۱۷ میلیون تومان حداقل هزینه سفر هوایی به عراق در ایام اربعین

5/5

در حالی که مسؤولان کشورمان از اعزام نکردن زائران اربعین خبر می‌دهند، برخی افراد سودجو با وعده اخذ ویزای عراق سعی در فریب مردم دارند. این در حالی است که اگر کسی بتواند با هواپیما عازم عراق شود، باید ۱۷ میلیون تومان توی جیبش باشد که با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اعمالی دو کشور، تقریبا این امر محال است!

در حالی که ۴ روز تا اربعین حسینی باقی مانده است، برخی از افراد سودجو در حوالی سفارت عراق با تبلیغات کاذب، عاشقان حسینی را برای رفتن به عراق همزمان با ایام اربعین فریب می‌دهند؛ به طوری که وعده اخذ ویزا با قیمتی حدود ۳۰۰ دلار را به عاشقان اربعین پیشنهاد می‌دهند.

این امر در حالی است که ستاد اربعین کشور از اعزام نشدن هیچ زائری به اربعین امسال خبر داده است و در اطلاعیه‌های مختلف از مردم خواسته به سمت مرزها نروند. اما سودجویان، احساسات دوست‌داران اباعبدالله علیه‌السلام را بازیچه قرار داده و با وعده‌های دروغین و به بهانه پذیرش یک هزار و ۵۰۰ زائر از سوی عراق، سعی در گمراه کردن و فریب عاشقان سیدالشهدا (ع) را دارند.

احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه امسال هیچ زائری از ایران به عراق اعزام نمی‌شود، اظهار داشت: وعده اخذ ویزا از سوی سفارت عراق هم کذب است و ما امسال هیچ زائری به عراق اعزام نمی‌کنیم.

همچنین حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگوی تلویزیونی شب گذشته به بسته بودن مرزهای زمینی اشاره کرد و گفت: هیچ اعزامی از سوی مرزها به عراق صورت نمی‌گیرد و حتی اگر زائران با ویزا به مرز مراجعه کنند، امکان سفر به عراق را ندارند.

حبس در انتظار افرادی که غیرقانونی وارد عراق می‌شوند

با این وجود، برخی از علاقه‌مندان همچنان در حال حرکت به سوی مرزها هستند و همانطور که رئیس ستاد مرکزی اربعین اشاره کرده، برخی نیز سعی دارند به صورت غیرقانونی از مرزها خارج شوند. حتی چند نفر که غیرقانونی وارد عراق شده‌اند، توسط پلیس عراق دستگیر شده و به مرزبانان کشورمان تحویل داده شده‌اند که البته در صورت تخطی مجد زوار، ممکن است عراق بر اساس قوانین داخلی خود عمل کرده و افرادی را که به صورت غیرقانونی وارد کشورشان شود، تحویل دستگاه قضایی ایران ندهد. همانطور که ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در عراق مطرح کرد، چندین ماه و حتی سال‌ها حبس در انتظار افراد خاطی است که به صورت غیرمجاز وارد عراق شوند.

بر همین اساس، مسؤولان کشورمان همواره به عاشقان زیارت امام حسین علیه‌السلام توصیه می‌کنند که فریب افراد سودجو را نخورده و اخبار را از رسانه‌های معتبر پیگیری کنند.

امکان عبور از مرزهای زمینی به عراق وجود ندارد

با این وجود، در روزهای گذشته که ویزای عراق برای برخی از افراد صادر شده است، این افراد بدون اطلاع از وضعیت مرزها، سعی دارند از مرزهای زمینی به عراق سفر کنند. اما همانطور که دولت عراق نیز مطرح کرده است، پذیرش زائر خارجی فقط از مرزهای هوایی امکان‌پذیر بوده و مرزهای زمینی عراق هم همچنان به روی زائران بسته است.

پرواز ۱۲ میلیونی به عراق/ ورودی زوار خارجی به فرودگاه عراق ۱۰۱ دلار شد

همچنین در صورت داشتن ویزای عراق برای این ایام، بسیاری بدون توجه به هزینه‌ها درصدد سفر به عراق هستند. غافل از اینکه حتی اگر ویزای عراق را بتوانند بگیرند، باید در کنار هزینه حدود ۲۰۰ دلاری برای پرواز ایران به عراق، بیش از ۲۰۰ دلار نیز برای پرواز بازگشت به ایران هزینه کنند، چون مرز زمینی فعلا باز نمی‌شود. بر همین اساس با دلار ۳۰ هزار تومانی، باید ۱۲ میلیون تومان برای پرواز رفت و برگشت به عراق هزینه کنند.

علاوه بر این، آزمایش سلامت و نداشتن کرونا نیز حدود یک میلیون تومان است که همه مسافران خارجی باید این آزمایش را داده و برگه سلامت را به همراه داشته باشند. همچنین از هر فرد خارجی ۱۰۱ دلار هزینه ورودی به عنوان عوارض دریافت می‌شود که این مبلغ نیز ۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان است. (گفته می‌شود که ۱۰۰ دلار در فرودگاه مبدأ و یک دلار در فرودگاه نجف بابت ویزا دریافت می‌شود) این مبلغ در سال‌های گذشته بین ۱۰ تا ۱۱ دلار متغیر بود که امسال مسؤولان عراقی ورودی زائران خارجی به عراق را ۱۰ برابر افزایش داده‌اند.

در مجموع با احتساب سایر هزینه‌ها همچون کرایه مسیرها و البته بدون در نظر گرفتن مبلغ ویزا به دلالان، هر فردی که به صورت هوایی به عراق سفر کند، باید در این ایام بیش از ۱۷ میلیون تومان هزینه در نظر بگیرد.

به گزارش فارس، اربعین امسال دولت عراق از نپذیرفتن زائر خارجی خبر داد. اما اواخر هفته گذشته در حالی که حدود یک هفته تا اربعین باقی مانده بود، مسؤولان عراقی به پذیرش یک هزار و ۵۰۰ نفر از زائران هر کشور اشاره کردند که ستاد مبارزه با کرونا و ستاد مرکزی اربعین با ارزیابی وضعیت، اعلام کردند که امکان اعزام زائر به عراق همزمان با اربعین امسال وجود ندارد.

این در حالی است که ظهر امروز، رئیس سازمان هواپیمایی کشور از قطع پروازهای ایرلاین العراقیه از ۱۳ مهر (امروز) تا اطلاع ثانوی خبر داد و اظهار کرد که پروازهای این ایرلاین به دلیل تخلف از مقررات لغو شده است.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید