زائران به مرزها مراجعه نکنند/ افزایش پروازها به عراق در آستانه عاشورا!

در حالی که سازمان حج و زیارت در دهه اول محرم هیچ کاروانی به عتبات اعزام نمی‌کند، با توجه به افزایش تعداد پرواز ایرلاین‌های ایرانی به عراق در آستانه عاشورا، روزانه بیش از 650 زائر به کربلا سفر می‌کنند.
5/5

به گزارش فارس، امسال با وجود اینکه وزارت بهداشت عراق و حتی کشورمان با اعزام محدود زائران به عتبات به صورت هوایی و با شرایط خاص موافقت کرده است، با توجه به شرایط کرونا در ایران و عراق هیچ زائری به عتبات اعزام نشد و سازمان حج و زیارت هم از زوار خواست تا در دام تبلیغات کاروان‌های غیرمجاز نیفتند و سلامت خود را با همراهی این کاروان‌ها که به حداقل‌های بهداشتی هم مقید نیستند، به خطر نیندازند.

با این وجود، برخی از افراد به صورت گروهی و انفرادی از شهرهای مختلف ایران اسلامی به سوی مرزها روانه شدند و منتظرند تا بتوانند از طریق مرزهای زمینی به ویژه مرز مهران به عراق سفر کنند و در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در کربلا حضور یابند؛ به طوری که از جمعه هفته گذشته جمعی از عاشقان حسینی در مرز مهران تجمع کرده و در انتظار باز شدن مسیر تشرف به کربلا هستند.

هیچ تردد زائری در مرزهای ایران و عراق صورت نمی‌گیرد

حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با بیان اینکه هیچ تغییری در وضعیت مرزهای ایران و عراق ایجاد نشده است، می‌گوید: با توجه به شرایط کرونا و اعمال محدودیت‌های جدید، امکان باز شدن مرزهای زمینی برای اعزام زائران وجود ندارد. در نتیجه، هیچ تردد زائری در مرزهای ایران و عراق صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه مشتاقان زیارت امام حسین (ع) باید منتظر برقراری سفرهای زیارتی از سوی سازمان حج و زیارت باشند، افزود: تردد از مرز زمینی فقط برای همان افرادی که پیش از این از سوی وزارت کشور اعلام شد، امکان‌پذیر است و ویزای زیارتی هم تاکنون صادر نشده است. بنابراین، از مشتاقان زیارت امام حسین (ع) می‌خواهیم که به شهرهای خود بازگردند و سایر عاشقان حسینی نیز به مرزهای عراق نروند تا مشکلی برای خود و دیگران ایجاد نکنند. چرا که هیچ تردد زائری نداریم و امکان عبور آنها وجود ندارد.

عاشقان حسینی از ورود غیرقانونی به عراق بپرهیزند

همچنین حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برای تاسوعا و عاشورا هم برنامه‌ای برای اعزام زائران نداریم، می‌گوید: شرایط طوری نیست که بتوانیم اعزامی به عراق داشته باشیم. به همین دلیل از عاشقان حسینی می‌خواهیم که علاوه بر همراه نشدن با کاروان‌های غیرمجاز در مرزها هم تجمع نکنند.

با این وجود، برخی از افراد بدون داشتن ویزا در مرزها حضور یافتند و برخی دیگر نیز از مرز زمینی به عراق رفتند که مدیرکل امور مرزی وزارت کشور نیز در این باره می‌گوید: ممکن است تخلفی نیز صورت گیرد، اما ما با افراد متخلف برخورد می‌کنیم. از طرفی هم عراق دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای دارد که اگر کسی غیرقانونی وارد عراق شود، مجازت سنگینی در انتظارش خواهد بود. به همین دلیل از مردم می‌خواهیم به هیچ عنوان برای تشرف به کربلا در تاسوعا و عاشورا به مرز زمینی مراجعه نکنند.

عراق قوانین سختی برای افراد متخلف که به صورت غیرقانونی وارد خاک این کشور شده‌اند، وضع کرده است. همان طور که معاون عتبات سازمان حج و زیارت پیش از این گفته بود، حدود ۵۰ نفر از ایرانیان به دلیل تخلف و ورود غیرقانونی به عراق در ایام عرفه در زندان عراق هستند.

ویزای یک هفته‌ای ۲۲۰ دلار!

با این وجود، سفرهای هوایی به عراق همچنان برقرار است و قبلا که ویزای یک ماهه صادر می‌شد، حالا به ویزای یک هفته‌ای تبدیل شده است؛ تا جایی که برخی افراد با دادن ویزای هفت روزه با قیمت ۲۲۰ دلار یا یک ماهه با قیمت‌های متنوع و البته بالا در حال اعزام زائران به عتبات هستند که این گروه‌ها که بیشتر در حوزه ویزا فعال هستند، خدمات اسکان و تغذیه یا حتی سایر خدمات را ارائه نمی‌دهند و فقط برای زوار حسینی ویزا می‌گیرند؛ به طوری که یکی از افرادی که تاکنون برای دهه اول محرم بیش از ۱۸۰ ویزا برای عاشقان حسینی گرفته است، می‌گوید: ما فقط برای زائران ویزا می‌گیریم. البته با توجه به اینکه هزینه پروازها هم متغیر است، در برخی اوقات در کنار ویزا، بلیت هواپیما هم به زائران پیشنهاد می‌دهیم و در چهار روز اول محرم بیش از ۱۰۰ نفر در کنار ویزا، پرواز را نیز از ما خواسته‌‌اند و ما علاوه بر این، گروه دیگری هستند که کاروان دارند و در ۱۰ روز اخیر بیش از ۱۵ کاروان اعزام کرده‌اند.

افزایش تعداد پروازهای داخلی به عراق در روزهای اخیر!

محمدحسین، یکی از ایرانیان که برای تشرف به عتبات چند روزی است که به مرز مهران رفته بود تا بتواند از مرز عبور کند، می‌گوید: مرز همچنان بسته است و مسؤولان مرزی کشور هم امکان تردد زائران را نمی‌دهند. به همین دلیل هم من روز گذشته به تهران بازگشتم و با یکی از پروازهای عراقی به بغداد رفتم تا از آنجا بتوانم عازم کربلا شده و به زیارت سیدالشهدا (ع) بروم.

علاوه بر این، با وجود اینکه مسؤولان سازمان حج و زیارت همواره زائران را از همراهی با کاروان‌های غیرمجاز بازمی‌دارند، تعداد پروازهای داخلی در روزهای اخیر به عراق افزایش یافته است؛ تا جایی که حتی در یک روز فقط تعداد پروازها به نجف اشرف به ۵ پرواز می‌رسد. این پروازها به جز پروازهای خارجی یا حتی پروازهای ایرانی به فرودگاه بغداد است. این امر در حالی است که برای کنترل شیوع کرونا سازمان حج و زیارت همچنان هیچ اعزامی به عتبات حتی به صورت هوایی ندارد.

روزانه ۶۵۰ نفر با کاروان‌های غیرمجاز به عتبات می‌روند

اکنون کاروان‌های غیرمجاز و همچنین برخی اشخاص در کنار صدور ویزا، بدون مشکل مشتاقان زیارت امام حسین (ع) در ایام محرم را به عتبات اعزام می‌کنند؛ در حالی که اگر سازمان حج و زیارت قرار بود به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات چنین اقدامی انجام دهد و اعزام زائران به عتبات از سرگرفته می‌شد، به طور حتم در کنار اینکه برخی در انتظار برقراری سفر به عتبات هستند، با توجه به شرایط موجود بسیاری نیز با این اقدام مخالفت می‌کردند.

به گفته منابع آگاه، کاروان‌های غیرمجاز بدون نیاز به پاسخگویی به اذهان عمومی یا حتی موافقان و مخالفان برقراری سفر به عتبات در شرایط کرونا، روزانه بیش از ۶۵۰ نفر را به صورت هوایی به عراق اعزام می‌کنند و کسی هم امکان جلوگیری از این کاروان‌ها را ندارد.

در دهه اول محرم بسیاری از زائران هر ساله به عتبات اعزام می‌شدند که به گفته مسؤولان اعزام زائر به عتبات، در سال‌های قبل از کرونا در روزهای عاشورا و تاسوعا بیش از ۱۰ هزار ایرانی با کاروان‌های حج و زیارت اعزام شده و در کربلا حضور داشتند.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید