آخرین وضعیت زائران اربعین / ظرفیت شهر تکمیل شد!

5/5

بر خلاف هر سال بسیاری از زائران اربعین استان تهران، البرز و استان های شمالی کشور به دلیل ازدحام و شلوغی در مرز مهران، مسیرشان را برای خروج از کشور به سمت مرز شلمچه تغییر داده اند.

بر خلاف هر سال بسیاری از زائران اربعین استان تهران، البرز و استان های شمالی کشور به دلیل ازدحام و شلوغی در مرز مهران، مسیرشان را برای خروج از کشور به سمت مرز شلمچه تغییر داده اند.

با وجود اینکه زائران بسیاری از کشور افغانستان و پاکستان از مرز شلمچه عبور می کنند اما تردد از این مرز روان تر است.

شب گذشته حوالی ساعت ۱۱،عبور از دو گیت ایران و عراق از مرز شلمچه تنها ۵۰ دقیقه زمان می برد.

البته در این مرز هم مشکلات مربوط به کندی، کم کاری و اهمال  مرزبانان عراقی وجود دارد. گیت های عراق ساعت استراحت دارند و با نیروی اندکی کار می کنند. در واقع عدم هماهنگی بین گیت ایران و عراق وجود دارد و حرکت زوار را گاهی کند می کند.

عبدالله زایر جوان خرمشهری که هر سال از مرز شلمچه عبور می کند درباره وضعیت امسال مرز می گوید:« هر سال شلوغی و ازدحام بوده و این چیز تازه ای نیست. نمی دانم امسال چطور مدیریت کرده اند که این مشکلات به وجود آمده است.»

در خاک عراق ون های عراقی از شلمچه تا نجف ۲۰ تا ۲۵ دینار عراقی کرایه می کنند یعنی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان.

برخی از زائران معترض هستند. یکی از آنها به یکی از رانندگان عراقی می گوید:« چند روز پیش کرایه ون ها ۱۵ دینار بود روا نیست کرایه ها را اینقدر گران کرده آید.»

راننده پاسخ می دهد:« جاده ها شلوغ شده و ترافیک بسیار است راه ۳_۴ ساعته را باید ۷_۸ ساعت طی کنیم.کرایه ها به این خاطر گران تر شده است.»

برخی رانندگان عراقی با وجود گرمای شدید از روشن کردن کولر خودروشان سرباز می زنند و این موضوع باعث اعتراض زائران شده است. برخی به ناچار سوار می شوند و برخی هم چانه می زنند.

مردم عراق مانند هر سال مهمان نواز هستند. یک مرد عراقی در اولین موکب در مسیر شلمچه به نجف ما را دعوت می کند و اصرار دارد  تا به خانه اش به بصره برویم. اما ما مسافر نجف هستیم.

غوغا در نجف و کوفه

از شلمچه تا نجف با وجود ترافیک تعداد موکب ها بسیار است و خدمت رسانی مردم عراق قابل قبول است. آب و شربت و غذا هست.

تصور کنید همه مردم تهران ناگهان عزم زیارت امامزاده صالح(ع) کنند و این جمعیت هجوم بیاورند سمت تجریش. 

الان وضعیت نجف اینگونه است. تعداد زوار بسیار زیاد است و شهر تخلیه نمی شود. شهر جوابگوی این جمعیت نیست.

آقای پیرهادی از کرمان آمده او ۲ روز است در نجف مانده:« اخباری که از کربلا می رسد نگران کننده است . می گویند آنجا شلوغ تر است. برای زیارت آمده ایم اما نه پای رفتن داریم نه دل بازگشت.صبر کرده ایم تا شاید وضع بهتر شود و برویم کربلا.»

شلوغی نجف در واقع می توان گفت به خاطر ازدحام شدید در مسیر نجف و کربلا و زیارت است.

راننده عراقی در شهر نجف می گوید:« فرقی نمی کند پیاده بروید یا با ماشین از نجف تا کربلا ۱۲ ساعت راه است!»

با وجود شلوغی ازدحام در نجف اشرف، هم آب به اندازه کافی هست هم غذا . آب و شربت و چای بدون صف است اما برای گرفتن طعام باید در صف ایستاد.

زائر کرجی می گوید:« برای کسانی که اولین بار مشرف می شوند واقعا این وضعیت سخت و دردناک است. ما این شلوغی را بارها دیده ایم اما این بار وضع فرق می کند . گرما امان همه را بریده.»

گرما عصیان گر است. همه موکب ها مجهز به وسایل خنک کننده است اما هیچ کدام جوابگو نیستند. آفتاب و ازدحام جمعیت آتشی به پا کرده که نجف هر ظهر، ظهر عاشوراست.

مراکز امدادی و درمانی بسیاری در نجف مستقر هستند. جمعیت هلال احمر و اورژانس قدم به قدم مستقر هستند و به گرمازده ها خدمت می کنند . اما این عطش و گرما مخصوصا در ساعات میانی روز بیداد می کند و نفس ها را به تنگ می آورد.

چاره ای نیست می گویند کوفه خلوت تر است. برخی زائران کربلا در نجف قصد کوفه کرده اند به این امید که در فاصله ای که عازم کوفه می شوند راه کربلا باز شود وخلوت تر  . راننده عراقی می گوید:« تا کوفه ۵ کیلومتر است. پیاده بروید یک ساعت و نیم با ماشین هم یک ساعت و نیم!»

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید