خنثی‌سازی عملیات اختلال آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها علیه اربعین

دبیر و سخنگوی سابق ستاد اربعین حسینی بیان کرد:
5/5

دبیر و سخنگوی سابق ستاد اربعین حسینی با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی برگزاری پیاده‌روی اربعین، از خنثی‌سازی عملیات اختلال آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در این مراسم خبر داد.

شهریار حیدری، دبیر و سخنگوی سابق ستاد اربعین حسینی با اشاره به شوق قومیت‌های مختلف برای حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین گفت: «سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ ملیت و مذهب در مراسم اربعین از کشورهای مختلف شرکت کردند که در این‌ بین، بیشتر زائرانی که از مرزهای ایران وارد عراق شدند از کشورهای همسایه از جمله ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان، پاکستان و قزاقستان بودند.»

او اضافه کرد: «بیش از ۹۵ درصد زائران مسلمان هستند و زائران دیگر ادیان بیشتر به دلیل مطالعه‌ای که درباره امام حسین (ع) داشته‌اند به این سفر می‌آیند. سال گذشته از دانشجویان دانشگاه‌های اروپا، آفریقا و کشورهای غیرمسلمان آمده بودند. از کشورهای مسلمان نیز قومیت‌ها، زبان‌ها، ملیت‌های مختلف حضور داشتند.»

افزایش ۱۰ درصدی موکب‌های مسیر پیاده‌روی

حیدری درباره تعداد موکب‌های ایرانی که برای خدمت‌رسانی به زائران در ایام پیاده‌روی اربعین برپا می‌شوند، گفت: «سال گذشته ۱۱۰۰ موکب ایرانی در داخل عراق و ایران فعالیت کردند. ستاد اربعین این رویکرد را در نظر گرفت که ۷۰ درصد مواکب در داخل ایران و در مسیر حرکت زائران برپا شوند زیرا مردم عراق به‌صورت خودجوش و عاشقانه تأمین‌کننده تمام مخارج زائران در آن ایام بودند و از ایران درخواست کردند که موکب‌های ایرانی کمتر در عراق مستقر شوند زیرا امکان پذیرایی داشتند که ما هم پذیرفتیم. موکب‌های ایرانی حدود چهار روز بیشتر از موکب‌های عراقی فعالیت دارند و امسال حدود ۱۰ درصد به موکب‌ها اضافه خواهد شد.»

دبیر و سخنگوی سابق ستاد اربعین حسینی در ادامه با اشاره به نقش زیارت اربعین در جلوگیری از تفرقه‌افکنی بین مردم ایران و عراق بیان کرد: «سال گذشته برای مراسم اربعین شعار «الحسین یجمعنا» انتخاب شد که در عمل هم اتفاق افتاد. پیش از اربعین سال ۱۳۹۷ اطلاعاتی دریافت کردیم که دو، سه دانشگاه اروپایی و آمریکایی به‌صورت مشترک، فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجام داده‌اند تا با کارکرد فرهنگی در مراسم اختلال ایجاد کنند. آن‌ها می‌خواستند فعالیت‌های ضد فرهنگی و اقداماتی که خلاف عرف و قوانین عراق است را انجام دهند تا به‌حساب زائران ایرانی گذاشته شود. پشتوانه آن‌ها هم بعضی کشورها بودند که مخالف برگزاری مراسم اربعین هستند. خوشبختانه این افراد نتوانستند به اهداف خود دست یابند و تمام آن فعالیت‌ها خنثی و بی‌­شک با عنایت امام حسین (ع) این اقدام انجام شد. به‌ طور قطع زیارت اربعین علاوه بر آن‌که مانع ایجاد تفرقه می‌شود، وحدت‌آفرین نیز هست.»

سفر اربعین با کمترین هزینه انجام می‌شود

حیدری در ادامه با بیان این‌که زیارت اربعین شرایطی را فراهم می‌کند تا افرادی که از استطاعت مالی برخوردار نیستند به‌راحتی بتوانند به زیارت امام حسین (ع) بروند، اظهار کرد: «صاحبان موکب‌ها کسانی هستند که در امور مذهبی و خیریه فعالیت دارند، سرمایه‌ای را طول یک سال جمع و در ایام اربعین هزینه می‌کنند. اگر بحث تأثیر اربعین بر زندگی و معیشت فقرا را در نظر بگیریم، اربعین تنها فرصتی است که فقرا می‌توانند با کمترین هزینه در این مناسک و مراسم مذهبی شرکت کنند بنابراین این پیاده‌روی از بُعد معنوی به افرادی که از نظر مادی ضعیف هستند کمک می‌کند تا به زیارت امام حسین (ع) بیایند.»

او گفت: «از طرف دیگر افرادی که کارهای خیر و خداپسندانه انجام می‌دهند در مواکب خود از افراد فقیر و کم‌درآمد استفاده می‌کنند که به‌نوعی مخارج آن‌ها در این مدت تأمین می‌شود. در پاسخ به این شبهه که عده‌ای بیان می‌کنند هزینه اربعین باید بین فقرا تقسیم شود باید گفت که عموماً افرادی که از نظر مالی توان پایینی دارند از آن استفاده می‌کنند. سفر اربعین با کمترین هزینه انجام می‌شود و زائران درزمینهٔ استفاده از امکانات هم ما مشکلی مواجه نیستند.»

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید