پیاده روی اربعین باعث افزایش قدرت سیاسی اجتماعی شیعه می‌شود

اربعین آغاز حرکتی برای آماده کردن جهان برای مطالبه عدالت است.
5/5

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری کارشناس مسائل دینی واستاد حوزه گفت: تنها اربعین ماندگار درتاریخ اسلام یا تاریخ تشییع بلکه در تاریخ بشریت مربوط به وجود مبارک سیدالشهدا (ع) و واقعه عاشوراست، واقعه‌ای که دلایل بسیاری بر گرامیداشت آن وجود دارد. گستردگی و فراگیر شدن پیاده‌روی اربعین و رویکرد میلیونی مردم به این راهپیمایی مذهبی به قول برخی ناشی از احساساتی است که بر مردم غلبه کرده است، حتی برخی معتقدند این احساسات فاقد شعور است درحالی که در پاسخ به این دسته از نظریه پردازان باید گفت اربعین امام حسین(ع) حادثه مملو از شعور الهی است و دعوت ریشه‌ای از جانب امام معصوم برای احیای این حرکت تأثیرگذار دینی است.

وی دراین باره گفت: وجود مبارک امام صادق علیه السلام با قرائت زیارت اربعین در جوار حرم امام حسین (ع) در یکی از فرازهای این زیارت خداوند سبحان را مورد سخن قرار می‌دهد که حسین بن علی جان خود را بذل کرد برای شما (بذل به معنای بخشش بی منت است) برای اینکه بندگان خدا را از جهالت، حیرت و گمراهی بازگرداند و نجات دهد. برخی مواقع زیان های دچار حیرت شدن به مراتب سخت تر از ابتلای به گمراهی یا ضلالت است؛ چرا که حیرت می تواند آدمی را به داخل سیاه چالی عمیق فرو ببرد. رفتار ایثارگرانه‌ای که امام حسین علیه السلام با آهنگ پر طنین فداکاری به عالم نشان داد آثار بسیار بزرگی بر جوامع بشری داشته است.آثاری که قرن ها به کل جامعه بشری بیدار باش را تذکر داده است که تحقق این بیداری امروز خود را در برگزاری مراسم اربعین نشان می دهد.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: اربعین هر چند نماد شیعه است اما دشمنی‌ها و توطئه‌های دشمنان تا بیست سال پیش مانع از برگزاری همه جانبه این فریضه می‌شد؛ برگزاری هر چه با شکوه تر اربعین موجب شده که در سراسر جهان مردم به زبانهای مختلف سوال کنند؛ حسین کیست؟ حتما حسین بن علی (ع) که میلیون‌ها انسان به زیارتش می‌روند انسانی با شخصیتی متعالی و عظیم بوده که این همه جمعیت ازاقصی نقاط دنیا با مافکار و عقاید وتفاوت زندگی در یک مسیر جمع می‌شوند و با تمرکز بر یک هدف در یک روز مشخص به یک جایگاه می رسند. قطعاً اربعین حسینی را نمی‌توان تنها یک پیاده روی یا شور صرف حسینی نام نهاد بلکه این مسیر درس انسان‌سازی و افزایش قدرت سیاسی اجتماعی شیعه با مانور وحدت دسته جمعی است که قدرت جامعه اسلامی را به رخ عالم می‌کشد و انسجام شیعه را نمایان می کند.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری گفت: اربعین درس‌های قوی تربیتی برای یکایک آحاد بشر دارد. اربعین سردهنده شعار اسلام و معرف اسلام واقعی یا نماد تشییع و عدالت خواهی است. اربعین آغاز حرکتی برای آماده کردن مجموعه جهان برای مطالبه عدالت است. به جرأت می توان گفت امروز ولی فقیه می‌تواند ادعا کند که قدرت بسیج ده ها میلیون شیعه و مسلمان و انسان آزاده را در روز اربعین دارد تا همه این ده‌ها میلیون نفر در یک مانور سیاسی اجتماعی تمرین آمادگی سرباز ولایت بودن و یاری رسانی به حضرت حجت و ایستادگی در برابر زورو ظلم و برخورد با ظالمان را به نمایش بگذارند.

وی بیان داشت: مسیر اربعین درس مودت؛ مهربانی، لطف در حق دوست، همسایه، حق دستگیری و کمک به ضعفاست. دیده شده که برخی معتقدند که هزینه برگزاری مراسم اربعین را باید به فقرا داد در حالی که آنها نمی دانند کسانی که به عشق امام حسین در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند همواره در جهت کمک به محرومان قدم برمی‌دارند، حساب این عده را از کسانی که به دنبال تفریح و خوشگذرانی در خارج از کشور و هزینه‌های فراوان هستند باید جدا کرد. اتفاقاً این دسته از افرادی که در زمان گرفتاری مردم در کشورهای اروپایی یا آسیایی در حال خوشگذرانی هستند در ضلالت به سر می برند و باید از جهالت بیدار شوند و به این درک برسند که فوج عظیم راهپیمایان اربعین حسینی در راستای یک حرکت الهی گام بر می دارند، آنان تبلور این حدیث از پیامبر اکرم (ص) هستند که از حسین بن علی حرارتی درقلب مردم ایجاد شده که هرگز خنک نمی شود.

استاد حوزه و مسائل دینی در پایان تصریح نمود: انتظار می‌رود زائران اربعین حسینی هر چه بیشتر شعور خود را نسبت به واقعه اربعین تکمیل و قوی کنند و بدانند که در زمان برگشت از کربلا قدر و قیمت آنها نزد خداوند متعال بیشتر می شود چرا که مهر با افتخار زائر حسینی بر پیشانی دل و سرنوشت آنها زده شده است لذا نهادینه کردن آموزه‌های حسینی و اشاعه آن در جامعه بسیار مهم و الزامی است و زوار اربعین حسینی باید در بدو بازگشت به میهن به این مهم بسیار توجه کنند.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید