ممنوعیت روحانی سرشناس شیعه بحرین از پیاده‌روی اربعین

5/5

رژیم آل خلیفه در راستای سیاست‌های ضدشیعی در جدیدترین اقدام رئیس شورای علمای بحرین را از مشارکت در پیاده‌روی اربعین محروم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رژیم آل خلیفه در جدیدترین اقدام خود در راستای اتخاذ سیاست‌های اعمال محدودیت علیه علما، روحانیون و فعالان شیعی بحرین، ممنوعیت سفر اربعینی شهروندان این کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

رژیم آل خلیفه شیخ سید« مجید المشعل» رئیس شورای علمای بحرین را  از سفر به عراق به منظور پیاده‌روی اربعین حسینی محروم کرده است.

رژیم آل خلیفه در توجیه این اقدام مدعی شد که شیخ مشعل پیش از خروج از کشور هیچ مجوزی را به منظور مشارکت در برنامه زیارتی عراق از هیچ یک از ارگان‌های  بحرین دریافت نکرده است.

سید مجید المشعل یکی از شخصیت‌های مبارز و معارض شیعی در بحرین به‌شمار می‌رود که بارها توسط رژیم آل خلیفه بازداشت شده است.

جنبش ائتلاف 14 فوریه بحرین در بیانیه‌ای اقدام رژیم آل خلیفه در ممانعت از مردم این کشور برای حضور در پیاده‌روی اربعین را محکوم کرد.

جنبش ائتلاف 14 فوریه بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد: رژیم آل خلیفه مانع حضور بسیاری از مردم بحرین، علما، روحانیون و شخصیت‌های علمی و فرهنگی در پیاده‌روی اربعین می‌شود که این اقدام بسیار مذموم و ناپسند است.

رژیم بحرین از آغاز ماه محرم مانع از برگزاری مراسم ماه محرم شده است. لازم به ذکر است سالانه صدها شهروند شیعه در ایام عاشورا و اربعین برای شرکت در مراسم عاشورا و اربعین در کربلای مطهر به عتبات عالیات می‌روند.

با آغاز ماه محرم رژیم آل خلیفه محدودیت‌های خود را علیه شیعیان تشدید کرد. اخیرا حساب کاربری «نیزک» اعلام کرد که سندی از وزرات کشور بحرین به بیرون درز کرده که چگونگی محاصره سخنران و خطبای دینی در خلال احیای مراسم عزاداری محرم و صفر از سوی مقامات رژیم آل خلیفه نشان می‌دهد.

طبق منطق قبیله‌ای نظام سیاسی در بحرین و نیز بر اساس واقعیت‌ها و آمار و ارقام، شهروندان شیعه که یکی از مؤلفه‌های اصلی جامعه بحرین هستند، در معرض تبعیض سیستماتیک و محرومیت از جانب رژیم آل خلیفه قرار گرفته‌اند.

آنچه ناراحتی و نارضایتی بحرینی‌ها را عمیق‌تر می‌کند، اخبار روزانه‌ای است که توسط رسانه‎‌های رژیم آل خلیفه مطرح می‌شود مبنی بر اینکه کشور به آزادی دینی اهمیت می‌دهد و اقداماتی مانند اجازه تأسیس معبدی برای هندوها، کلیسا برای مسیحیان و معبدی برای یهودیان صادر شده است.

در حقیقت وضعیت تبعیض در بحرین برعکس سایر کشورها است. سیاستها و اقدامات مربوط به تبعیض و محرومیت در همه کشورها معمولا در رابطه با اقلیت‌ها انجام می‌گیرد. اما تبعیض علیه شیعیان در بحرین درحالی صورت می‌گیرد که بیش از 75 درصد جمعیت این کشور را گروه شیعی تشکیل می‌دهد.

سرکوب شیعیان بحرین در سال جاری میلادی نیز به شدت دنبال می‌شود و طی هفته‌های گذشته خیابان‌های این کشور شاهد تجمعات و اعتراضات گسترده مردمی ضد سیاست‌های سرکوبگرانه آل خلیفه علیه شیعیان و زندانیان آزادی بیان بوده است.

به حاشیه راندن شیعیان در حوزه‌های سیاست، اقتصاد و فرهنگ درحالی از سوی رژیم صورت می‌گیرد که در کتاب‌های درسی هم باورهای مذهبی آن‌ها هدف قرار گرفته است و چیزی از آن گفته نمی‌شود. هم‌زمان شخصیت‌های مذهبی ارشد شیعه مورد آزار و اذیت قرار گرفته و ده‎‌ها روحانی در زندان به سر می‌برند و با انواع توهین‌ها و شکنجه‌ها روبرو هستند.

در حالی که شیعیان بحرین مانند صدها سال پیش خود را برای برگزاری مراسم محرم، عاشورا و اربعین آماده می‌کردند و پرچم‌های سیاه را در معابر عمومی نصب می‌کردند، مقامات این کشور دشمنی خود با این شعائر را آشکار کرده‌اند و به آن‌ها اجازه برگزاری این مراسم را نمی‌دهند.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید