بازگشت بیش از ۲ میلیون زائر به کشور

زائران هرچه سریعتر کربلا را ترک کنند.
5/5

در آستانه اربعین حسینی و به اوج رسیدن شور عاشقان سیدالشهداء (ع) که از هفته‌ها قبل و از دهها و صدها کیلومتری کربلا آغاز شده است، بازگشت تدریجی زائران کربلای حسینی به کشور نیز ادامه دارد. در ادامه آخرین اخبار و توصیه‌ها به زائران آمده است:

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت مرزهای چهارگانه گفت: امروز از پایانه‌های مرزی چذابه، شلمچه، مسیرهای منتهی به این دو مرز و مواکب موجود در آن‌ها بازدید کردیم؛ خوشبختانه تردد زائران از این دو مرز و مرزهای مهران و خسروی روان است. او بیان کرد: اکنون با سیل ورود زائران روبرو هستیم و تقریباً در چند روز قبل حدود ۲ میلیون و صدهزار نفر از زائران ایرانی به کشور بازگشتند؛ حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به عتبات عالیات مشرف شدند و اکنون حدود ۱ میلیون نفر همچنان در حال زیارت در کربلا هستند.

**زائران‌ اربعینی کدام مرزها را برای بازگشت انتخاب کنند؟

احمد محمدی‌فر دبیر ستادمرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه بسیاری از زائران در حال بازگشت به کشور هستند، گفت: با توجه به تراکم جمعیت در مرزهای مهران و شلمچه، به زائران اربعین توصیه می‌کنیم که مرزهای چذابه و خسروی را برای بازگشت به کشور انتخاب کنند.

**زائرانی که گذرنامه‌شان گم شده چه‌کار کنند؟

سردار حسین ساجدی نیا گفت: اگر زائران گذرنامه یا برگ تردد خود را گم کرد باشند می‌توانند به سرکنسولگری کشورمان در شهرهای کربلا، نجف، بغداد، سامرا و کاظمینرفته و مشکل خود را حل کنند. اما اگر این افراد به مرز هم بیایند مشکلی برایشان وجود نداشته و ماموران مرزبانی و پلیس گذرنامه مشکل را مرتفع خواهند و مانعی برای ورود به کشور وجود ندارد.

ساجدی‌نیا در مورد زائران گمشده گفت: در کنسولگری ها تمهیداتی برای یافتن افراد مفقودی نیز پیش‌بینی شده و سامانه‌هایی داریم که اگر افراد به کشور بازگشته باشند، اطلاعات آنان را اعلام کنند تا خانواده‌شان نگران نباشند، همکاری‌های لازم با کشور عراق نیز در این زمینه وجود دارد.

**آماده‌باش سازمان مدیریت بحران کشور برای اربعین

مصطفی اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ما به همراه وزارت بهداشت یکی از اعضای ستاد اربعین هستیم ولی همه همکارانمان در استان‌های مرزی با عراق مسؤولیت‌های جدی برعهده دارند، به تمام نیروهایمان در استان‌های مسیر راهپیمایی آماده‌باش دادیم تا در صورت بروز مشکل طبیعی و غیرطبیعی این آمادگی را داشته باشند که کمک‌های لازم را به هموطنان ارائه دهند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: خوشبختانه تا به حال گزارشاتی داده نشده و وضعیت عادی است؛ توصیه ما این است که زائران کمتر در عراق بمانند و سفر را مدیریت کنند تا در هنگام بازگشت به مشکلی برنخورند.

**زائران برای بازگشت به پایانه مرزی برکت مراجعه کنند

سرهنگ ابوالفضل کهزادی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام اظهار داشت: باتوجه به شروع موج بازگشت، زائران برای سوارشدن به اتوبوس بین‌شهری به پایانه برکت حدفاصل پایانه مرزی و پل زائر مراجعه کنند.

وی افزود: اطلاع‌رسانی‌های لازم در این خصوص با نصب بنر در محل پایانه مرزی با همکاری سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله سازمان‌های اتوبوسرانی صورت گرفته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان با بیان اینکه هیچ‌گونه پایانه مسافربری برای استقرار اتوبوس بین‌شهری در داخل شهر مهران در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: زائرانی که بدون اطلاع از این موضوع از مرز به شهر مهران بیایند، ناچاراً بایستی مجدداً به پایانه برکت برگردند.

وی تاکید کرد: رانندگان اتوبوس خط واحد که اقدام به جابجایی زائران از پایانه مرزی تا پارکینگ اربعین می‌کنند حق پیاده و رها کردن زائر در مقصد نامعلوم را ندارند.

**توصیه‌های سرکنسول ایران در کربلا به زائران اربعین: زائران زودتر کربلا را ترک کنند

میرمسعود حسینیان گفت: توصیه می‌کنم با توجه به تراکم جمعیتی که در روزهای پایانی مراسم راهپیمایی اربعین وجود دارد، زائرانهرچه سریعتر کربلا را ترک کنند. هم اکنون دو تا سه میلیون زائر ایرانی و نیز زواری از عراق و دیگر کشورها در عراق حضور دارند، برای اینکه امکانات مسافربری کشور این جمعیت را مورد پوشش قرار دهد و از ازدحام جمعیت در جاده‌ها جلوگیری شود، از زائران می‌هواهیم سفر خود را مدیریت کنند و آرام آرام به سمت مرزها برگردند.

**استاندار خوزستان: اقدامات لازم برای جابه‌جائی زائران فراهم شده است

غلامرضا شریعتی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امکانات لازم برای پذیرایی و استقبال از زائران آقا عبدالله الحسین(ع) در مرز شلمچه و چذابه فراهم است.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌های لازم برای انتقال زائران پیش‌بینی‌شده است، اعلام کرد: راه‌آهن نیز آمادگی لازم را دارد و اقدامات لازم برای جابه‌جایی زائران را پیش‌بینی کرده است.

شریعتی گفت: در هر دو مرز شلمچه و چذابه و همچنین شهرستان‌های خرمشهر، بستان، دشت آزادگان و حتی اندیمشک که آخرین نقطه از استان ماست امکانات لازم را برای استراحت زائران فراهم است. امکانات لازم همچون کولرگازی، غذا، آب و غیره برای زائران در این مواکب فراهم است و تقاضا دارم که عزیزان زائر به میزان کافی استراحت کرده و پس‌ازآن به مسیر خود ادامه دهند.

**فرمانده ناجا: روند بازگشت زائران اربعین حسینی تا هفته آینده ادامه دارد

سردار اشتری با پیش‌بینی استمرار روند بازگشت زائران اربعین حسینی تا هفته آینده، گفت: باوجود افزایش تردد خودروهای زائران از ابتدای آغاز اربعین تاکنون شاهد کاهش ۱۱ درصدی تصادفات هستیم.

فرمانده ناجا با پیش‌بینی استمرار روند بازگشت زائران اربعین حسینی تا هفته آینده گفت: بالغ بر ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به عتبات عالیات راه یافته که از این حجم بیش از دو میلیون نفر از مرزهای چهارگانه به کشور بازگشته‌اند.

**جزئیات مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین در تهران +مسیرها

مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین از ساعت ۶:۳۰ صبح شنبه از میدان امام حسین(ع)، آغاز وبه حرم عبدالعظیم حسنی ختم خواهد شد. در همین زمینه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف برنامه‌های خود را برای برگزاری این مراسم اعلام کرده‌اند.

مسیر شماره یک: میدان امام حسین(ع)، خیابان ۱۷ شهریور، میدان شوش، خیابان فدائیان اسلام، میدان شهرری، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).

مسیر شماره دو: میدان جمهوری، نواب، میدان۹ دی، میدان بهمن، خیابان بعثت، شهید رجایی، بزرگراه شهید کریمی، چهارراه چشمه علی، خیابان فدائیان اسلام، میدان شهرری، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).

مسیر شماره سه: حرم مطهر امام زاده حسن (ع)، خیابان امین الملک، خیابان قزوین، خیابان شیخ محمدی، میدان۹ دی، میدان بهمن، بزرگراه بعثت، خیابان شهید رجایی، بزرگراه شهید کریمی، چهارراه چشمه علی، خیابان فدائیان اسلام، میدان شهرری، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).

مسیر شماره چهار: باقر شهر، خیابان رجائی، روی پل شهید آوینی، خیابان سلمان فارسی، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).

مسیر شماره پنج: جاده ورامین، میدان معلم، سه راه ورامین، خیابان فدائیان اسلام، میدان شهرری، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).

همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان(ع) پیاده‌روی جاماندگان اربعین به سوی حرم‌های مطهر و گلزار شهدا در سراسر کشور برگزار می‌شود.

این حرکت در شهرهای مشهد، شیراز، قم و تهران به سوی حرم‌های مطهر برگزار می‌شود. پیاده‌روی اربعین حسینی در دیگر شهرها به سمت گلزار شهداء و در این راستا تجمع سراسری اربعین در میدان‌های اصلی شهر برپا می‌شود.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید