افزایش ۸۰ درصدی تردد زائران اربعین

در قوانین راهنمایی و رانندگی باید تجدیدنظر شود
5/5

فرمانده نیروی انتظامی از افزایش ۸۰ درصدی تردد زائران اربعین خبر داد و گفت: صدور گذرنامه نیز در مقایسه با سال گذشته بیش از صددرصد افزایش داشته و همچنین پلیس گذرنامه، مرزبانی و یگان ویژه شبانه روز در حال خدمت رسانی است.

سردار حسین اشتری با اشاره به ماموریت نیروی انتظامی در ایام اربعین، اظهارداشت: مرزهای سه گانه”شلمچه، چذابه و مهران” آماده خدمت رسانی به زائران عزیز هستند، بحمدالله زیرساخت های اولیه آماده شده و همکارانم در مرزهای مزبور حضور دارند.

استقرار بیش از ۳۰ هزار نیروی پلیس و ۲۶۰ گیت تردد در مرزهای سه گانه

وی از استقرار بیش از ۳۰ هزار نیروی پلیس و ۲۶۰ گیت تردد در مرز‌های زمینی خبرداد و گفت: تعداد گیت‌ها در مرز‌های زمینی ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

عالی ترین مقام انتظامی کشور تصریح کرد: در مرز خسروی آمادگی کامل برای تردد زائران وجود دارد، اما فعلا این مرز با نظر طرف عراقی بسته شده و بازگشایی آن بستگی به نظر آنها دارد.

فرمانده ناجا با بیان اینکه تردد زوار اربعین از مرز‌های چذابه، شلمچه و مهران بسیار روان است، تصریح کرد: صدور گذرنامه نیز در مقایسه با سال گذشته بیش از صددرصد افزایش داشته و همچنین پلیس گذرنامه، مرزبانی و یگان ویژه شبانه روز در حال خدمت رسانی است.

افزایش ۸۰ درصدی تردد زوار اربعین/ رشد صددرصدی صدور گذرنامه

وی با بیان اینکه پلیس راه در مسیر‌های حرکت زائران اربعین حضور فعال دارد، افزود: از ابتدای محرم تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار زائر از مرز‌های کشور خارج شده اند که تعدادشان به نسبت سال گذشته، ۸۰ درصد افزایش را نشان می دهد البته یک سری از این افراد به کشور بازگشته اند.

فرمانده ناجا بیان کرد: صدور گذرنامه نسبت به پارسال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و عوامل پلیس در دفاتر پلیس + ۱۰ و پلیس مهاجرت و گذرنامه مشغول خدمت رسانی ۲۴ ساعته به شهروندان هستند.

سردار اشتری درباره زمان صدور برگ تردد اربعین، گفت: زمان صدور این برگه ها کمتر از گذرنامه است، اما برای درخواست آن باید به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه و همان مدارک را ارائه دهند تا روند دریافت گذرنامه طی شود؛ متقاضیان پس از درخواست گذرنامه برگ تردد موقت دریافت می کند که طبق توافق صورت گرفته زائران می‌توانند با این برگ تردد موقت از کشور خارج شوند؛ این افراد پس از حضور در کشور عراق و بازگشت به کشور، گذرنامه خود را از طریق پست در آدرس شان دریافت خواهند کرد.

وی درباره وضعیت پارکینگ ها درمرزهای سه گانه، گفت: امسال ظرفیت پارکینگ ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته و زیرساخت ها نیز کامل تر از گذشته شده البته این وضعیت به تعداد خودروهایی که به سمت مرز می‌آیند، بستگی دارد.

عالی ترین مقام انتظامی کشور با بیان اینکه نیروی انتظامی آمادگی کامل برای ارائه خدمت رسانی به زائران دارد به نقش تاثیرگذار مردم در تسریع کارها اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه در یک مرز و در یک روز حدود ۳۰۰ هزار تردد وجود دارد، بنابراین همه باید همکاری کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته، پس از اتمام مراسم اربعین، جلسات هماهنگی کنگره عظیم اربعین امسال آغاز شد که حدود ۱۴ جلسه در این رابطه برگزار کردیم، گفت: نیروی انتظامی برای اربعین امسال آماده است و جزء سازمان های پیشتاز برای خدمت رسانی است.

سردار اشتری در ادامه سخنانش، هفته نیروی انتظامی را فرصتی برای ارائه خدمات به مردم اعلام و عنوان کرد: ناجا در اقصی نقاط کشور با ماموریت های متنوع در حال فعالیت است.

کمبود ۱۰۰ هزار خانه برای پرسنل ناجا

وی درباره معیشت پرسنل ناجا، گفت: طی این چندسال تمام سعی و تلاشمان حل بخشی از مشکلات بود و واقعا عقب افتادگی زیادی داریم البته در این مدت هم اقدامات خوبی صورت گرفته اما نتوانستیم خدمات و امکاناتی که باید را در خدمت همکارانمان قرار دهیم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه یکی از مشکلات ما موضوع مسکن است، ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار منزل اعم از سازمانی ، ملکی و واگذاری، کم داریم و پیش بینی ما این است که بتوانیم اینها را با قرارگاه جهادی تامین مسکن در ناجا تامین کنیم؛ امیدواریم بتوانیم اقداماتمان را در بحث مسکن انجام دهیم.

عالی ترین مقام انتظامی کشور ادامه داد: درخصوص حقوق کارکنان ناجا با دستگاه های مربوطه گفت وگو کردیم اما متاسفانه علی رغم افزایش هایی که انجام شده تارسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

سردار اشتری به شعار هفته نیروی انتظامی،” پلیس هوشمند، امین مردم”، اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند پلیس باید آگاه، هوشمند و توانمند باشد و ما در همین راستا شعار “پلیس هوشمند، امین مردم”را انتخاب کردیم؛ بایستی در ۵ ساله اول گام دوم انقلاب اسلامی خودمان را به تراز انقلاب اسلامی برسانیم.

هوشمندسازی پلیس در دستور کار ناجا

وی ادامه داد: هوشمند سازی نیروی انتظامی به معنای استفاده خوب از فناوری، داشتن زیرساخت ها، بهره گیری از کارمندان خوب و افزایش قدرت عملیاتی است که این‌ها موجب پیشگیری از جرم خواهد شد؛ تعداد دوربین های ما در جاده ها و داخل شهرها نسبت به سال گذشته حدوداً دوبرابر شده، همین دوربین ها توانستند کار ما را راحت تر کنند تا با پایش تصویری بتوانیم از وقوع بسیاری از تصادفات پیشگیری کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه حدود ۴ هزار دست افزار به کارکنان پلیس داده ایم که بانک‌های اطلاعاتی ناجا در آنها تجمیع شده است، گفت: یک کار خوبی در ناجا صورت گرفته که از یکی دو ماه پیش آغاز شده و به مرور در حال تکمیل است؛ بر اساس آن مامور ما می تواند با استقاده از نرم افزار به بانک های اطلاعاتی پلیس دسترسی پیدا کرده و سوابق فرد یا خودرواش را استعلام کند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۸ هزار دست افزار دیگر نیز تا پایان سال به ماموران نیروی انتظامی داده می شود، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ هوشمند سازی نیروی انتظامی را به نقطه خوبی خواهیم رساند، زیرا بخشی از زیرساخت‌های آن فراهم شده است.

عالی ترین مقام انتظامی کشور ادامه داد: به طور میانگین در دنیا به ازای هر هزار نفر، ۵ تا ۸ پلیس وجود دارد، اما در کشور ما به ازای هر هزار نفر کمتر از ۳ پلیس داریم که برای بهبود عملکرد‌ها باید به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور، ۲ نیروی پلیس به کادر ناجا اضافه شود؛ این خلاء نیرو را با استفاده از فناوری‌های روز و آموزش کارکنان پر می‌کنیم.

بیش از ۹۰ درصد تجهیزات پلیس بومی است

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد تجهیزات پلیس بومی و به روز است، تصریح کرد: پلیس نسبت به قبل از انقلاب، بسیار پیشرفت کرده و گام های خوبی را برداشته و در این چند ساله هم شتاب بیشتری گرفته است.

سردار اشتری به پیشرفت های ناجا در بخش “آی تی” اشاره کرد و ادامه داد: پلیس ایران جزء کشورهای پیشرفته و مقتدر است البته ما در منطقه رتبه اول را داریم و با دیگر کشورهای پیشرفته جهانی نیز قدرت رقابت داریم.

پلیس در کنار مردم است

فرمانده ناجا به ماجرای سیل فروردین امسال اشاره و بیان کرد: در این حادثه، ناجا جزء ارگان هایی بود که زودتر از دیگر دستگاه ها به امدادرسانی مردم شتافت زیرا با توجه به ایام نوروز در آماده باش کامل بودیم؛ در شهرستان پلدختر مردم می گفتند که پلیس آمد و ما را از خواب بیدار کرد.

وی ادامه داد: این در کنار مردم بودن و سریع به داد آنها رسیدن خیلی مهم بود به گونه ای که حتی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اعلام کردند نیروی انتظامی در زمان سیلاب خوش درخشیدند.

سردار اشتری با بیان اینکه پلیس در کنار مردم است، اظهار کرد: جایی نیست که اتفاقی رخ دهد و پلیس در کنار مردم نباشد؛ تاکید کرده ایم در صورت بروز اتفاقی، بایستی فرماندهان در محل حضور داشته باشند و موضوع را پیگیری کنند.

عالی ترین مقام انتظامی کشور ادامه داد: درکلانتری ها از ابتدای صبح تا آخر شب، مراجعه انجام می شود و حتی همکارانم که درگیر پرونده های نزاع و قتل هستند، خسته می شوند و شاید برخی مواقع نتوانند آن طور که باید با مردم به خوبی رفتار کنند.

برقراری ۷۵۰ هزار تماس با ۱۹۷ در ۶ ماهه نخست امسال

فرمانده ناجا گفت: برای نظارت بهتر بر عملکرد ماموران پلیس، سامانه ۱۹۷ آماده دریافت شکایت، پیشنهادات و انتقادات شهروندان است به گونه ای که در ۶ ماهه نخست امسال، ۷۵۰ هزار تماس با این سامانه گرفته شده که حدود ۶۰۰ مورد آن عملیاتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مراکز افکارسنجی ها، از بین ۳۲ دستگاه در یک مقطعی رتبه هشتم اعتمادسازی مردم را داشتیم و سال گذشته رتبه دوم را کسب کرده ایم.

عالی ترین مقام انتظامی درباره انتشار برخی تصاویر از بی احترامی به پلیس در فضای مجازی، گفت: بخشی از حرکاتی که در فضای مجازی صورت می گیرد، منشا خارجی داشته و حساب شده است.

وی ادامه داد: دشمنان متوجه شده اند که پلیس، پلیس مدنظر مردم و پلیس هوشمندی است که به گفته کارشناسان در عرصه های مختلف وظیفه اش را خوب انجام داده البته این به معنای آن نیست که هیچ اشتباهی نداشته باشیم اما مسیر مسیر درستی بوده است؛ برهمین اساس دشمنان درصدد هستند تا جایگاه پلیس را خدشه دار کنند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه یک بخشی هم داخلی است که متاسفانه فضای مجازی هم به این موارد دامن زده است، گفت: در حالی که اصطکاک بین پلیس و مردم در سال های اخیر هرسال کمتر شده والان ما کمترین اصطکاک را داریم، اما در فضای مجازی این تصاویر چنان چند برابر نشان داده می شود که مخاطب تصور می کند چه اتفاقی افتاده است.

سردار اشتری ادامه داد: مردم را ولی نعمتان خود می دانیم، پلیس به شدت با جرائم خشن مانند تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه و سارقان قاطعانه برخورد می‌کند؛ قوه قضائیه نیز در این باره حمایت بسیار خوبی از پلیس داشته است.

امنیت مردم، خط قرمز پلیس است

فرمانده نیروی انتظامی افزود: امنیت مردم خط قرمز ما است و در ایران امنیت برای تمامی اقشارجامعه است؛ برای ما فرقی نمی کند قومیت، نژاد و زبانش چه باشد، هرکسی با هرجایگاه و شخصیتی هم باشد اگر خلاف کند با اقتدار و برخورد پلیس مواجه می شود.

وی با بیان اینکه معیار ما در کار‌ها قانون است و با متخلفان از قانون برخورد می‌کنیم، افزود: اخیراً در طرح رعد در تهران، حدود ۵۰۰ نفر از ارازل و اوباش در یک زمان دستگیر شدند و با آنها برخورد شد.

تعداد کشته ها در تصادفات پراید بالا است

سردار اشتری، جان باختگان تصادفات را دغدغه پلیس عنوان و بیان کرد: در یک مقطعی حدود ۱۰ سال پیش حدود ۲۷ هزار کشته در جاده ها و شهرها را داشتیم که با همت فرماندهان ناجا ، تعداد جان باختگان سوانح به ۱۰ هزار نفر رسیده است؛ با توجه به افزایش دو برابری تعداد خودروها، موتورسیکلت و نیز چندی برابر شدن آمار سفرها، تصادفات و جانباختگان کاهش پیدا کرده البته که ما با آمار خوب فاصله داریم و باید این عدد را حتی کمتر کنیم.

عالی ترین مقام انتظامی کشور، عوامل انسانی، خودرو، زیرساخت‌ها و ضعف فرهنگ ترافیک را از علل تصادفات جاده‌ای کشور عنوان و بیان کرد: در خصوص عامل انسانی، ارتقاء فرهنگ ترافیکی را طی چند سال اخیر افزایش دادیم؛ در بحث های زیرساختی، یک بخشی از آن حل شده ولی هنوز خیلی از جاده های ما استاندارد نیست.

وی تصریح کرد: بسیاری از خودروهایی که تولید می شود، ایمنی کامل را ندارد و خودروسازان باید به سلامت سرنشینان و رانندگان توجه داشته باشد البته که وضعیت ایمنی خودروها از قبل بهتر شده ولی هنوز جای کار دارد.

فرمانده ناجا تصریح کرد: اعلام کردیم، خودروی پراید اگر بخواهد با همین شاخصه هایی که دارد تولید شود، پلاک و شماره گذاری نمی کنیم مگر اینکه این خودرو به شاخصه های ایمنی برسد البته تعداد کشته ها در تصادفات پراید بالا است.

سردار اشتری با اعلام اینکه جان مردم برای ما هم است، گفت: خودروسازان باید کاری کنند، مردم حداقل امنیت را در آن خودرو داشته باشند؛ همکاران ما با جدیت این موضوع را دنبال می کنند، تذکرات لازم را دادند و اگر تصحیح نشود قطعا از شماره گذاری این خودرو جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه افزایش جرایم در کاهش تخلفات رانندگی تاثیر دارد اما کافی نیست، خاطرنشان کرد: برهمین اساس گفته ایم، اگر مقدار تخلفات و جریمه ها از حدی گذشت خودرو به پارکینگ منتقل شود.

در قوانین راهنمایی و رانندگی باید تجدیدنظر شود

عالی ترین مقام انتظامی کشور ادامه داد: باید قوانین راهنمایی و رانندگی تجدید نظر شود و مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کند.

به گفته وی، از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۴ هزار شهید در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده ایم.

فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون، ۴۱۵ تن مواد مخدر کشف شد که این میزان کشفیات ۱۲ درصد رشد داشته است.

سردار اشتری با بیان اینکه گفت: از سال ۲۰۰۴ میلادی و با حضور نیرو‌های آمریکایی و غربی در افغانستان تولید تریاک و مواد مخدر ۵۰ برابر شده، گفت: سال گذشته ۸۷۵ تن مواد مخدر در کشور کشف شد که ۸۵۰ تن از این کشفیات متعلق به ناجا است.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید