مردم عراق امنیت زوّار اربعین را تأمین می‌کنند

ناآرامی‌های اخیر راهپیمایی اربعین را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد.
5/5

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب ضمن اشاره به وقایع چند روز گذشته کشور عراق اظهار داشت: با نگاهی به روندهای موجود در عرصه سیاسی ـ اجتماعی عراق، مشاهده می‌شود که آمریکایی‌ها با توجه به سرمایه‌گذاری‌های فراوانی که در عرصه‌های مختلف انجام داده اند و نتوانسته اند بهره مورد نظر خود را از این سرمایه‌گذاری‌ها بردارند، از مدت‌ها قبل به دنبال ایجاد تشنّجات و اغتشاشاتی بودند که بتوانند فضای موجود در عراق را به هم بریزند.

وی افزود: فراموش نمی‌کنیم دو ماه پیش در اوج گرما تعدادی از افراد به مناسبت کمبود برق و مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت، به خیابان‌ها آمدند و اعتراضات حقیقی برای مطالبات به‌حق خودشان انجام دادند؛ اما هنوز چند دقیقه‌ای از این مطالبات نگذشته بود که جریانی مشکوک وارد این تظاهرات شد و موضوعاتی را بیان کرد که ارتباطی با اصل موضوع نداشت.

صدرالحسینی ادامه داد: در حقیقت آنها به دنبال ایجاد تخریب و آشوب و برهم زدن امنیت داخلی عراق بودند؛ البته مردم فهیم عراق به سرعت این جمعیت را از خود دور کردند و تا امروز هیچگونه تجمعی در ارتباط با کمبودها و درخواست مطالبات به‌حق خود نداشته‌اند؛ چون متوجه شدند جریان‌های فاسقی در عراق که گرایش‌های کشورهای فرامنطقه‌ای دارند، از این شرایط استفاده خواهند کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: در یکی دو روز گذشته نیز مشاهده می‌شود که با استفاده از مطالبات مردمی، موضوعاتی مطرح می‌شود که مطالبات واقعی مردم عراق نبوده و نوعی حرمت‌شکنی و براندازی دولت کنونی از آن به مشام می‌رسد.

صدرالحسینی با بیان اینکه در شرایط کنونی آمریکایی‌ها سرمایه‌گذاری‌های خود را در عراق چه در جریان های سیاسی و چه در جریان های تروریستی و فرقه ای نابود شده می‌انگارند، گفت: تصور آمریکایی‌ها بر این است که می توانند توسط اینگونه اغتشاشات بخشی از این سرمایه‌گذاری را برگردانده و با ایجاد ناآرامی، مسائل اصلی عراق را به فراموشی بسپارند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل اصلی عراق که پارلمان این کشور پیگیری می‌کند، خروج نیروهای بیگانه از عراق است که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با استفاده از این فضای به وجود آمده، به فکر این هستند که بتوانند پایگاه‌های خود را تقویت کرده و نیروهای مداخله‌گر بیشتری در عراق نگه دارند.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوالی درباره دامنه‌دار بودن و یا نبودن ناآرامی های اخیر عراق تا ایام اربعین حسینی تصریح کرد: با توجه به فضایی که از عراق سراغ داریم و تجربه تاریخی نشان داده مردم مهمان نواز عراق قطعاً زمینه تامین امنیت زوار اربعین را فراهم خواهند کرد و قطعاً این موضوع، موضوعی نخواهد بود که مسائل اصلی راهپیمایی عظیم اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهد.

صدرالحسینی تاکید کرد: اربعین یک مسئله کاملاً «جهان اسلامی» است و مردم عراق خود را میزبانجهان اسلام می‌دانند و جمعیتی که از خود عراق برای انجام این مناسک مذهبی ـ سیاسی وارد مسیرهای اربعین می‌شود، بسیار بیشتر از مردم دیگر است. این را به این دلیل بیان کردم که دولت و مردم عراق، امنیت کامل در اربعین را فراهم خواهند کرد چون موضوع بسیار مهم و اساسی برای مردم عراق است و حتماً در صورت نیازمندی دولت به کمک های مردمی، عشایر و کسانی که سالها مهمان نوازی خود را به زائران نشان داده‌اند، به دولت کمک خواهند کرد تا این اغتشاشات هر چه سریعتر به اتمام برسد.

وی با تاکید بر اینکه ما در گزارش‌های خودمان زمینه‌های اتمام اغتشاشات را می‌بینیم، گفت: باوجود اینکه رسانه‌های منطقه ای و بین المللی که علاقه‌مند به آرامش در عراق نیستند دائم به این تنور می‌دمند و شرایطی را فراهم می کنند که مسئله مهم اربعین تحت تاثیر این اغتشاشات قرار خواهد گرفت، اما قرائن میدانی کاملاً نشان دهنده این است که این موضوعات، بیشتر رسانه‌ای است تا اینکه در صحنه واقعی، خطری موجب اختلال در راهپیمایی عظیم اربعین شود.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید