امروز و فرداهای مسئولین برای افتتاح تونل‌های مسیر اربعین

تونل
تونلهای اربعین 1 و 2 یکی از پر بحث‌ترین سوژه‌های اربعینی در استان ایلام است که مسئولین کشوری و استانی بارها وعده افتتاح آنان را داده‌اند، اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.
5/5

استان ایلام در سال‌های اخیر به برکت وجود هم مرز بودن با کشور عراق و تردد میلیونی زائران اباعبدالله در ایام اربعین و دیگر ایام سال به عنوان شاهراه سفر به کشور عراق به حساب می‌آید، فلذا نیاز وجود یک راه زمینی در این استان بیشتر احساس می‌شود.

در این استان بارها شاهد افتتاح و‌کلنگ زنی پروژه‌های عمرانی بوده‌ایم‌، یکی از مهترین پروژه‌های سال های اخیر با توجه به اهمیت موضوع عملیات اجرایی تونل‌های شماره ۱ و ۲ اربعین در مسیر ایلام به مهران و مرز بین المللی مهران است، پروژه‌ای که میتواند راه توسعه این استان را به جهت همسایگی با کشور عراق فراهم سازد.

با توجه به اینکه تونلها بخش مهمی از راه‌ها و جاده‌ها را تشکیل می‌دهند که عموماً در جاده‌های کوهستانی و در دل کوه‌ها جهت تسهیل در تردد و‌حمل و نقل جاده‌ای حفر میشوند و استان ایلام به جهت کوهستانی بودن منطقه به صورت ویژه جهت افزایش کیفیت حمل و‌ نقل و تسهیل در تردد به حفر تونل‌های با کیفیت نیازمند است.

جعفرنژاد یکی از رانندگان مرز مهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از به تعویق افتادن قول‌های مسوولین در افتتاح تونل‌های شماره ۱ و ۲ اربعین گله داشت و گفت: همین ماه گذشته بود که وزیر کشور در استان حضور یافت و در بازدید از تونل‌ها گفت: تا پایان خرداد این تونل‌ها زیر بار ترافیکی می‌روند؛ اما همچنان شاهد آمدو رفت ماشین آلات راه سازی به داخل تونل بدون هیچ نتیجه‌ای هستیم.

وعده‌ای دیگر آمد و رفت…

گفتنی است، استاندار ایلام ماه گذشته در بازدید از این تونلها گفته بود که باید تا پایان خرداد تونل شماره 1 و تونل شماره 2 تا 3 ماه دیگر به بهره برداری برسد؛ اما امروز چیز دیگری مشاهده می‌شود.

احمدی یکی از زوار نیز در این رابطه گفت: با توجه به نزدیک شدن ایام محرم و صفر ،همچنین همایش بزرگ اربعین و افزایش تردد زوار در این منطقه افتتاح تونلهای اربعین باید سرعت بیشتری پیدا کند، زیرا پبچ و خم‌های جاده ایلام به مهران بسیار خطرساز است.

در تلاش برای تزریق اعتبار

در این راستا میر احمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور روزهای اخیر در جریان بازدید از تونلهای شماره ۱ و ۲ اربعین گفت: تکمیل تونل‌های شماره ۱ و ۲ اربعین نقش اساسی در تسهیل تردد زوار دارند و تلاش داریم که اعتبارات لازم برای تکمیل تونل‌های شماره ۱ و ۲ اربعین اختصاص یابد.

میر احمدی افزود: هفته آینده نیز موضوع تخصیص اعتبار لازم برای تسریع در تکمیل این پروژه اختصاص پیگیری می‌شود.

استاندار ایلام نیز مجددا در جریان این بازدید گفت: علاوه بر تخصیص‌های قبلی برای این پروژه، ۵۰ میلیارد تومان دیگر به زودی برای تکمیل این تونل تخصیص می یابد تا عملیات این پروژه با شتاب بیشتری ادامه داشته باشد‌.این تونل ۸۴۴ متر طول دارد که ۲۰۰ متر لاینینگ شده و عملیات مابقی لاینینگ هم اکنون در حال جریان است.

تونل اربعین تا پایان خرداد که هیچ، تا تیرماه هم به بهره برداری نمی‌رسد

از طرفی فرشاد دوستی مدیر کل راه و‌شهر سازی استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: با توجه به اینکه مرز مهران بیشترین تردد را نسبت به سایر مرزها در کشور را دارد، اگر هزار کیلومتر راه تا استان ایلام هموار باشد اما محورهای مواصلاتی استان منتهی مرز مهران کامل نباشند مشکلات به قوت خود باقی مانده است.

مدیر کل راه و شهرسازی ادامه داد: تونل شماره ۱ اربعین با ۸۴۴ متر طول و انجام حفاری کامل که قرار بود تا پایان خرداد یا حداکثر تیرماه زیر بار ترافیک برود اما به دلیل تزریق نشدن اعتبارات لازم در حال حاظر این امر امکان پذیر نیست.

دوستی با بیان اینکه امیدواریم در فرصت باقی مانده اعتبارات لازم هرچه زودتر به این پروژه تزریق شود و با پرداخت درصدی از ۳۰۰میلیارد تومان موقعه پیمانکار بخش اعظمی از مشکلات این پرژوه مرتفع شده و مورد استفاده زایرین عزیز اربعین قرار بگیرد گفت: تمام عملیات تونل شماره 2 انجام شده و با انجام مناقصه برق رسانی این پروژه تا اربعین زیر بار ترافیک خواهد رفت.

با توجه به اینکه مرز مهران بیشترین تردد را نسبت به سایر مرزها در کشور دارد؛ پس اگر هزار کیلومتر راه تا استان ایلام هموار باشد اما محورهای مواصلاتی استان منتهی مرز مهران کامل نباشند مشکلات به قوت خود باقی مانده است. / فارس

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید