اعزام روزانه ۱۲۰۰ زائر قزوینی به پیاده‌روی اربعین

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین گفت: روزانه ۱۲۰۰ زائر قزوینی را با اتوبوس‌ها به مرز ایران و عراق برای حضور در مراسم معنوی اربعین حسینی اعزام می‌کنیم.
5/5

جواد حق‌لطفی عصر امروز در نشست ستاد مرکزی اربعین استان قزوین که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مسافربری استان قزوین شامل 1611 دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی بین شهری است که 48 درصد این تعداد را مینی‌بوس، 42 درصد را تاکسی بین شهری و 10 درصد را اتوبوس مسافری تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت 18 شرکت اتوبوسرانی در استان قزوین، اضافه کرد: کل ظرفیت اتوبوسرانی مسافری در استان قزوین 160 دستگاه اتوبوس است که 52 درصد آنها یعنی 83 دستگاه اتوبوس عمر مفید کمتر از 15 سال دارند و قابل اطمینان هستند و مابقی هم اتوبوس‌های فرسوده هستند که سفر با آنها به مرزهای ایران و عراق به صلاح نیست.

حق‌لطفی با یادآوری اینکه در اربعین سال قبل 15 هزار و 500 نفر زائر با 623 اتوبوس و مینی‌بوس راهی سفر معنوی کربلا شدند، گفت: رفتارشناسی زائران قزوینی نشان‌دهنده این است که قزوینی‌ها می‌خواهند 10 روز پیش از روز اربعین به عراق اعزام شده و 3 روز بعد هم از عراق به کشور برگردند و بنابراین باید رفت‌ و برگشت آنها را به طور متوسط 2 هفته در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 37 اتوبوس از ناوگان عمومی ما منحصر به ایاب‌ و ذهاب کارگران و کارکنان به شرکت‌های تولیدی و صنعتی است و همچنین 27 اتوبوس در استان قزوین هم مختص سفر به تهران و سایر شهرها و استان‌های کشور هستند و بنابراین 64 اتوبوس از ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی مسافری ما برای سفر به اربعین خود به‌ خود کاسته می‌شود.

مدیرکل راهداری استان تصریح کرد: در ضمن 6 اتوبوس مسافری ما هم به دلیل نقص فنی زمین‌گیر شده و قابلیت سفر ندارند و بنابراین کل اعزام زائران به اربعین باید با 90 اتوبوس انجام شود و بنابراین 56.25 درصد اتوبوس‌ها قابلیت اعزام مسافران را داشته و حدود 44 درصد هم قابلیت خدمت‌رسانی به زوار اربعین را ندارند. با این حال بنا داریم روزانه 1200 زائر قزوینی را با اتوبوس‌ها به مرز ایران و عراق برای حضور در مراسم معنوی اربعین اعزام کنیم.

وی با بیان اینکه برای خدمات‌رسانی بهتر راهداری به زائران سفر اربعین 2 چالش اصلی داریم، افزود: چالش نخست این است که هنوز قیمت جابه‌جایی مسافران در طرح ویژه اربعین مشخص نشده که این کار هماهنگی با اتوبوس‌‌داران و اتوبوس‌رانان را سخت می‌کند. همچنین بعضی از صنایع و واحدهای صنعتی استان قزوین هم اتوبوس‌های طرف قرارداد را در اختیار ستاد اربعین نمی‌گذارند.

امکان سفر گروه‌های 40 نفره به عراق در اربعین مهیا شد

مدیرکل حج و زیارت استان قزوین هم در این جلسه از آغاز ثبت نام زائران اربعین حسینی از فردا چهارشنبه 28 تیرماه خبر داد و گفت: این مهلت ثبت‌ نام 53 روزه خواهد بود و زائران می‌توانند تا روز 20 شهریورماه از طریق سامانه تقاضای خود برای سفر به اربعین و حضور در راهپیمایی بزرگ و باشکوه اربعین را ثبت کنند.

بشیر سلیمی با ذکر اینکه ثبت‌نام الکترونیکی، تک‌ مرحله‌ای و به شرط واریز هزینه بیمه صورت می‌گیرد، افزود: اگر ثبت‌ نام از طریق آژانس‌های مسافری انجام شود، برای مسافرت‌های گروهی تا سقف 10 نفر 10 هزار تومان هزینه و تا سقف 20 نفر هم 20 هزار تومان از زائران حسینی دریافت خواهد شد.

وی ادامه داد: آژانس‌ها و مؤسسه‌های مسافربری متعهد شده‌اند که نمودار سفرهای اربعین را در اختیار زائران قرار دهند تا مسافران ما بتوانند انتخاب کنند که در روز شلوغ می‌خواهند به این سفر معنوی بروند و یا در روز خلوت و کم‌جمعیت. بنابراین به این صورت زائر و مسافر توان برنامه‌ریزی را خواهد داشت.

سلیمی یادآور شد: اگر هماهنگی بین دستگاهی وجود داشته باشد، می‌توانیم ثبت نام گروه‌های زائر را حتی در گروه‌های 40 نفر هم داشته باشیم و برای این منظور باید هماهنگی و همکاری لازم با پلیس وجود داشته باشد. در این زمینه موکول کردن دریافت گذرنامه و پاسپورت به روزهای آخر قبل از سفر هم برای پلیس و هم برای آژانس‌های مسافربری دردسرساز است.

وی افزود: با توجه به آزاد شدن سفر خودروهای شخصی باید ظرفیت پارکینگ‌های مرزی به طور دقیق تعیین شود و در این زمینه به استقرار ابزار هوشمند مدیریت پارکینگ‌ها نیاز داریم.

اتوبوس‌های پلاک‌ سفید برای انتقال زائران اربعین شناسایی شوند

دبیر ستاد اربعین استان قزوین هم در این نشست با اشاره به کمبود اتوبوس‌ برای انتقال و جابه‌جایی مسافران و زوار اربعین گفت: پلیس راهور و اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باید اتوبوس‌های شخصی و متعلق به بخش خصوصی که قابلیت خدمت‌رسانی به زائران را دارند، شناسایی کنند تا این اتوبوس‌ها به ظرفیت حمل‌ونقل اربعین اضافه شود.

محمد خورشیدی اضافه کرد: اتوبوس‌های شخصی حکم ناوگان پلاک‌ سفید را دارند که باید از ظرفیت این اتوبوس‌ها هم برای مسافرت زائران و انتقال آنها به مرزهای ایران و عراق بهره برد. / تسنیم

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید