در مرز مهران چه خبر است؟

با وجود اینکه تردد از مرزهای زمینی از اوایل سال جاری ممنوع شده است، اما در روزهای اخیر نه تنها ایرانیان، بلکه بسیاری از زوار عراقی هم از مرز مهران عبور کردند.
5/5

به گزارش فارس، از اوایل سال جاری با توجه به ادامه شیوع کرونا مرزهای زمینی به عراق هم که پیش از این باز بود، بسته و ورود زوار عراقی به ایران از مرزهای زمینی ممنوع شد.

اعزام هوایی زائران به عتبات با کاروان‌های غیرمجاز

همچنین کاروان‌های غیرمجاز که با داشتن ویزا از مرز خارج می‌شدند، دیگر نتوانستند از کشور خارج شده و به عراق سفر کنند. بر همین اساس، کاروان‌های غیرمجاز که در نبود اعزام کاروان‌های حج و زیارت فرصتی برای جولان داشتند، پس از توقف چند هفته‌ای برای سفرها، از طریق مرزهای هوایی به عراق سفر کرده و با هزینه های بالا مشتاقان سفر به عتبات را راهی کربلا کردند.

تجمع و عبور از مرز مهران بدون رعایت نکات بهداشتی

در روزهای اخیر با وجود ممنوعیت سفر به عتبات، در برخی از مرزهای زمینی با عراق شاهد تجمع و همچنین خروج‌ و ورود زوار هستیم؛ به طوری که از صبح روز گذشته در مرز مهران بسیاری از افراد در این مرز حضور یافته و حتی عبور کردند. انگار که مسیر زیارت باز شده است و اصلاً ممنوعیتی وجود ندارد. حتی بسیاری از افرادی که در صف ورود و خروج حضور داشتند، حداقل‌های بهداشتی که استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است، رعایت نکردند.

سفر زمینی به عتبات برقرار شده است؟

بیشتر این افراد که عراقی بودند، به قصد زیارت امام رضا (ع) به ایران سفر کرده‌اند. این امر در حالی است که مسؤولان مدعی هستند که ورود و خروج از مرزهای زمینی امکان پذیر نیست و فقط گروه‌هایی همچون پیمانکاران، تجار و افراد شاغل با دستورالعمل خاص می‌توانند از مرزهای زمینی عبور کنند. اما فضای حاکم در مرز مهران طوری است که انگار سفر به عتبات برقرار شده است و افراد هم برای خروج از مرز باید ساعت‌ها در پشت مرزها منتظر بمانند.

تردد زوار از مزرهای زمینی ممنوع است

حتی حسین قاسمی، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور می‌گوید: مرزهای زمینی مسدود است و در مرزها امکان تردد وجود ندارد. از ابتدای سال جاری هم که مرزهای زمینی را بستیم تاکنون هیچ دستورالعمل جدیدی برای بازگشایی مرزها صادر نکردیم. بنابراین تردد زوار در مرزها ممنوع است.

زوار چگونه از مرز زمینی عبور می‌کنند

با این وجود، صبح روز گذشته جمعی از زوار عراقی به ایران سفر کردند و به گفته یکی از این زائران، ویزای آنها پس از درخواست به وزارت کشور عراق صادر شده و ایران به آنها ویزا داده است. این امر در حالی است که طرف عراقی برای صدور ویزای عراق سخت‌گیری‌هایی برای ایرانیان دارد و حتی با وجود رایگان شدن ویزای عراق از سال ۹۸، برخی از ویزاهایی که از سوی عتبه صادر می‌شود از ۱۵۰ تا بیش از ۳۳۰ دلار برای زوار هزینه دارد. ایرانیانی که از مرز مهران نیز عبور می‌کنند، ویزای عراق دارند و برخی نیز از عتبه ویزا گرفتند و اسامی آنها در لیستی اعلام شده است. البته برخی از افراد نیز متبرعان و نیروهای ستاد بازسازی عتبات هستند که برای عملیات عمرانی عازم عراق می‌شوند.

ستاد کرونا مصوبه‌ای برای برقراری سفر به عتبات نداشته است

در همین رابطه حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت نیز با بیان اینکه سفر به عتبات همچنان ممنوع است، می‌گوید: تاکنون هیچ مصوبه‌ای از سوی ستاد کرونا برای برقراری سفرهای زیارتی به کربلا صادر نشده است و سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام سفرهای زیارتی، هیچ کاروانی به عتبات اعزام نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت با توجه به اعزام نکردن زائر به عتبات، هیچ مسؤولیتی نیز در قبال کاروان‌های غیرمجاز و زائران تقبل نمی‌کند، می‌افزاید: امیدواریم با کاهش مبتلایان به کرونا به زودی شاهد ازسرگیری سفرها به کربلا باشیم و ستاد کرونا هم برای ممنوعیت اعزام‌های غیرمجاز چاره‌اندیشی کند تا زائران دیگر برای سفر به عتبات هزینه‌های چند برابر سفرهای رسمی نکنند.

روز عرفه هیچ زائر ایرانی به صورت رسمی عازم عتبات نمی‌شود

علاوه بر این، با توجه به نزدیک شدن به روز عرفه و عید قربان، بسیاری از عاشقان حسینی در انتظار برقراری سفر به عتبات بودند و پس از ادعای سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر برقراری سفر به عتبات به صورت محدود، از سرگیری سفرها قوت گرفت. اما پیگیری‌های فارس حاکی از این بود که هیچ توافق جدیدی برای آغاز اعزام زائران به عتبات انجام نشده است و حتی ستاد مبارزه با کرونا همچنان با اعزام زائران به عتبات مخالف است. بر همین اساس، در عرفه نیز اعزام زائران به عتبات منتفی شد و مسؤولان نیز از مردم خواستند برای جلوگیری از شیوع کرونا از تجمع در مرزها برای سفر به عتبات جلوگیری کنند.

سفر به عتبات از اسفند ۹۸ متوقف شد و با وجود آمادگی اعزام زوار از سوی سازمان حج و زیارت، ابتدا عراق از پذیرش زوار خارجی امتناع کرد و پس از مدتی نیز ستاد کرونا از برقراری سفر به عتبات مخالفت کرد و همچنان نیز هیچ زائر ایرانی به صورت رسمی به عتبات اعزام نشده است.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید