سفیر عراق: با تمام توان در خدمت زائران اربعین هستیم

مکانیزم‌های پیشنهادی برای تسویه بدهی‌ها به ایران
5/5

سفیر عراق در تهران تاکید کرد این وظیفه ما است که همه تسهیلات و خدمات رسانی را به زائران اباعبدالله الحسین (ع) ارائه کنیم.

دکتر «سعد جواد قندیل»، چند ماهی است که به عنوان سفیر جدید عراق، ماموریت خود را در جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است، وی در سال 1955 میلادی در کربلای معلی به دنیا آمده است، فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک در انگلیس است، سابقه تدریس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران و دانشگاه هرتفوردشایر انگلیس را دارد.

پس از سرنگونی رژیم بعثی سابق، به عضویت شورای انتقالی و کمیته تدوین قانون اساسی عراق درآمد، مشاور سیاسی معاون رئیس جمهور عراق، سفیر عراق در فنلاند و لهستان و سفیر غیرمقیم در لتونی، لیتوانی و استونی بوده است.

وی پیش از آن که به عنوان سفیر عراق در ایران تعیین شود، مسئولیت سفارت عراق در آفریقای جنوبی را برعهده داشته است.

قندیل در دوران رژیم بعثی صدامی که در خارج از عراق به سر می‌برد، از اعضای اپوزیسیون و مدتی نیز رئیس دفتر اپوزیسیون عراق در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس بوده است.

سفیر جمهوری عربی عراق به گرمی از ما استقبال کرد و با سعه صدربه سئوالات مختلف در زمینه روابط دو کشور همسایه در زمینه‌های مختلف پاسخ داد و از ماموریت خود برای گسترش و تعمیق روزافزون روابط دوجانبه خبر داد که می‌تواند به الگویی برای کشورهای دیگر تبدیل شود، البته سفیر عراق با رویی باز به چند سئوال اضافی در حوزه‌های دیگر هم پاسخ داد،‌ مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است.

جناب سفیر از شما به خاطر فرصتی که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار دادید، کمال تشکر را داریم و امیدواریم که این مصاحبه باب خیری باشد تا ما به تماس رسانه‌ای خود با جنابعالی در دوره حضور شما در تهران ادامه دهیم و از این طریق مردم ایران آشنایی بهتری از مردم بزرگ عراق و دستاوردها و سیاست‌های آنها کسب کنند. در آغاز اگر اجازه می‌دهید این سوال را از خدمت شما بپرسیم که نقشه راه و مهمترین برنامه‌هایی که جنابعالی برای دوره ماموریت خود در جمهوری اسلامی ایران مشخص کرده اید، چیست؟

سفیر عراق: در آغاز به شما خوشامد می‌گویم و امیدواریم که در نقل گفته‌هایم – نه از نظر دقت بلکه از نظر نقل کامل آن- امانتدار باشید، زیرا گاهی برخی رسانه‌ها بخشی از صحبت را حذف می‌کنند که این امر طبیعتا به معنی و مفهوم (جملات) آسیب می‌زند.

اهداف اصلی مسئولیت ما در سفارت، به طور اصلی توسعه روابط دوجانبه است. جنبه بعدی هم تحکیم روابط و ارتباط با نسل عراقی‌های ساکن اینجا است. رسیدن به این دو هدف از دو راه میسر است:

نخستین هدف از طریق دیدارهای دوجانبه بین دو کشور در سطوح مختلف از کارشناسان گرفته تا وزرا و سطح ریاست جمهوری و همچنین امضای یادداشت تفاهم و توافقنامه بین طرف‌های ذیربط دوطرف در بخش‌های مختلف خصوصا بخش اقتصادی، آموزشی، سیاسی، امنیتی، نظامی و فرهنگی محقق می‌شود. در این راستا، سفرهای زیادی انجام شده و یادداشت‌های تفاهم‌ بسیاری در همه این بخش‌ها به امضا رسیده است و چه بسا هفته‌ای نیست که سفری صورت نگیرد یا هیئتی به این سمت یا آن سمت عازم نشود.

در خصوص موضوع تحکیم روابط و ارتباط با نسل عراقی‌های ساکن اینجا هم باید بگویم که این امر از طریق دیدار از مراکز دینی و فرهنگی آنها و حضور در فعالیت‌ها و تماس مداوم با آنها محقق می‌شود. ما عملا این اقدمات را انجام می‌دهیم. این بخشی از برنامه کاری است؛ به گونه‌ای که نسل عراقی‌های مقیم اینجا احساس نکند که بین آنها و سفارت عراق فاصله ای وجود دارد. علاوه بر اینها، یک ماموریت اساسی و مهم هم هست و آن هم بهبود خدمات کنسولی به زائران عتبات مقدسه خصوصا ایرانی‌ها است و ما در آستانه فرا رسیدن مراسم اربعین هستیم و پیش بینی سه میلیون زائر را داریم و از این رو، سفارت همه تلاش خود را برای ارایه بهترین خدمات به این زائران مبذول می‌دارد.

جناب سفیر یادداشت تفاهمی بین ایران و جمهوری عراق به امضا رسیده و در نتیجه، روادید زیارت اربعین لغو شده است. با توجه به شمار زیاد زائران، همانطور که فرمودید گذرگاه خسروی برای استقبال از زائران اربعین باز شده است، آیا اطلاعات بیشتری درباره جزئیات این توافقات دارید؟

سفیر عراق: اولا ویزا حذف نشده بلکه مُهر شدن گذرنامه در مرز جایگزین آن شده است. این اقدام هم فقط برای مراسم اربعین است که از دهم ماه تا بیستم ماه صفر تعیین شده است و بعد از این مدت، روند امور به حالت قبل باز می‌گردد. از جنبه عملی، این یادداشت تفاهم عملا از محرم اجرایی شده است، اما به صورت بسیار محدود.

تسنیم: فکر می‌کنم ما شنیدیم که تا پایان ماه صفر هست، چون 20 صفر روز اربعین است و طبیعتا زائران زیادی در آن روز و چند روز پس از آن در عراق حضور خواهند داشت!

سفیر عراق: من از جنبه نظری گفتم، اما از جنبه عملی اقدامات از یکم ماه محرم آغاز شده و پایان سفر تمام می‌شود، زیرا برخی مواکب و مسئولان و برخی زائران زودتر می‌آید، لذا این به صورت محدود به معنای یکم تا دهم محرم است، زیرا یادداشت تفاهم حاوی جزئیات تسهیل بخشیدن به سفر زائران ابا عبدالله الحسین (ع) است و این شامل حال اتباع کشورهای دیگری است که به طور قانونی در ایران مقیم هستند. مفاد این یادداشت تفاهم از یکم ماه صفر شامل حال آنها می‌شود.

اما از جنبه عملی درخصوص ایرانی‌ها، بعد از دهم ماه محرم، گذرگاه‌های مرزی با ظرفیت کامل خود شروع به کار می‌کنند. از یکم تا دهم ماه محرم کار خواهند کرد، اما نه با ظرفیت کامل. همانطور که گفتم هدف از جزئیات تسهیل بخشیدن به سفر زائران است و خصوصا هماهنگی که بین گذرگاه‌های مرزی صورت می‌گیرد تا حرکت زائران یکنواخت باشد و فشار زیاد یا کم و زیاد شدن (تعداد زوار در گذرگاه‌ها) ایجاد نشود. لازم است که یکنواختی در کار باشد. گذرگاه‌ها 24 ساعته کار می‌کنند تا بتوانند به زائران خدمت رسانی کنند.

جناب سفیر تدابیر و اقدامات دولت عراق برای تضمین رفاه زائران امام حسین (ع) در ماه محرم و روزهای اربعین و برنامه دولت در این زمینه چیست؟

سفیر عراق: اولا ظرفیت گذرگاهها الان برای استقبال از تعداد بیشتری از زائران توسعه پیدا کرده است و هر یک از گذرگاه‌ها در یک روز به طور سه شیفت و 24 ساعته کار می‌کند. اقداماتی برای تامین کامل وسایل حمل و نقل برای انتقال شمار پیش بینی شده زائران در نظر گرفته شده است. پیش بینی می‌شود که سه میلیون زائر از مرز تا شهر کربلای معلی منتقل شوند. همچنین (اقداماتی برای ) محافظت آنها از گذرگاه مرزی تا شهر کربلای معلی و محافظت از آنها در داخل شهر کربلا و جریان مراسم و محافظت از آنها در مسیر برگشت تا لحظه خروج آنها از عراق و بازگشت به ایران در جریان لحاظ شده است. در کنار اینها، خدمات رسانی پزشکی و سایر خدمات نظیر امکان برقراری تماس زائران با بستگان خود در ایران فراهم در نظر گرفته شده است. علاوه بر این زائران از خدمات رایگان نهادهای جامعه مدنی و مواکب از وعده‌های غذایی گرفته تا استراحتگاه و اقامت و بسیاری خدمات مشابه برخوردار می‌شوند.

به نمایندگی از مردم ایران از شما و ملت عراق تشکر می‌کنیم؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره از مسئولان عراقی هنگام دیدار آنها با ایشان به خاطر مهمان نوازی از زائران ایرانی و غیر ایرانی در جریان شرکت آنها در راهپیمایی اربعین تشکر می‌کنند.

سفیر عراق: ما ملت و دولت عراق هستیم. ما اینجا در سفارت احساس می‌کنیم که این وظیفه ما است که همه تسهیلات و خدمات رسانی را به زائران اباعبدالله الحسین (ع) ارائه کنیم.

با توجه به عزم مسئولان عراقی و ایرانی، قرار بود که حجم مبادله تجاری بین دو کشور به 20 میلیارد دلار در سال برسد، آیا این هدف محقق شده است و اگر نشده، تدابیر و اقدامات دولت عراق برای رسیدن به این سطح از مبادله اقتصادی بین دو کشور چیست؟

سفیر عراق: این هدف هنوز محقق نشده است. این هدف بلندمدت است. ممکن است در طول سال‌ها به شرط وجود تلاش‌های مشترک محقق شود. این تلاش مشترک وجود دارد. درباره یک سری مسائل توافق شده و گام‌های اولین در راستای آنها برداشته شده است. مهمترین این مسائل که سطح مبادله تجاری را تقویت خواهد کرد، ایجاد پنج شهر آزاد مرزی است که به فعالیت تجاری به منظور تبادل (کالا و خدمات) بین دو کشور کمک خواهد کرد. (مسئله دوم) دعوت از شرکت‌های ایرانی برای شرکت در بازسازی شهرهای آزاد شده از تروریسم یا شهرهای آسیب بعد از آزادی آنها از دست گروهک تروریستی داعش است. سوم مسئله نیز فعال سازی حرکت دو سویه زائران عتبات عالیات است؛ یعنی سفر زائران ایرانی به عراق و سفر زائران عراقی به ایران. البته این امر با لغو روادید و تسهیلات ارائه شده در مراسم اربعین صورت گرفته است. همچنین مذاکراتی درباره ارائه تسهیلات مشابه از سوی طرف ایرانی به زائران عراقی که به شهرهای مقدس مشهد و قم سفر می کنند، در جریان است.

درست است که رقم 20 میلیارد دلار خیلی بزرگ است، اما این تصور هست که دو کشور می‌توانند به این رقم دست یابند. چه دوره زمانی برای رسیدن به این هدف لازم داریم؟

سفیر عراق: فکر می‌کنم که تعیین سقف زمانی برای این مسئله دشوار باشد؛ خصوصا با مدنظر قرار دادن نیروهای آمریکایی موجود که به دوطرف فشار می‌آورند و طرف عراقی زیر فشار بیشتری در این مسئله قرار داد. طبیعتا این تحریم‌ها موانعی ایجاد می‌کند یا این فرایند را کُند می‌کند. مسئله متوقف نخواهد شد، زیرا عراق این تحریم‌ها و مشروعیت آنها را به رسمیت نمی‌شناسد، اما در نتیجه، به رسمیت نشناختن (آنها) از طرف عراق، این کشور را زیر فشارهای آمریکا قرار می‌دهد. از این رو، تعیین یک سقف زمانی دشوار است، اما به طور خلاصه ما از چند سال و نه چند ما صحبت می‌کنیم.

جناب سفیر، آیا خبرهای خوبی درباره جزئیات توافقنامه اروندرود (شط العرب) و توافقنامه دوجانبه با ایران وجود دارد یا نه؟ کار کمیته های مشترک بین ایران و عراق در این زمینه به کجا رسیده است و نتایجی که در نشست‌های خودتان به دست آورید، چیست؟ این رود چه زمانی لایروبی می‌شود؟

سفیر عراق: درخصوص تحول صورت گرفته، کمیته‌های فنی همچنان برای تدوین نقشه راهی به منظور بازگرداندن مجری رود از وضعیت کنونی به وضعیتی که در سال 1975 میلادی وجود داشت، گردهم می‌آیند. کمیته‌های فنی کار خود درباره اقدامات دیگر نظیر لایروبی و تمیز کردن شط العرب ( اروندرود) را تکمیل کرده‌اند. این کمیته‌ها کار خود را تکمیل کرده‌اند و توافق درباره آنها انجام شده است. اما آخرین موضوع همان موضوع بازگرداندن مجرا است که این امر از سوی کمیته‌های فنی بین دوطرف درحال بحث و مذاکره است. بعد از تکمیل این موضوع، به فاز اجرایی ورود می‌شود و کار اجرایی در زمینه لایروبی شط العرب (اروندرود) و همچنین موضوع بازگرداندن مجرا به وضعیت گذشته آغاز می‌شود.

اخیرا شاهد حملاتی از یک طرف خارجی به مواضع حشد شعبی بودیم. گروه‌های مقاومت عراق، رژیم صهیونیستی را مسئول این حملات دانستند و همچنین نتانیاهو تقریبا به طور رسمی تصریح کرد که این حملات کار اسرائیل است. نظر شما درباره این موضوع چیست و چرا مواضع حشد شعبی هدف قرار گرفت؟

سفیر عراق: یک کمیته تحقیقات تشکیل شده است تا بررسی کند که چه طرف مسئول این حملات بوده است. این کمیته هنوز گزارش نهایی خود را نداده است. تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع چنین حملاتی اتخاذ شده است.

نظر شما درباره اتهامات آمریکا علیه ایران و ادعای حمایت ایران از طرف‌های عراقی برای حمله به شرکت آرامکو چیست ! طبیعتا جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را به طور کامل رد کرده است.

سفیر عراق: عملا از نظر عراق، سیاست این کشور واضح و اعلام شده است. عراق هرگز به هیچ طرف خارجی اجازه نخواهد داد که خاک عراق را ابزار یا سکویی برای حمله به کشور دیگری و خصوصا کشوری مجاور قرار دهد.

اخیرا کاردار سفارت آمریکا در عراق احضار شد و وزیر خارجه عراق از آمریکا خواست که به توافقنامه های راهبردی با بغداد پایبند باشد. آیا ممکن است هدف قرار گرفته شدن پایگاه‌های حشد شعبی بدون آگاهی آمریکایی‌ها و چراغ سبز آنها بوده باشد؟

سفیر عراق: طبعا من نمی‌توانم به نمایندگی از آمریکا صحبت کنم که آیا درباره چیزهایی که اتخاذ می‌کنند، آگاهی داشته‌اند یا نداشته‌اند، و اما چیزی که می‌توانم درباره آن صحبت کنم این است که ما توافقنامه مشترکی با آمریکا داریم و این امر آمریکا را به دفاع از عراق در صورتی که امنیت این کشور در معرض خطر حملات تروریستی قرار بگیرد، موظف می‌کند.

بسیار خب.. البته من دوست داشتم که شما بیشتر این موضوع را برای ما تشریح کنید، اما به نظر می‌رسد که جنابعالی به بیان همین قدر درباره این سوال بسنده می‌کنید. گفته شده است که رژیم اسرائیل نمی‌تواند بدون چتر حمایت آمریکا در عراق، این مقرها را هدف قرار دهد.

سفیر عراق: دولت عراق در ابتدای وقوع حوادث بیانیه‌ای صادر کرد و این احتمال را بعید دانست، اما نظر نهایی را کمیته تحقیقات می‌دهد که هنوز نظر خود را نداده است، اما دولت عراق در زمان خود این احتمال را که اسرائیل مسئول این حملات باشد، بعید دانست.

جناب سفیر، درباره این موضوع همگی شنیدیم که وقتی از بنیامین نتانیاهو درباره حمله به مقرهای الحشد الشعبی در عراق سوال شد، گفت که هرکجا نیروهای مورد حمایت ایران باشند و احساس کنیم که خطری برای ما به حساب می‌آیند، آنها را هدف قرار خواهیم داد.

سفیر عراق: به هر حال، این آن چیزی است که آنها گفته اند و این چیزی است که ما گفته‌ایم.

جناب سفیر اقدامات دولت عراق برای جلوگیری از چنین حملاتی (منظورم حمله به مواضع حشد شعبی است) که نقض حاکمیت عراق به شمار می‌رود، چیست؟

سفیر عراق: اقدامات دفاعی در سطح نظامی برای حفاظت از حریم هوایی عراق در برابر هرگونه نفوذ امنیتی از این نوع اتخاذ شده است.

این اقدامات انشاء الله تضمین می‌کند که این روند تکرار نخواهد شد!!

سفیر عراق: بله

در برهه اخیر، برخی جریان‌های سیاسی عراق به سمت اپوزیسیون حرکت کرده و به اپوزیسیون دولت عراق تبدیل شده‌اند. این در شرایطی است که دولت عراق از ثبات سیاسی و امنیتی کامل برخوردار نیست.. یعنی هر چند، ثبات سیاسی و امنیتی بزرگی به ویژه بعد از بیرون راندن تروریسم وجود دارد اما مشکلاتی هم در این زمینه هست یا این امر می‌تواند فرصتی برای فرصت طلبان به منظور ضربه زدن به امنیت ملی عراق مهیا کند. این اقدام را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سفیر عراق: شما نظرم من را جویا شدید و من نظر شخصی خودم را مطرح می‌کنم. نظر شخصی من این است که وجود یک اپوزیسیون پارلمانی برای دولت در عراق در وهله اول سهم مثبتی در ثبات سیاسی دارد و حمایت و پشتیبانی برای دولت عراق و تقویت آن به حساب می‌آید و نه تضعیف کردن آن. اتفاقا برعکس شخصا معتقدم که نبود یک اپوزیسیون، دولت را تضعیف می‌کند و به بی ثباتی سیاسی کمک می‌کند؛ همانطور که در گذشته بود. لذا به نظر شخصی خودم، این گام را مثبت و در مسیر درست می‌دانم.

بنابراین از نظر شخصی شما این امر خطری برای امنیت و ثبات نیست؟

سفیر عراق: این نظر شخصی من است و آن را توضیح دادم. این گامی مثبت در مسیر درست برای تقویت دولت و تقویت ثبات سیاسی است. علت این است که نبود یک اپوزیسیون پارلمانی بدین معنا است که این اپوزیسیون در داخل دولت هست و در نتیجه وجود یک اپوزیسیون در درون دولت آن را تضعیف می کند و سازوکار تصمیم گیری در داخل دولت را تضعیف می‌کند و همچنین به بی ثباتی کمک می‌کند، زیرا دولت انتظاراتش را در داخل خودش نگه می‌دارد.

جناب سفیر، شما تلاش برخی رسانه‌های دشمن روابط ایران و عراق را چطور ارزیابی می‌کنید که در تلاش برای ضربه زدن به این روابط دروغ پردازی خبری و بزرگنمایی برخی حوادث کوچک هستند که ممکن است برای زائران عراقی یا ایرانی در اینجا یا آنجا روی دهد؛ خصوصا که ما در آستانه مراسم اربعین حسینی (ع) قرار داریم.

سفیر عراق: طبعا روابط ایران و عراق مستحکم است و بسیاری از دوایر سیاسی و منطقه‌ای و بین المللی چشم دیدن این روابط را ندارند و بیهوده از طریق پخش اخبار جعلی و شایعه پراکنی و نظایر آن تلاش می‌کنند که به این روابط مستحکم بین دو کشور ضربه بزنند یا آن را برهم بزنند، اما این کار آنها بی فایده است. این روابط، روابطی تاریخی و عمیق است که مسائل مشترک زیادی روابط را به هم پیوند می‌زند. مهمترین و عمیق ترین آن، روابط بین دو ملت است. این همان چیزی است که روابط را تقویت می‌کند. روابط فقط بین دو دولت نیست بلکه روابطی بین دو ملت است. بارزترین نشانه این روابط نیز سفرهای دو جانبه بین آنها است. الان ما از سفر حدود پنج میلیون زائر ایرانی به عراق در سال و سفر نزدیک به چهار میلیون زائر عراقی به ایران در سال صحبت می‌کنیم؛ خصوصا بعد از لغو روادید. شاید آمار بیش از این باشد. هیچ دو کشور یا دولتی در جهان نیستند که در این سطح سفرهای دوجانبه داشته باشند. این فقط بیانگر عمق این روابط است که برخی اظهارات یا جعل اخبار نمی‌تواند آن را برهم بزند. این مسائل بیهوده فایده‌ای ندارد و روابط بین دو کشور و دولت عمیق باقی می‌ماند و هیچ دو ملتی در جهان نیستند که یک چهارم این سطح از سفر (دوجانبه) بین ملت‌های ما را داشته باشند.

سفر آقای مقتدی صدر به ایران با استقبال زیادی در عراق و ایران روبرو شد و بسیاری از تحلیلگران گفتند که این سفر به تقویت روابط مستحکم بین دو کشور کمک خواهد کرد. آیا می‌توانیم نظر شما را درباره این سفر جویا شویم؟

سفیر عراق: ما در سفارت اطلاعاتی درباره این سفر نداریم و فکر می‌کنیم که این سفر، یک سفر شخصی است، لذا نمی‌توانم درباره آن اظهار نظر کنم، زیرا اطلاعاتی درباره آن ندارم.

با وجود توافقنامه‌های امضا شده بین دو بانک مرکزی ایران و عراق، بانک تجاری عراق “تی بی ای” به عنوان بزرگترین بانک در عراق امکان اجرای مبادلات بانکی بزرگ در قراردادهای بزرگی نظیر صادرات گاز و برق ایران به عراق را مهیا می‌کند. به علت مانع تراشی و مخالفت موسسه آمریکایی” JP ” به عنوان یکی از سهامداران این بانک، سازوکاری برای نگهداری بدهی‌های عراق به ایران در یک حساب طراحی شد و ایران می‌تواند از این پول‌ها برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده کند. برخی نیز نام آن را “اینستکس” عراقی گذاشتند. تا چه اندازه این نامگذاری را درست می‌دانید و آیا می توان پیش بینی استفاده از این سازوکار برای بازپرداخت طلب ایران از عراق را داشت یا خیر؟

سفیر عراق: من از این اشکالاتی که به خاطر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران بروز کرده است، آگاهم. این امر بر موضوع واردات گاز و برق عراق از ایران تاثیرگذاشته است. به عبارت دقیقتر، در واقع بر موضوع واردات تاثیرنگذاشته است، زیرا عراق به سیاست واردات ادامه می‌دهد – در گذشته – برق و گاز وارد می‌کرد و همچنان این کار را می‌کند و به این امر ادامه خواهد داد، اما اشکال در همان سازوکار پرداخت است. الان درخصوص مقادیر گاز و برقی که قبلا وارد کرده است، عراق یک سری بدهی به ایران دارد و بر این اساس، مذاکراتی بین دو بانک مرکزی برای حل و فصل دو مسئله آغاز شده است:

مسئله اول برای سازوکاری جهت پرداخت این بدهی نفت و گازی است که عملا عراق در گذشته آن را وارد کرده است و مسئله دوم، سازوکاری برای پرداخت در خصوص آینده واردات گاز و برق است. چند پیشنهاد وجود دارد و پیشنهادهایی مطرح شده است. مذاکرات براساس اطلاعات من، بین دو بانک ادامه دارد. این یکی از پیشنهادها است. این موضوع اصطلاحا ” اینستکس ” عراقی است که هدف از آن، تدوین سازوکاری برای تحویل بدهی ایران اما به شکل مواد بشردوستانه است تا اینکه با آن به طور حقوقی در چارچوب تحریم های آمریکا و معافیت های آمریکایی موجود در زمینه بشردوستانه برخورد شود. این یکی از سازوکارها است. سازوکارهای دیگری نیز از قبیل داد و ستد به غیر از دلار و داد و ستد با ارز عراقی است…این مسائل به طور رسمی اعلام نشده است و به نظرمن همه این احتمالات ممکن است. مهم این است که این مذاکرات ادامه دارد و عراق به درخواست گاز و برق ایران ادامه می‌دهد.

گفته شده که یکی از مشکلات در زمینه مبادلات اقتصادی بین ایران و عراق نبود قانونی درخصوص ترانزیت است. شنیدیم که مجلس نمایندگان عراق در تلاش برای حل این مشکل است و در صورت حل آن، مبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران و عراق می‌تواند گسترش یافته و سوریه را نیز شامل شود. به نظر شما کی این مشکل به طور نهایی حل می شود و چه میزان می‌تواند در توسعه روابط اقتصادی و تجاری و مبادله تجاری بین دو کشور سهیم باشد؟

سفیر عراق: این امر در مذاکرات مطرح است و همواره در همه مذاکرات بین دو کشور مطرح می‌شود اما توافقی وجود ندارد؛ به خاطر علتی قانونی در عراق و دلایل اقتصادی دیگر یا سیاسی دیگر. به طور مختصر، این سازوکار مطرح و در حال بحث است، اما توافقی درباره آن وجود ندارد.

جناب سفیر آخرین سوال ما درباره آتش سوزی یک کارخانه وابسته به شرکت لبنیاتی “کاله” در عراق است و برخی اطلاعات نشان داده که این آتش سوزی عمدی بود. آیا اطلاعاتی درباره این مسئله دارید ؟

سفیر عراق: طبق اطلاعات من، دولت هیئتی تحقیقاتی را تشکیل داد و در این زمینه تحقیق کرد و براساس اطلاعات ما، نتایج این تحقیقات اعلام می‌شود. هیچ شکی ندارم که در صورت وجود دلیلی علیه هر طرفی مبنی بر عمدی بودن این کار، اقدامات برای اعمال مجازات قانونی علیه این طرف اتخاذ خواهد شد و همچنین رسیدگی برای جبران خسارت مالک این کارخانه به شیوه های حقوقی و براساس قانون عراق.

جناب سفیر در پایان این مصاحبه از شما کمال تشکر را دارم که این فرصت را در اختیار خبرگزاری تسنیم گذاشتید و به همه سوالات پاسخ دادید و امیدواریم که شما را در مصاحبه های بعدی ملاقات کنیم. سپاسگذارم.

سفیر عراق: من هم از شما تشکر می‌کنم.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید