ماجرای کلیپ خبرساز استاندار کربلا و تکلیف اربعین ۹۹ + فیلم

انتشار کلیپی از صحبت‌های امیدوارکننده استاندار کربلا درباره مراسم اربعین ۹۹ در فضای مجازی خبرساز شد.
5/5

به گزارش ستاد راهنمای زائر، از صبح امروز کلیپ کوتاهی از استاندار کربلا در فضای مجازی پخش شد که استاندار کربلا در حالی که با ماسک به حرم امام حسین (ع) مشرف شده بود و در خیل عاشقان حسینی به عزاداری می‌پرداخت، برای پذیرش زوار از سراسر جهان در ایام اربعین ابراز امیدواری کرد.

این در حالی است که استاندار کربلا در دهه اول محرم برای جلوگیری از شیوع کرونا شهر را قرنطینه کرده بود و از ورود زوار سایر شهر‌های عراق هم جلوگیری کرد.

به همین دلیل بسیاری از عاشقان حسینی با دیدن این کلیپ امیدوار شدند و برخی هم تعجب کردند، چرا که حسن روحانی رئیس جمهورکشورمان نیز گفته بود: وضع عراق برای پذیرایی از زوار اربعین مناسب نیست و ما امسال سفر زیارت اربعین نخواهیم داشت.

انتشار این کلیپ با واکنش برخی مقامات سیاسی کشور همراه شد، هم چنین عده‌ای هم می‌گویند در ترجمه ویدیو اشتباهی رخ داده، با این حال تکلیف اربعین سال ۹۹ چیست؟

سفیر ایران در بغداد: از صحبت‌های ایشان برداشت اشتباهی شده

ایرج مسجدی در مصاحبه با ایسنا در پاسخ به این سوال که امروز در برخی از رسانه‌ها اظهار نظری از استاندار کربلا منتشر شده مبنی بر اینکه این استان آماده پذیرایی از زائران در ایام اربعین حسینی است، گفت: به نظر می‌رسد از صحبت‌های ایشان برداشت اشتباهی صورت گرفته و گویی قرار است ایشان امشب در مورد این صحبت‌ها توضیح دهد و بگویند که منظورشان چه بوده است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با موضوع اربعین همان طور که پیش از این نیز اشاره شده عراق زائر خارجی برای اربعین به خاطر شرایط کرونا نمی‌پذیرد، گفت: این موضوع کاملا روشن است و دولت عراق برای پذیرش زائران در ایام اربعین با توجه به شرایط کرونا و تبعات احتمالی آن آمادگی ندارد و زائر خارجی نمی‌پذیرد.

مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی: ملاک ما تصمیم دولت عراق است

امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی در گفتگو فارس با بیان اینکه صحبت‌های استاندار کربلا در حرم امام حسین (ع) ابراز امیدواری برای حضور زوار در اربعین در صورت رفع کرونا بود، اظهار داشت: ملاک برای تصمیم‌گیری درباره وضعیت اربعین، اعلام رسمی دولت عراق است که تاکنون هیچ اطلاع‌رسانی رسمی از سوی این کشور صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه مسؤولان کشورمان نیز در اظهار نظر‌های مختلف از نپذیرفتن زائر خارجی در عراق همزمان با اربعین خبر دادند، افزود: تا این لحظه همان طور که مسؤولان کشورمان اعلام کردند، طرف عراقی قصد پذیرش زائر خارجی ندارد و ما نیز منتظر اعلام رسمی عراق درباره وضعیت اربعین هستیم تا بر اساس آن تصمیم‌گیری کرده و آن را به عاشقان سیدالشهدا (ع) اعلام کنیم.

بخشی از کلیپ ترجمه نشده؛ پذیرش زائر در صورت رفع بیماری

کانال دلنوشته‌های یک عراقی برای اربعین نوشت: استاندار کربلا در این یک دقیقه ابتدا دعا می‌کند جهت برطرف شدن بیماری کرونا، و سپس اظهار امیدواری می‌کند که بتوانند از زوار پذیرائی نمایند. خیلی از کانال‌ها در فضای مجازی ایران اعلام کردند که استاندار کربلا به صراحت دعوت کرده تا زوار از سراسر جهان به کربلا در ایام اربعین مشرف شوند. چنین مطلبی در صحبت‌های ایشان نیست. بلکه اظهار امیدواری کرده است.

تکلیف اربعین ۹۹

به گزارش ستاد راهنمای زائر، آن طور که به نظر می‌رسد تا این لحظه وضعیت برگزاری مراسم اربعین ۹۹ کاملا مشخص است، چرا که بر اساس اظهارات مقامات ایرانی و عراقی امکان برگزاری مراسم پیاده روی اربعین مانند سال‌های گذشته وجود ندارد و به احتمال زیاد کشورعراق این مراسم را بدون حضور زائران خارجی در عراق برگزار خواهد کرد.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید