آخرین اخبار از لغو ویزای عراق

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه قرار بود روادید پس از ماه صفر برای سفرهای هوایی به عتبات حذف شود، گفت: هنوز سفارت عراق از سوی دفتر نخست وزیری عراق دستورالعملی در این باره دریافت نکرده و این امر اجرایی نشده است.
5/5

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با فارس با اشاره به زمان برقراری سفر به عتبات اظهار داشت: چند ماه قبل مکاتبه‌ای با ستاد کرونا داشتیم که ستاد کرونا بررسی برقراری سفرهای زیارتی را به وزارت بهداشت سپرد و معاونت مربوطه با ازسرگیری سفرهای زیارتی به طور مشروط موافقت کرد.

عراق برای ازسرگیری سفر به عتبات در عرفه همکاری نکرد

وی با بیان اینکه قرار بود سفر به عتبات از عرفه برقرار شود، خاطرنشان کرد: با تصمیم‌گیری صورت گرفته مقرر شد تا روزانه یک هزار زائر به عراق اعزام کنیم که در این زمینه عراق با ما همراهی نکرد و نتوانستیم این امر را عملیاتی سازیم. در نهایت اربعین امسال با وجود سهمیه محدود، زائران به عراق اعزام شده و در راهپیمایی باشکوه اربعین شرکت کردند.

رشیدیان با اشاره به اینکه برپایی مراسم اربعین حسینی بستری برای برقراری سفرهای زیارتی به عتبات بود، گفت: به منظور ازسرگیری سفرهای زیارتی تصمیم گرفتیم که بسته‌های متنوعی را از نظر قیمت و زمان طراحی و اجرایی کنیم؛ به طوری که در کارگروه‌های ۲۱گانه فرآیندهای اجرایی حج و زیارت را بر اساس ارتقای کیفیت زیارت آسان، افزایش دقت و سرعت در ارائه خدمات، کاهش هزینه‌های اضافی حج و زیارت و تصدی‌گری سازمان حج و زیارت و همچنین .اگذاری امور اجرایی به دفاتر زیارتی بازنگری کردیم که نتیجه آن تغییراتی در زمینه سفرها بود.

کیفیت زیارت ارتقاء می‌یابد

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در سفرهای زیارتی با شیوه جدید، کیفیت زیارت ارتقا می‌یابد، افزود: با روش جدید اعزام‌ها، سطح رضایتمندی زائران ارتقا می‌یابد. از طرفی هم هزینه‌های زائران مدیریت شده خواهد بود تا هر کسی با هر توان مالی و محدودیت زمانی بتواند به زیارت مشرف شود.

لغو ویزای عراق برای سفرهایی هوایی هنوز ابلاغ نشده است

وی با اشاره به اینکه سفرهای زیارتی از این پس رقابتی می‌شود و ثبت‌نامی مثل سال‌های قبل نخواهیم داشت، گفت: برای اینکه در عراق رقابت قیمتی کاذب ایجاد نشود، نرم‌افزاری طراحی کردیم تا همه هتل‌های استاندارد تا حسینیه‌های مناسب، شرکت‌های حمل و نقل و همچنین دفاتر تغذیه و تدارکات را با قیمت‌های مشخص نشان دهد. بر همین اساس، دیگر فقط شرکت شمسا به صورت انحصاری به عنوان مسؤول اعزام زائر نیست و دفاتر زیارتی نیز بر اساس نرم‌افزاری که تهیه شده است، می‌توانند با توجه به درخواست زائران، اقدام به اعزام کنند.

طراحی بسته‌های متنوع برای عتبات/ اعزام‌ها «زائرمحور» می‌شود

رشیدیان به لزوم داشتن بیمه زائران و توجه به سلامت و بهداشت در سفرهای زیارتی اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته بسته‌های سفر عتبات به لحاظ قیمت و زمان تفاوت زیادی نداشت. اما اکنون دفاتر زیارتی بر اساس نیاز زائران خدمات ارائه می‌دهد و تنوع قیمتی و کیفیتی خواهیم داشت. البته هنوز به قیمت نهایی نرسیدیم، اما امیدواریم متناسب با خواسته و توان مالی زائران این بسته‌ها را ارائه دهیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به لغو روادید برای سفر هوایی به عتبات خاطرنشان کرد: در سفر الکاظمی، نخست وزیر عراق به کشورمان، موضوع لغو روادید هم مجدد مطرح شد و قرار بود روادید پس از ماه صفر برای سفرهای هوایی به عتبات حذف شود، اما هنوز سفارت عراق از سوی دفتر نخست وزیری عراق دستورالعملی در این باره دریافت نکرده‌اند تا به ما اطلاع دهند و ما نیز برای سفر به عتبات لغو روادید را اجرایی کنیم.

ثبت‌نام متمرکز برای عتبات نداریم

وی با بیان اینکه نرم‌افزارهای ما برای سفر زیارتی از هفته آینده در اختیار دفاتر زیارتی قرار می‌گیرد، گفت: به منظور کاهش تصدی‌گری سازمان و حفظ مدیریت کلان ما این اقدام را کردیم. همچنین شرکت شمسا هم مثل سایر دفاتر زیارتی می‌تواند این اقدام را انجام دهد و زائران را جذب کند. اما ثبت‌نام متمرکز نداریم و همه دفاتر زیارتی که مجوز سازمان حج و زیارت دارند، در سامانه می‌توانند بسته‌های متنوع را برای زائران ارائه دهند.

رشیدیان درباره احتمال افزایش کاروان‌های غیرمجاز عتبات با برداشته شدن ویزای عراق تصریح کرد: طبق قانون اعزام زائر به کشورهای عربستان، عراق و سوریه با سازمان حج و زیارت است. ما این ظرفیت را برای همه مشتاقان فراهم کردیم تا هر کسی با هر توان مالی و سلیقه‌ای بتواند به عتبات اعزام شود و طوری برنامه‌ریزی کنیم که هیچ جایی جز کاروان‌های سازمان حج و زیارت برای زائران به صرفه و مناسب نباشد. بر همین اساس، روش ما برای جلوگیری از کاروان‌های غیرمجاز روش ایجابی است و به روش‌های سلبی کمتر روی آوردیم.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید