به گزارش ستاد راهنمای زائر به نقل از تسنیم، مستندهای متعددی در جشنواره عمار به نمایش درمیآیند. در این گزارش نگاهی به تعدادی از این فیلمها داریم:
*آشنایی با اربعین سرآغاز صلح جهانی
مستند «من یک کاتولیک هستم» به کارگردانی مسعود حیدری خواچهپور و تهیهکنندگی احمد شفیعی تولید شده است. این مستند ۵۵ دقیقهای در بخش مقاومت جهانی، بیداری اسلامی دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به نمایش درآمد.
پدرو یک مستندساز اسپانیایی است که مردم، فرهنگها وآداب و رسوم کشورهای مختلف را از دریچه دوربین خود نظاره میکند. در یکی از این سفرها با نوجوانی آشنا میشود که بعدها با گلوله مستقیم صهیونیستها به شهادت میرسد.
جستن راهحلی برای تحقق صلح جهانی مدتی ذهن پدرو را به خود مشغول میکند تا اینکه او با اربعین آشنا میشود. در سفر اربعین او با مفهومی به نام فراصلح آشنا میشود و آن را الگویی برای تحقق صلح جهانی میداند.
بزرگترین مشکل فیلم عدم انتخاب درست زاویه روایت تصویری موضوع است. امری که باعث سردر گم شدن مخاطب و مانع به عمق رسیدن فهم او از غرض غایی فیلمساز میشود. مشکل دیگر فیلم در سطح مناسک و ظواهر اربعین ماندن توسط فیلمساز است، امری که دامنگیر بسیاری از فیلمهای اربعینی این روزهاست. از حق نگذریم تلاش ناکام فیلمساز برای یافتن مخاطب بین المللی و رسیدن به زبان بصری مخاطبه با او ستودنی است.
*چشیدن طعم محاصره در مستند «ماهرخ»
مستند ۳۲ دقیقهای «ماهرخ» به کارگردانی محمدمهدی بهرامینژاد و تهیهکنندگی سید رحیم هاشمی جویباری در گروه مستند مرکز بسیج سازمان صداوسیما تولید شده است.
سیده ماهرخ حسینی، زن ایرانیالأصل که پانزده سال پیش در سوریه با جوانی سوری فلسطینی ازدواج کرده، بعد از شروع جنگ در دمشق دچار بحران میشود و در منطقه فلسطینینشین میماند و طعم محاصره را میچشد. به خاطر فرزندانش دست به کارهای مختلف میزند تا از محاصره بیرون بیایید. او امروز هم درگیر ثبت اسناد فرزندانی است که در سوریه هنوز وجود قانونی ندارند.
داستان زنی ایرانی که بدون تبیین جزئیات و اسباب مشخص آن در فیلم، با یک سوری ازدواج کرده و در گیر اوضاع جنگی آنجا میشود و با چالش هویت سجلی فرزندانش روبرو میشود، بدون هیچ نسبتی با ارزشهای مدافعان حرم و حقیقت اوضاع جاری در آنجا. معلوم نیست برای چه پول بیت المال را حرام چنین روایت بی خاصیتی کردهاند. انتخاب نامناسب سوژه بدون انگیزههای درست عقیدتی از ضعف عمده و بزرگ تهیهکنندگی کار است.
*ماجرای جنایات آمریکا در گوشهای دیگر از دنیا
مستند ۳۸ دقیقهای «کودتای اقتصادی» اثری از سید احمد مصطفوی است که در بخش بیداری اسلامی جشنواره فیلم عمار حضور دارد.
این جملهها مدعای پر طمطراق فیلم را تشکیل میدهند؛ “روایت آنچه آمریکا با شیلی و دولت مردمی آن کرد. آمریکا به خاطر حفظ منافع شرکتهای خود در کشور شیلی، با توسل به ابزارهای مختلفی از جمله، تحریم، اغتشاشات داخلی، دلار و در نهایت کودتا، دولت مردمی شیلی را در سال ۱۹۷۳ سرنگون کرد. “.
اما در واقعیت، کار با دانلود یکی دو مستند خارجی شناخته شده، سرهمبندی شده و بدون روحیه تولید و فقط از راه دور و بدون کوچکترین نزدیکشدنی به موضوع میخواهد نسخه ضد استعماری بپیچد. راستی سرمایهگذار فیلم کیست؟
*دستِ بسته «متولد اورشلیم» و عدم پاسخ به یک ادعا
مستند «متولد اروشلیم» جدیدترین فیلم آرمان مدیا است که در جشنواره فیلم عمار حضور دارد؛ این مستند به کارگردانی حسین شمقدری و محمدحسن مددی تولید شده و در بخش مقاومت جهانی، بیداری اسلامی به نمایش درآمد.
سازندگان فیلم ظاهرا مدعیاند که:
“در این مستند با ورود محمد دلاوری، راوی مستند به جمع صهیونیستها در اروپا و گفتگوی با آنها، تلاش میشود که ظالم بودن آنها، از زبان خودشان بیان شود”.
ولی در حقیقت انفعال و دسته بسته بودن و عدم قدرت ارتباطگیری راوی و دوربین در برابر موضوع و شخصیتهای فیلم، اساسیترین مشکل فیلم را تشکیل میدهد؛ تیم مستند از پس مدعای فیلم برنیامدهاند، به گزاره دیگر فارغ از توان ارتباط بصری که لازمه عنوان مستند فیلم است، سازندگان در ارتباط کلامی با افراد مورد مصاحبه نیز ناموفق ظاهر شدهاند. از دیگر سو فیلم در بند بازی روی بلندی اثری جسورانه و پیشرو در پرتگاه عادیسازی روابط با صهیونیستها هم افتاده است. این علیرغم فرصتهای خوبی است که در اختیار مستندساز در جریان ساخت فیلم پیش آمده است.