توصیه های طلایی راهنمای زائر درباره سیمکارت و تماس در اربعین + ترفند ارتباط رایگان!

سیمکارت
5/5

این روزها استفاده از سیمکارت و اینترنت جزو جدایی ناپذیر از زندگی همه ما شده است. این نیاز سن و سال هم نمی شناسد؛ از مسیریابی اماکن مختلف گرفته تا ارتباط و معاشرت با دیگران که نیازمند استفاده از اینترنت است. شما در سفر به عراق یا هر کشور دیگری باید در نظر داشته باشید که چه راهی برای استفاده از اینترنت و ارتباط با دیگران انتخاب خواهید کرد؟ ستاد راهنمای زائر در اینجا می خواهد به شما نکات مهمی را بگوید.

سفر با کاروان و داشتن هتل

در سفرهای زیارتی به عراق اگر با کاروان به این کشور سفر می کنید، ممکن است هتل و یا سوئیت هایی بگیرید زمانی که در منزل هستید از اینترنت ،که دارای اینترنت و وای فای رایگان باشند. در این صورت می توانید استفاده کنید و با نزدیکان تان در ایران تماس صوتی و تصویری برقرار کنید. البته سفر با کاروان در ایام اربعین معمولا شامل این مورد نمی شود.

سفر در ایام اربعین یا اسکان بدون اینترنت

بسیاری از افرادی که در زمان اربعین به کشور عراق سفر می کنند، معمولا از اسکان و تغذیه موکب ها استفاده خواهند کرد. علاوه بر آن با توجه به ضعیف بودن بسترهای مخابراتی عراق در اربعین، استفاده از سیم کارت های هزینه بالاتری برای زائرین دارد. بنابراین پیشنهاد ما خرید سیم کارت عراقی برای ،ایرانی و سرویس رومینگ سفر اربعین است که می توانید علاوه بر تماس تلفنی، از طریق اینترنت نیز با اقوام خود در ارتباط باشید. ممکن است برخی موکب ها در طول مسیر پیاده روی، وای فای رایگان در اختیار زائران بگذارند که به دلیل ازدحام جمعیت معمولا سرعت بالایی ندارد. اگر می خواهید همیشه اینترنت داشته باشید پیشنهاد می کنیم خودتان سیمکارت عراقی تهیه کنید.

خرید سیمکارت عراقی

استفاده از سیمکارت های ایرانی در عراق هزینه بالایی برای زائران دارد. البته اپراتورها معمولا در ایام اربعین بسته هایی برای تماس و اینترنت زائران در نظر می گیرند. با این وجود اگر می خواهید با خیال راحت از حجم بالای اینترنت استفاده کنید، سیمکارت عراقی پیشنهاد بهتری است. لازم به ذکر است در ایام عادی سال معمولا اپراتورهای ایرانی هیچ بسته ویژه ای برای عراق ارائه نمی کنند اما ممکن است در ایام اربعین بسته هایی را برای زائران در نظر بگیرند. شما در هر زمان که به عراق سفر کنید، با خرید یک سیمکارت عراقی به همراه بسته اینترنتی علاوه بر خودتان می توانید با همراهانتان به صورت شراکتی (هات اسپات) از آن استفاده کنید. در این صورت علاوه بر اینکه با خیال راحت از اینترنت استفاده می کنید، می توانید تماس صوتی و تصویری با ایران داشته باشید.

چند نوع سیمکارت عراقی داریم؟

سه اپراتور معروف در عراق آسیاسل، زین و کورک تلکام است. بر اساس پیشنهاد خادمین ستاد راهنمای زائر، سیمکارت زین آنتن دهی بهتری دارد. (اپلیکیشن راهنمای زائر مخصوص خدمات مختلف به زائران)

کدهای دستوری انواع سیمکارت های عراقی + مثال

در جدول زیر کدهای دستوری انواع سیمکارت های عراقی آمده است.

برای مثال اگر شما یک سیمکارت زین خریده اید: در صورتی که می خواهید سیمکارت را شارژ کنید بعد از خرید کارت شارژ:

تماس#کد شارژ *101*

اگر می خواهید اینترنت بخرید:

تماس#321*

پیشنهاد ستاد راهنمای زائر: برای خرید اینترنت بعد از فعال شدن گزینه ها انتخاب نت بلاحدود ( اینترنت نامحدود) و پس از آن گزینه الاسبوع (هفتگی) بهترین انتخاب برای زائرین است که مدت تشرف شان معمولا یک هفته است. البته هر ساله بسته های پیشنهادی در عراق ممکن است متفاوت باشد که در این صورت می توانید بر اساس حجم مورد نیازتان انتخاب کنید.

قیمت سیمکارت عراقی

سیمکارت عراقی قیمت های مختلفی دارند. برخی از سیمکارت ها دارای شارژ اولیه هستند و برخی بدون شارژ ارائه می شوند. البته در ایام اربعین وقتی وارد مرز عراق می شوید معمولا سیمکارت های رسمی مخصوص زائر ارائه می شود که با قیمت کمی به زائران فروخته می شوند.

اگر قصد استفاده از سیمکارت ایرانی را داشتم چه کنم؟

اگر به هر دلیلی نتوانستید سیمکارت تهیه کنید و یا می خواهید حتما از سیمکارت ایرانی استفاده کنید باید دو نکته را بدانید:

*اول اینکه رومینگ شما فعال باشد.

*دوم بستن دسترسی اپلیکیشن های موبایلی به اینترنت است.

روش فعال کردن رومینگ گوشی

در بخش تنظیمات (setting) گوشی گزینه رومینگ data roming را جستجو و فعال کنید.
روش های اطلاع و فعال، غیرفعالسازی رومینگ
* همراه اول
شماره گیری کد دستوری : ستاره 10 ستاره 29 مربع #29*10*
ارسال پیامک 29 به سرشماره پیامکی 10
* ایرانسل
با شماره‌گیری کد #1*1111* از سیم‌کارت خدمات رومینگ را فعال کنید.
روش بستن دسترسی برنامه ها به اینترنت گوشی برای کاهش مصرف
برای این کار دستورالعمل های کلی وجود دارد اما راهنمای زائر در اینجا یک ترفند امتحان شده را به شما پیشنهاد می دهد.
• وارد تنظیمات setting شوید.
• گزینه استفاده از داده ها Data usage را سرچ کنید و پیدا کنید.
• در این بخش وارد تک تک برنامه ها شوید و همه گزینه ها را غیرفعال کنید.
• حواستان باشد تمام برنامه ها را ببندید.
• وقتی به ایران بازگشتید، میتوانید مجددا این برنامه ها را فعال کنید.
اگر فقط قصد استفاده از یک برنامه را داریم چه کنیم؟
اگر می خواهید برای مثال از واتساپ در عراق استفاده کنید فقط این برنامه را باز بگذارید.
نکته مهم: در این صورت نیز از داخل برنامه (برای مثال واتساپ) دانلود خودکار عکس و مدیاها را ببندید.
*مثال: نحوه بستن دانلود خودکار رسانه ها از داخل برنامه واتساپ:
• ورود به برنامه Whatsapp اولین اقدامی است که شما باید در راستای برداشتن قابلیت دانلود خودکار واتساپ داشته باشید.
• حال در صفحه اصلی برنامه و از طریق علامت سه نقطه قرار گرفته در سمت راست گزینه تنظیمات setting را انتخاب کنید.
• از میان گزینه هایی که در صفحه تنظیمات مشاهده می کنید، به منو ذخیره سازی و داده ها Storage and data بروید.
• و بعد بخش بارگیری خودکار رسانه یا Media auto-download می بینید که شامل سه گزینه است.
• هر سه گزینه را باز کنید و همه تیک های آن را بردارید.
• سپس قبول Ok را بزنید.
* اگر همه این مراحل را طی کنید شما می توانید با حداقل استفاده از اینترنت از رومینگ خود استفاده کنید.

فعال سازی بسته اینترنت برای سیمکارت های ایرانی

معمولا اپراتورها در ایام اربعین، بسته های اینترنت به صرفه تر را برای زائران ارائه می کنند. شما می توانید برای فعالسازی، قبل از خروج از مرز یا در کشور عراق این کدهای مخصوص را شماره گیری کنید.

ترفندی برای تماس رایگان در عراق!

ارتباط رایگان با پیامرسان‌های داخلی

پیامرسان های داخلی امکان تماس و ثبت وضعیت زائران را به صورت رایگان فراهم کرده است.

روبیکا

زائران اربعین می‌‏توانند در مسیر‌های پیاده‏‌روی و همچنین در تمامی شهر‌های کشور عراق با استفاده از رومینگ همراه اول و ایرانسل از خدمات تماس صوتی و تصویری روبیکا و همچنین سرویس روبینو به ‏‌صورت رایگان استفاده کنند.
نکته: اگر از رومینگ خطوط همراه اول و ایرانسل در کشور عراق استفاده کنید، پیام‌رسان و سرویس روبینو در اپلیکیشن روبیکا برای شما رایگان خواهد بود و تنها ارسال فایل در پیام‏‌رسان و با حجم بیشتر از ۱ مگابایت مشمول خدمات رایگان نمی‌‏شود.

بله

یکی از راه‌های ارتباطی که می‌توان در پیاده روی اربعین در مسیر اربعین از آن استفاده کرد، اپلیکیشن بله است؛ این اپلیکیشن برای اولین بار در کشور و با هدف ایجاد ارتباط رایگان و بدون نیاز به اینترنت برای زائران اربعین حسینی، سامانه اعلام وضعیت اربعین را ارائه کرده است.
سامانه اعلام وضعیت کاملاً رایگان و همیشه در دسترس است، بر بستر USSD کار می‌کند و از آنجا که این پروتکل به پهنای باند کمی نیاز دارد، در ازدحام جمعیت هم به‌درستی کار می‌کند و دچار کندی یا اختلال نمی‌شود. سامانه اعلام وضعیت با سیم‌کارت‌های همراه اول، ایرانسل و رایتل کار می‌کند، به اینترنت نیاز ندارد و کاملاً رایگان است.

سروش

در ایران برنامه سروش را بروزرسانی کنید و سپس از بخش حساب من قسمت اعلام وضعیت اربعین، پیام خود را ثبت کنید.

حواستان به رومینگ اجباری باشد!
هنگامی که زائرین قصد خروج از مرزها را دارند، ممکن است هزینه ناخواسته ای روی خط تلفن آنها قرار بگیرد. مقدار این هزینه ها ممکن است قبل از رسیدن به عراق باعث قطعی تلفن همراه زائرین شود. شما با انجام دادن یک کار ساده می توانید از این دردسر جلوگیری کنید. کافی است هنگام نزدیکی به مرز (مثلا مهران) آنتن موبایل خود را از تنظیمات به جای حالت خودکار به حالت دستی ببرید. در این قسمت می توانید شبکه مورد نظر (اپراتور ایرانی) را پیدا و تنظیم کنید.

توصیه های تکمیلی راهنمای زائر

  • هرگز در خاک ایران سیمکارت عراقی نخرید. می توانید از دکه های مخصوصی که در هنگام ورود به خاک عراق دایر هستند، سیمکارت و اینترنت تهیه کنید.
  • در عراق از هرجایی که سیمکارت می خرید، همان جا از فروشنده بخواهید تا اینترنت و سیمکارت خریداری شده را فعال کند و آماده آن را تحویل شما بدهد.
  • خرید شارژ در عراق به این صورت است که مثلا قیمت شارژ 5 هزار دیناری حدود 6.5 الی 7 هزار دینار است.
  • بر اساس پیشنهاد راهنمای زائر، سیمکارت زین آنتن دهی بهتری نسبت به بقیه سیمکارت های عراقی دارد و گفته می شود کورک از بقیه ضعیف تر است.
  • در هنگام خرید سیمکارت، پاسپورت همراهتان باشد. در برخی از مراکز معتبر، به زائرانی که پاسپورت دارند سیمکارت رایگان یا ارزانتر ارائه می شود.
  • سیمکارت های زیارتی یکبار مصرف هستند. این سیمکارت ها معمولا 15 روز اول بدون ثبت، کار می کنند و بعد از این مدت امکان تمدید 15 روزه آن با پیامک وجود دارد.
  • اگر قصد خرید بسته اینترنت را دارید، معمولا فروشنده تمام مراحل را انجام می دهد. بعد از مطمئن شدن از دریافت خدمات، هزینه آن را پرداخت کنید.
  • معمولا فروشندگان سیمکارت عراقی، پول ایرانی نیز قبول می کنند.
  • پیشنهاد می کنیم بعد از تهیه سیمکارت و اینترنت، فقط از طریق تماس اینترنتی (واتساپ) با دیگران در ارتباط باشید تا فقط از حجم بسته شما کم شود.
  • اگر قصد تماس مستقیم از سیم عراقی به ایرانی را داشتید (تماس با شارژ پولی) باید در هنگام شماره گیری به جای 0 ابتدای شماره 0098 (کد ایران) را بگیرید. مثلا 0912 می شود 0098912

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید