ماجرای گواهی صوری آزمایش کرونا برای زائران عتبات با هزینه یک میلیون تومان

در حالی که گواهی صوری آزمایش کرونا برای زائران عتبات تا یک میلیون تومان هزینه داشته است، سازمان حج و زیارت این اقدام برخی کاروان‌های عتبات را تخلف اعلام کرد و از برخورد با کاروان‌های متخلف خبر داد.
5/5

در هفته‌های گذشته که سفر عتبات زیر نظر سازمان حج و زیارت برقرار شد، زائران بسیاری در قالب کاروان‌های رسمی به صورت هوایی عازم عراق شدند.

یکی از مشکلاتی که زائران کاروان‌های عتبات در ایام کرونا دارند، هزینه‌های آزمایش PCR در عراق است؛ به طوری که بسیاری از زائران که در روزهای گذشته به عتبات سفر کردند، از پرداخت هزینه جوابیه منفی آزمایش کرونا بدون انجام این آزمایش گلایه داشتند.

زائران عتبات یک میلیون تومان برای گواهی جعلی تست PCR می‌پردازند

به گفته مهدی‌زاده که هفته گذشته با کاروان‌های زیرنظر سازمان حج و زیارت به عتبات سفر کرده است، زائران بیشتر کاروان‌هایی که در پرواز ما بودند، بدون انجام آزمایش PCR وارد هواپیما شده و به کشور بازگشتند. این امر در حالی است که ما تصور می‌کردیم که هنگام بازگشت به کشور، همچون وقتی که به عراق رفتیم، باید تست کرونا دهیم. البته مدیر کاروان از ما هزینه‌ای را برای آزمایش PCR اخذ کرد. در حالی که ما هیچ آزمایشی ندادیم و فقط با مبلغی حدود ۸۰۰ هزار تومان برگه جوابیه منفی کرونا به ما دادند!

زائران بسیاری بدون انجام آزمایش کرونا و فقط با داشتن برگه جوابیه منفی PCR وارد کشور شدند و برای این برگه آزمایش هم تا یک میلیون تومان هزینه کردند؛ تا جایی که به گفته یکی از زائران هنگام بازگشت به کشور برخی کاروان‌ها از زائران یک میلیون تومان طلب کردند و هیچ آزمایشی هم نگرفتند. این امر به معنای ارائه گواهی جعلی سلامت زوار است که علاوه بر تخلف، می‌تواند سلامت زوار را تهدید کند.

با کاروان‌های متخلف برخورد می‌کنیم

بر همین اساس، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه یکی از شروط سفرهای هوایی داشتن نتیجه تست منفی کروناست و همه زائران باید حداکثر ۷۲ ساعت قبل از پرواز آزمایش PCR دهند، می‌گوید: هنگام اعزام زائران مدیر کاروان باید زائران را نسبت به انجام آزمایش کرونا توجیه کند. بر همین اساس، همه زوار قبل از اعزام به عراق باید جوابیه منفی آزمایش PCR را همراه داشته باشند؛ در غیر این صورت امکان ورود به پرواز را ندارند.

وی با بیان اینکه هنگام بازگشت به کشور نیز این امر صدق می‌کند، می‌افزاید: همه زائران باید قبل از بازگشت به کشور با سفر هوایی نیز براساس قوانین پرواز، آزمایش PCR دهند و جواب منفی آن را در فرودگاه همراه داشته باشند. عراق هم قوانین خاص خود را دارد. اما اینکه مسؤول کاروانی بدون انجام آزمایش به زائران برگه جوابیه منفی تست کرونا را دهد، تخلف است و ما با این کاروان‌ها برخورد می‌کنیم.

حجت‌الاسلام رحمانی با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت در تلاش است که آزمایش PCR توسط تیم پزشکی ایران در عراق صورت گیرد، می‌گوید: مرکز پزشکی حج و زیارت درصدد انجام هماهنگی‌های لازم برای اخذ مجوز به منظور انجام آزمایش PCR زائران عتبات است که پس از محقق شدن این امر، دیگر نیازی نیست که زائران برای آزمایش کرونا به مراکز درمانی عراق مراجعه کنند.

هزینه تست کرونا در عراق بین ۵۰ تا ۶۰ دلار است!

هم‌اکنون در بسیاری از مراکز درمانی عراق، آزمایش PCR با مبلغی بین ۵۰ تا ۶۰ دلار صورت می‌گیرد که با دلار ۳۰ هزار تومانی این هزینه بین یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. برهمین اساس، با توجه به هزینه بالای این آزمایش، برخی از مراکز درمانی عراق بدون انجام آزمایش از زوار هزینه‌هایی طلب کرده و برگه جواب منفی آزمایش را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

همچنین به دلیل اینکه در عراق باید آزمایش PCR همراه با QR کد باشد و در فرودگاه نیز آن را بررسی می‌کنند، برخی از مدیران کاروان‌ها هم برای کاهش هزینه زوار به جای انجام این آزمایش با مبالغ بالا، ترجیح می‌دهند که هزینه کمتری پرداخت کرده و بدون انجام آزمایش، فقط برگه آزمایش معتبر را از مراکز درمانی بگیرند تا زائران بتوانند به صورت هوایی به کشور بازگردند.

با این وجود، همانطور که مسؤولان سازمان حج و زیارت مطرح کرده‌اند، چنین اقدامی تخلف محسوب می‌شود و در صورت بروز این مشکلات با مدیران کاروان‌ها برخورد می‌شود. البته به گفته یکی از مسؤولان عراقی آزمایش کرونای زائران ایرانی ۶ روز معتبر است و پس از آن، مجدد زائران باید آزمایش کرونا دهند. با توجه به این امر، بهتر است که مسؤولان کشورمان با طرف عراقی مذاکراتی داشته و این زمان را به یک هفته افزایش دهند تا دیگر نیازی به انجام مجدد آزمایش کرونا نباشد. چرا که در حال حاضر بیشتر اعزام‌ها یک هفته‌ای صورت می‌گیرد.

چرا تست PCR در مراکز درمانی حج و زیارت مستقر در عراق انجام نمی‌شود؟

همچنین سازمان حج و زیارت به منظور کاهش هزینه‌های زائران در حال مذاکره با وزارت بهداشت عراق است تا زائران ایرانی بتوانند آزمایش PCR را در مراکز درمانی حج و زیارت مستقر در عراق با هزینه مناسب‌ترین نسبت به مراکز درمانی عراق بدهند؛ به طوری که به گفته طاهر درودی، معاون مرکز پزشکی حج و زیارت، هنوز وزارت بهداشت عراق مجوزهای لازم را برای انجام آزمایش PCR زائران کشورمان هنگام بازگشت به کشور در مراکز درمانی حج و زیارت مستقر در عراق نداده است. با این وجود، پیگیری‌ها در حال انجام است و در صورت اخذ مجوزها، مراکز درمانی حج و زیارت در شهرهای زیارتی عراق برای انجام آزمایش کرونا تجهیز می‌شوند.

این مشکلات برای زائرانی که به صورت دو طرف هوایی به عتبات مشرف می‌شوند، وجود دارد. چرا که در صورت بازگشت زمینی زائران، دیگری نیازی به آزمایش PCR در عراق نیست. علاوه بر این، در صورت بازگشایی مرزهای زمینی، با پایین آمدن هزینه‌های سفر، تعداد زائران عتبات نیز افزایش می‌یابد.

سفر عتبات به صورت رسمی از اسفند ۹۸ متوقف شده بود که آذرماه سال جاری بعد از حدود ۲۱ ماه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و صرفاً هوایی از سرگرفته شد و هر روز حداقل یک کاروان به عراق اعزام می‌شود. هم‌اکنون از ایستگاه‌های پروازی تهران، یزد و مشهد امکان اعزام زائران به عتبات و ثبت‌نام مشتاقان زیارت کربلا فراهم است. همچنین با توجه به لغو ویزای عراق به صورت هوایی، در حال حاضر فقط سفرهای عتبات به صورت هوایی صورت می‌گیرد و همه زائران باید به صورت هوایی به عراق سفر کنند. البته امکان بازگشت زمینی زوار فراهم است و از هفته آینده برخی از کاروان‌ها از طریق مرز مهران به کشور بازمی‌گردند.

منبع: فارس

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید