هاشم‌زاده: آثار ارسالی به عنوان اولین مجموعه لباس محرم و اربعین در ایران ارائه می‌شود

5/5

با آغاز حضور گسترده مردم از نقاط مختلف جهان به ویژه ایران در مراسم پیاده‌روی اربعین، مسأله تهیه لباس و ملزومات مناسب این سفر به عنوان یک نیاز مهم از سوی زائران به ویژه زائران مسلمانی که از کشورهای غیر اسلامی به این مراسم می‌آمدند، مطرح شد.

نیازی که با توجه به ظرفیت‌های بزرگ ایران از جمله نزدیکی به عراق، اگر مورد توجه قرار می‌گرفت و برنامه‌ریزی درستی برای طراحی، تولید و عرضه پوشاک مخصوص اربعین انجام می‌شد، در کنار تمام تأثیرات خدماتی و فرهنگی می‌توانست چرخ تولید کشور را بچرخاند و نیاز بیش از چهار میلیون ایرانی و هزاران زائر غیر ایرانی اربعین را تأمین کند، اما با عدم برنامه‌ریزی صحیح، این نیاز مورد غفلت قرار گرفت. البته طی سال‌های اخیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تلاش کرده است تا با برپایی رویدادهای مربوط به لباس اربعین طراحان و تولیدکنندگان را گرد هم آورده و در این حوزه فعال کند اما با عدم همراهی و همکاری برخی از فعالان حوزه پوشاک در تولید و عرضه این محصولات، این موضوع ابتر مانده است. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در حوزه برگزاری رویدادهای پوشاک محرم و اربعین صورت می‌گرفت، انتخاب زمان برگزاری این رویدادها بود.

دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با توجه به آسیب شناسی صورت گرفته در انتخاب زمان برگزاری جشنواره لباس عاشورایی و رویدادهای مشابه، امسال در اردیبهشت ماه فراخوان رویداد طراحی و تولید لباس اربعین «اولین رویداد حوزه طراحی و تولید لباس مبتنی بر زنجیره ارزش پوشاک ویژه طراحی و تولید لباس محرم و اربعین (دیدار)»را اعلام کرده است.

این رویداد در حالی اعلام فراخوان کرد که مسئولان آن اعلام کردند اوایل تیر ماه یعنی یک ماه مانده به ماه محرم و دو ماه مانده به ماه صفر رویداد برگزار و طرح‌ها به تولیدکنندگان عرضه خواهد شد، یعنی زمان‌بندی به نحوی که فرصت مناسبی برای تولید کننده و طراح فراهم می‌آید.

مهدیه هاشم‌زاده، دبیر کمیته اجرایی رویداد دیدار با اشاره به جزئیات این رویداد گفت: موضوع این رویداد اربعین است اما مقرر شده از یک ماه قبل از محرم برگزار شود تا اگر کسی خواست از طرح‌های ارائه شده سفارش انبوه بدهد و طرح‌های ارائه شده را به صورت عمده تولید و عرضه کند، فرصت برای تولید و عرضه محصول به بازار محرم و در ادامه اربعین وجود داشته باشد به همین دلیل یک ماه قبل از محرم این رویداد برگزار می‌شود.

وی افزود: برای اولین بار طراحان، طرح‌هایی را ارائه خواهند کرد که تولیدکنندگان می‌توانند آنها را انتخاب و برای بازار محرم و اربعین تولید کنند.

هاشم‌زاده با تأکید بر اینکه کاربردی بودن طرح‌های ارائه شده در این رویداد یکی از مباحث مورد توجه بوده است، گفت: لباس اربعین ویژگی‌های خاص خود را دارد و باید این ویژگی‌ها از جمله داشتن جیب‌های بزرگ، سبک و راحت بودن، استفاده از پارچه مناسب مناطق گرم، چروک نشدن لباس، امکان استفاده راحت از کوله‌پشتی همراه با لباس و … مورد توجه قرار گیرد که تمام این موارد به طراحان ارائه شده و خوشبختانه در این رویداد هم طراحان شرکت کرده‌اند و هم تولیدکنندگانی که خودشان طراح داشته و در این حوزه فعالیت می‌کنند در حال ارائه محصول به رویداد دیدار هستند.

وی افزود: آخرین فرصت ارسال اثر به جشنواره دیدار ۲۵ خرداد بود و آثار دریافتی طی یک هفته کارشناسی و عکاسی می‌شوند. همچنین آثار در قالب مجله و به عنوان اولین مجموعه لباس محرم و اربعین در ایران ارائه خواهد شد. ارائه اولین مجموعه لباس محرم و اربعین در ایران یک اتفاق بسیار خوب این رویداد خواهد بود. مطالب این مجله به زبان انگلیسی نیز عرضه می‌شود تا در اختیار سایر کشورها قرار گیرد.

هاشم‌زاده ادامه داد: سوم تا پنجم تیر ماه نیز رویداد نمایشی برگزار خواهد شد و هر لباس در قالب مانکن و سایر قالب‌ها ارائه می‌شود و ذی‌نفعانی که تمایل دارند با طراحان و تولید کنندگان ارتباط و همکاری داشته باشند می‌توانند از نمایشگاه دیدن کرده و به صورت مستقیم با طراح و تولید کننده ارتباط برقرار کنند؛ با این کار واسطه‌ها نیز حذف می‌شود.

دبیر کمیته اجرایی رویداد دیدار از دریافت بیش از ۵۰ اثر در دبیرخانه رویداد خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما این است که تا آخر هفته حدود ۳۰۰ اثر دیگر دریافت کنیم. این رویداد دو بخش را در نظر گرفته است که یک بخش «طرح فروشی» است. در این بخش طراحان طرح‌های خود را ارائه می‌کنند و تولیدکنندگان می‌توانند این طرح‌ها را خریداری و با طراحان همکاران داشته باشند. بخش دوم تولیدکنندگانی هستند که امکان تولید انبوه را دارند و می‌توانند با ارتباطی که با فروشگاه‌دارها برقرار می‌کنند سفارش تولید انبوه طرح‌ها را دریافت کنند.

وی افزود: با این فعالیت‌ها حلقه‌های ارتباطی تولیدکنندگان و طراحان به هم متصل می‌شود و از طرف دیگر برنامه‌ریزی تأمین پارچه نیز صورت گرفته تا اگر تولیدکننده‌ای سفارش انبوه گرفت از طریق لینک‌های ارتباطی که ما در اختیار آنها قرار می‌دهیم بتواند پارچه مورد نیاز خود را تأمین کند.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی کشور آیا نباید فصل مد مربوط به مناسبت‌های مختلف مذهبی در کشور داشته باشیم؟ گفت: اگر به زنجیره ارزش پوشاک نگاه کنیم بخش طراحی شامل فعالیت‌های بالادستی این زنجیره است و موارد مختلفی را شامل می‌شود که کلکسیون‌سازی و مجموعه سازی لباس‌ها در مناسبت‌های مختلف است. / فارس

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید