محاسن “مرزهای تمرچین و باشماق” برای رفت و برگشت زائران اربعین چیست؟

برای سهولت عزیمت زائران به خاک عراق در مراسم اربعین حسینی، ۶ مرز تعیین شده که ۲ مورد از آنها "مرزهای باشماق و تمرچین" است؛ این دو مرز محاسن زیادی به‌عنوان مرز منتخب زائران اربعین دارند که در این مطلب به بررسی آنها پرداخته‌ایم.
5/5

هر سال میلیون‌ها عاشق حسینی برای مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی عازم عراق می‌شوند که درصد بالایی از آنها خود را از طریق مرز مهران به این کشور می‌رسانند.

اگرچه مرز بین المللی مهران یکی از فعال‌ترین مرزهای رسمی ایران است که نزدیکی به شهرهای زیارتی عراق این مرز را به یکی از مهم‌ترین کانون‌های رفت‌وآمد زائران به ویژه در اربعین و صدور کالا به کشور عراق تبدیل کرده‌است اما با توجه به ازدحام جمعیت و برای سهولت تردد زائران، مرزهای دیگری نیز فعال شده‌اند که یکی از آنها مرز تمرچین و دیگری باشماق است.

مرز تمرچین از توابع شهرستان پیرانشهر و در استان آذربایجان غربی از گذرگاه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق است. این مرز به لحاظ موقعیت جغرافیایی از آب و هوای معتدلی برخوردار است.

دو مسیر برای دسترسی به نقطه مرزی تمرچین وجود دارد که شامل موارد زیر است:

-ارومیه – سه راهی حیدرآباد نقده – پیرانشهر – تمرچین

-بوکان – میاندو آب مهاباد – سه راهی محمدیار – نقده – پیرانشهر – تمرچین

تردد از مرز رسمی تمرچین برای اربعین سال جاری شبانه‌روزی است و در ایران دارای مجتمع‌های خدماتی رفاهی و موکب است و در عراق موکب‌هایی در مسیر مستقر هستند.

زائران از طریق مرز تمرچین می‌توانند خود را از حاج عمران، چومان، سوران، اربیل، سامرا و بغداد به کربلا و نجف برسانند.

-اولین شهرستان پس از مرز و داخل خاک عراق شهرستان چومان با فاصله 17 کیلومتر قرار دارد و نزدیکترین شهر زیارتی نیز سامرا است.

فاصله مرز تمرچین تا کاظمین 525 کیلومتر، تا کربلا 645 کیلومتر، تا سامرا 436 کیلومتر و تا نجف 710 کیلومتر است.

مرز باشماق

علاوه بر مرز تمرچین، مرز باشماق نیز برای تردد زائران در ایام اربعین در نظر گرفته شده تا زوار بتوانند با سهولت و بدون معطلی و ازدحام جمعیت وارد خاک عراق شوند؛ باشماق یکی از گذرگاه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران با عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق است که در حد فاصل استان کردستان در ایران و استان سلیمانیه در عراق قرار دارد این گذرگاه در فاصله 18 کیلومتری غرب شهر مریوان و در جوار روستای باشماق قرار گرفته است.

تنها مسیر دسترسی به مرز باشماق از شهر مریوان است؛ مریوان سومین شهرستان پرجمعیت استان کردستان بعد از سنندج و سقز به شمار می‌رود. مریوان به کردی مه ریوان مرکز شهرستان مریوان یکی از شهرستان‌های مرزی با عراق به شمار می‌رود که در 130 کیلومتری غرب شهرستان سنندج، مرکز استان کردستان قرار دارد.

-تردد از شهر مریوان به باشماق با اتوبوس و مینی‌بوس شهری از داخل شهر به سمت مرز در مسیر 18 کیلومتر به صورت رفت و برگشت امکان‌پذیر است. زائران به صورت فردی، خانوادگی و گروهی می توانند عازم مریوان شوند.

مسافت از سنندج تا مریوان 130 کیلومتر است و زائران از دو مسیر «سنندج، مریوان، جاده جدید» و «سنندج سروآباد – مریوان» می‌توانند وارد مریوان شوند.

تردد از مرز رسمی باشماق برای اربعین سال جاری از ساعت 4.30 بامداد تا 17 تعیین شده است و برای زائران امکان اسکان در داخل شهر مریوان و پارکینگ استقرار خودروهای شخصی در نظر گرفته شده است.

حداقل ٤ موکب نیز در داخل پایانه مرزی باشماق و یک موکب استراحت موقت در مرز باشماق عراق، یک موکب در شهر سلیمانیه و تلاش برای استقرار یک موکب در طول مسیر سلیمانیه، کرکوک و بغداد پیش‌بینی شده است. ایستگاه‌های پزشکی و درمانی و بیمارستان صحرایی نیز در مرز باشماق استقرار می‌یابند.

زائران پس از گذر از مرز باشماق به «پینجوین» که نخستین شهر در اقلیم کردستان و در فاصله 5 کیلومتری مرز قرار دارد وارد می‌شوند و در خاک عراق از طریق سلیمانیه، چمچمال، کرکوک، طوزخورماتو، منطقه حسینیه و بغداد خود را به کربلا و نجف می‌رسانند. علاوه بر این زائرین می‌توانند بعد از سلیمانیه از مسیر کرکوک نیز به کربلا مشرف شوند.

فاصله مرز باشماق تا سلیمانیه 130 کیلومتر، تا بغداد 371 کیلومتر و از بغداد تا کربلا 133 کیلومتر است. / تسنیم

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید