ناآرامی‌های عراق متأثر از ترس غرب از راهپیمایی اربعین بود

5/5

تحلیگر مسائل غرب آسیا گفت: گستردگی و تأثیر راهپیمایی منافع برخی از قدرت‌ها را به خطر انداخته، طبیعی است که برخی در این میان خرابکاریهایی را صورت دهند.

“برنامه گفت‌وگوی سیاسی” با موضوع «واکاوی تقابل در منطقه غرب آسیا و چشم‌انداز آن» با حضور سعدالله زارعی روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.

سعدالله زارعی در این باره گفت: اربعین، یک پدیده بسیار حائز اهمیت است، به‌طوری که در آن بیش از سی میلیون نفر حضور دارند، جمعیتی که از کشورهای مختلف به‌ویژه از ایران تشکیل شده که این اقدام جدید و بی‌سابقه جمعیتی است.

وی افزود: از نگاه دیگری، جمعیت شرکت‌کننده در اربعین تشکیل شده از 12 هزار موکب است که این موکبها بدون هیچ اختلافی کنار هم قرار می‌گیرند در حالی که از کشورهای مختلف هستند و این موکبها به‌صورت زنجیره‌ای هماهنگ مدیریت راهپیمایان را به‌عهده دارند، لذا امروز عراق در منطقه پرچمدار نهضت خوداتکایی در منطقه غرب آسیاست.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا ادامه داد: موکب‌های متعدد مدیریت راهپیمایی اربعین از کشورهای مسلمان شیعی و حتی غیرشیعی دیده می‌شود که از سوی نهادهای مردمی اداره می‌شوند که بعد سیاسی بزرگ پیدا می‌کنند.

زارعی گفت: اهمیت پیاده‌روی اربعین در این است که با وجود حضور غیرمستقیم دولت‌ها، مردم در صدر کارند و مبنای کار بر پایه محبت بین آنهاست و در حرکتی دینی مردم از کشورهای مختلف بدون هیچ مشکلی حرکت می‌کنند و یک عبادت دینی جمعی را به جهان نشان می‌دهند، حرکتی که بر مبنای مادیات نیست و معنویت در آن نقش بارزی دارد، لذا بزرگترین حرکت مذهبی که طی این سالها برگزار می‌شود، مراسم راهپیمایی اربعین است.

وی افزود: راهپیمایی اربعین حرکت مذهبی است که در آن مردم مرزهای کشورها را کنار می‌زنند و کنار هم یک هویت جدید را در جهان رقم می‌زنند که به‌دلیل میزان جمعیت، روابط معنوی مردم و تأثیر این حرکت قابل نادیده گرفتن از سوی جهان نیست و به‌دلیل تأثیرش ــ چه بخواهیم و چه نخواهیم ــ ماهیت سیاسی پیدا می‌کند که به آن برچسب ویژه زده است.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید