عراق با تردد زائران از مرز سومار موافق نیست/ امسال زائران سفر راحت‌تری به اربعین دارند

5/5

دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: با آسیب‌شناسی از گذشته اقداماتی درنظر گرفته شده تا زائران اربعین امسال سفر راحت‌تری داشته باشند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: با آسیب‌شناسی از گذشته اقداماتی درنظر گرفته شده تا زائران اربعین امسال سفر راحت‌تری داشته باشند. به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجدی آقابابایی مدیر کل امور مرزی وزارت کشور در حاشیه نشست مشترک ستاد مرکزی اربعین با ستاد مستقر در عراق در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امروز هشتمین نشست ستاد مرکزی اربعین با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد با مباحثی که در این جلسه اتفاق افتاد نسبت به سال‌های گذشته هماهنگی ها بیشتر خواهد شد. وی ادامه داد: بر اساس تحولات امنیتی و جمعیتی که هر سال علاقه زیادی برای شرکت در مراسم اربعین نشان می‌دهند نیاز جدی و ضروری وجود داشت تا در چنین جلسه‌ای به بررسی مباحث بپردازیم. دبیر ستاد مرکزی اربعین آسیب‌شناسی‌هایی بر اساس تجربه‌هایمان از سال‌های گذشته صورت گرفته و تدابیر جدید در حوزه برگزاری مراسم اربعین و اعزام زائران اتخاذ شده است. آقابابایی اضافه کرد: زیرساخت‌هایی که در خاک عراق وجود دارد شبیه‌سازی می‌شوند و تناسبی برقرار خواهد شد یکی از معضلات ما تراکم جمعیت هنگام خروج از مرز‌ها است با دولت عراق مذاکراتی در این مورد صورت گرفته تا زیر ساخت‌های جدیدی در مرز‌های سه گانه و چهارگانه زمینی اتخاذ شود و مردم راحت‌تر سفر کنند. دبیر ستاد مرکزی اربعین در سفر وزیر کشور عراق به کشورمان علاوه بر مذاکرات فیمابین سند و یادداشت تفاهم برگزاری اربعین امضا خواهد شد که این موضوع اتفاق جدیدی است که بر اساس این یادداشت تفاهم زائران راحت‌تر عزیمت خواهند کرد. آقابابایی اظهار داشت: سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر آن تسهیلات و امکانات راحت‌تری برای عبور و مرور زائران ایجاد شد الزامات و ملاحظات خاصی به خصوص در جهت امنیتی در عراق وجود دارد که محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند. سفارت عراق در تهران برای صدور روادید محدودیت‌های فنی دارد وی ادامه داد: سفارت عراق در تهران برای صدور روادید محدودیت‌های فنی دارد البته امسال با تدابیری که صورت گرفته مکانیزم‌های جدیدی انجام شده که شروع صدور روادید زودتر و سریعتر باشد. دبیر ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر این که چرا مرز سومار برای مراسم اربعین بازگشایی نخواهد شد، گفت: مرز سومار رسمی نیست بلکه به صورت بازاچه مرزی است در مورد تردد از این مرز هم مذاکراتی صورت گرفت اما طرف عراقی بنابر ملاحظات خاص خودشان به ویژه امنیتی با تردد از این مرز موافق نیستند. وی خاطر نشان کرد: مرز خسروی مسیری مناسب و امکانات خوبی دارد اگر باز شود رفت و آمد‌ها را تسهیل می‌کند و نیاز به مرز جدیدی نخواهیم داشت. آقابابایی در پاسخ به سوالی دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر این که آیا برای خروج زائران از مرزها تقسیم‌بندی استانی داریم گفت: تقسیم‌بندی های استانی برای خروج از مرزها لحاظ می‌شود و هموطنانمان در استان ها به تناسب جغرافیایی خود از یک مرز مشخص عزیمت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجدی آقابابایی مدیر کل امور مرزی وزارت کشور در حاشیه نشست مشترک ستاد مرکزی اربعین با ستاد مستقر در عراق در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امروز هشتمین نشست ستاد مرکزی اربعین با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد با مباحثی که در این جلسه اتفاق افتاد نسبت به سال‌های گذشته هماهنگی ها بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس تحولات امنیتی و جمعیتی که هر سال علاقه زیادی برای شرکت در مراسم اربعین نشان می‌دهند نیاز جدی و ضروری وجود داشت تا در چنین جلسه‌ای به بررسی مباحث بپردازیم.

دبیر ستاد مرکزی اربعین آسیب‌شناسی‌هایی بر اساس تجربه‌هایمان از سال‌های گذشته صورت گرفته و تدابیر جدید در حوزه برگزاری مراسم اربعین و اعزام زائران اتخاذ شده است.

آقابابایی اضافه کرد: زیرساخت‌هایی که در خاک عراق وجود دارد شبیه‌سازی می‌شوند و تناسبی برقرار خواهد شد یکی از معضلات ما تراکم جمعیت هنگام خروج از مرز‌ها است با دولت عراق مذاکراتی در این مورد صورت گرفته تا زیر ساخت‌های جدیدی در مرز‌های سه گانه و چهارگانه زمینی اتخاذ شود و مردم راحت‌تر سفر کنند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین در سفر وزیر کشور عراق به کشورمان علاوه بر مذاکرات فیمابین سند و یادداشت تفاهم برگزاری اربعین امضا خواهد شد که این موضوع اتفاق جدیدی است که بر اساس این یادداشت تفاهم زائران راحت‌تر عزیمت خواهند کرد.

آقابابایی اظهار داشت: سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر آن تسهیلات و امکانات راحت‌تری برای عبور و مرور زائران ایجاد شد الزامات و ملاحظات خاصی به خصوص در جهت امنیتی در عراق وجود دارد که محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند.
سفارت عراق در تهران برای صدور روادید محدودیت‌های فنی دارد

وی ادامه داد: سفارت عراق در تهران برای صدور روادید محدودیت‌های فنی دارد البته امسال با تدابیری که صورت گرفته مکانیزم‌های جدیدی انجام شده که شروع صدور روادید زودتر و سریعتر باشد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر این که چرا مرز سومار برای مراسم اربعین بازگشایی نخواهد شد، گفت: مرز سومار رسمی نیست بلکه به صورت بازاچه مرزی است در مورد تردد از این مرز هم مذاکراتی صورت گرفت اما طرف عراقی بنابر ملاحظات خاص خودشان به ویژه امنیتی با تردد از این مرز موافق نیستند.

وی خاطر نشان کرد: مرز خسروی مسیری مناسب و امکانات خوبی دارد اگر باز شود رفت و آمد‌ها را تسهیل می‌کند و نیاز به مرز جدیدی نخواهیم داشت.

آقابابایی در پاسخ به سوالی دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر این که آیا برای خروج زائران از مرزها تقسیم‌بندی استانی داریم گفت: تقسیم‌بندی های استانی برای خروج از مرزها لحاظ می‌شود و هموطنانمان در استان ها به تناسب جغرافیایی خود از یک مرز مشخص عزیمت می‌کنند.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید