صفر تا صد هزینه های سفر اربعین در سال 98

سفیر ایران در عراق به زائران توصیه کرده که همراه خود «دینار» داشته باشند.
5/5

خیلی ها این روزها از سفر اربعین صحبت می کنند و فضای شور و اشتیاق فراوانی برای سفر زیارت و پیاده روی اربعین در شهرها پیچیده است.

؛در این میان طبیعتا هزینه های این سفر هم موضوع مهمی است که میان زائران و مسافران این ایام عتبات از آن صحبت می شود و بسیاری کم و کیف هزینه های این سفر را جست و جو می کنند به ویژه آنان که زائر اولی اربعین به شمار می‌آیند.سفر اربعین «رایگان» نیست، این ویزای عراق است که «رایگان» شده است. پس نباید با تصور این‌که قرار است در یک پیاده‌روی زیارتی شرکت کنیم، بدون آمادگی لازم راهی این سفر شد، تا در ادامه با چالش‌هایی مواجه نشویم که بازگشت ما را سخت کند.

گذرنامه 150 هزار تومان، ویزا رایگان

برای اربعین امسال دولت‌های عراق و ایران توافق کردند که ویزای عراق، لغو و رایگان شود. این مقررات از اول ماه محرم (دهم مهرماه) تا پایان ماه صفر (هفتم آبان‌ماه) برقرار است.البته نباید تصور کرد که بدون گذرنامه یا پاسپورت هم می‌توان به عراق سفر کرد. هزینه گذرنامه طبق آخرین اطلاعاتی که نیروی انتظامی منتشر کرده، حدود ۱۵۰ هزار تومان است که زنان متاهل حدود ۳۰ هزار تومان بابت اجازه‌نامه محضری از طرف همسر، اضافه بر این مبلغ می‌ پردازند.

بیمه ۲۲ هزار تومان

اگرچه قرار نیست برای خدمات ویزا یا روادید ورود به عراق در اربعین امسال پولی گرفته شود، اما ستاد اربعین که در وزارت کشور تشکیل شده، اعلام کرده است: متقاضیان این سفر باید در سامانه «سماح» ثبت‌نامه کنند و شرط خروج از کشور داشتن برگه تاییدیه ثبت‌نام در این سامانه است. هزینه ثبت‌نام در سامانه سماح را هم سازمان حج و زیارت که متولی آن است، ۲۵ هزار تومان بابت خدمات بیمه و هلال‌احمر اعلام کرده است. اگر زائران به آژانس‌ها یا دفاتر زیارتی مراجعه نکنند و خودشان ثبت‌نام کنند این مبلغ ۲۲ هزار تومان می‌شود.

اصلی ترین بخش هزینه ها چیست؟

کرایه‌های راه، اصلی‌ترین بخش هزینه اربعین را تشکیل می‌دهد. وزیر راه اعلام کرده «نرخ کرایه و قیمت بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما برای اربعین گران نمی‌شود »هرچند که رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافری، افزایش قیمت‌ها را احتمال داده است.تجربه زائرانی که سال‌های پیش در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند، بیانگر آن است که وقتی تقاضا زیاد شود و اتوبوس کم باشد، قیمت‌ها گران می‌شود، حتی اگر قول داده باشند قیمت‌ها رسما افزایش نیابد.

کرایه اتوبوس تا مرز چند؟

تابلوی قیمتی شرکت‌های اتوبوسرانی اکنون نشان می‌دهد: نرخ بلیت اتوبوس از شهرهای مختلف ایران تا شهر مرزی مهران حدودا از ۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای هر نفر است. قیمت بلیت اتوبوس از شهرهای مختلف کشور تا کرمانشاه، نزدیک به مرز خسروی نیز از ۴۵ تا ۱۴۰ هزار تومان است. برای رسیدن به اهواز به منظور دسترسی به مرزهای جنوبی (شلمچه و چذابه)، از نزدیک‌ترین شهر تا دورترین آن به اهواز و آبادان، کرایه هر نفر با اتوبوس از ۲۲ تا ۱۲۵ هزار تومان است.

سفر با هواپیما و قطار چقدر تمام می‌شود؟

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی روزهای قبل اعلام کرد که قیمت بلیت پرواز اربعین تهران ـ نجف و تهران ـ بغداد، رفت و برگشت دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت بلیت پرواز اربعین مشهد ـ نجف و مشهد ـ بغداد به صورت رفت و برگشت دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. قطار، پس از اتوبوس‌ بیشترین مصرف را در اربعین دارد. بررسی تابلوی قیمت قطار در مسیر تهران ـ همدان، که دسترسی به مرزهای مهران و خسروی را دارد، نشان می‌دهد هر نفر برای بلیت یک طرفه در این مسیر مبلغی حدود ۴۷ تا ۵۶ هزار تومان می‌پردازد. بررسی جدول فروش بلیت قطار در این مسیر نیز نشان می‌دهد قطار همدان از ۱۶ تا ۲۵ مهرماه برنامه حرکتی ندارد و در روز بیست‌و پنجم مهرماه نیز قطارهای سالنی و حومه‌ای یا گردشگری به قیمت حدودی ۲۵ هزار تا ۶۱ تومان در دسترس است.قیمت بلیت یک طرفه همین قطار از شهر مشهد نیز حدود ۱۹۰هزار تومان است که صندلی‌های کمی برای فروش دارد.نرخ بلیت قطار یک طرفه و یک نفره مشهد اندیمشک نیز حدود ۱۶۸هزار و ۲۳۴هزار تومان است.البته سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن تاکید کرده که قیمت بلیت قطار اربعین گران نمی‌شود.او قیمت بلیت قطار مشهد- کرمانشاه، چهارتخته را ۱۹۵ هزار تومان و شش تخته را ۱۸۵ هزار تومان ذکر کرده است. قیمت بلیت قطار تهران-کرمانشاه چهارتخته ۹۵ هزار تومان، شش تخته ۷۰ هزار تومان و اتوبوسی ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. قیمت بلیت قطار چهارتخته همدان-مشهد ۲۰۰ هزار تومان و بلیت قطار اتوبوسی تهران-همدان ۴۷ هزار تومان است و قیمت دیگر مسیرها نیز باید منطبق با نرخ‌های مصوب باشد.

وضعیت کرایه‌ها در عراق

در نقاط صفر مرزی عراق معمولا وسایل نقلیه شخصی مستقر هستند که بسته به تقاضا، قیمت تعیین می‌کنند. نرخ اتوبوس‌ها هم اکنون تقریبا ۱۰ هزار دینار عراق است، مبلغی حدود ۱۰۰ هزار تومان برای یک نفر.عتبه حسینی نیز برای اربعین ون‌هایی را با قیمت مصوب برای جابه‌جایی و گشت زائران در بین زیارتگاه‌های نجف و کربلا اختصاص داده است. نرخی که عتبه حسینی برای جابه‌جایی زائران از مهران تا این شهر اعلام کرده ۸۰۰۰ دینار است که حدود ۸۰ هزار تومان می‌شود.کرایه تعیین شده در جدولی که عتبه حسینی منتشر کرده برای ون‌هایی که حد فاصل 76کیلومتری کربلا و نجف را طی می‌کنند نیز چهار هزار دینار ـ حدودا ۴۰ هزار تومان ـ تعیین شده است. همین مسیر با تاکسی‌های شخصی و دربستی هم‌اکنون ۲۵ هزار دینار ـ حدود ۲۵۰ هزار تومان ـ برای یک نفر قیمت دارد.

توصیه سفیر ایران در عراق

سفیر ایران در عراق به زائران توصیه کرده که همراه خود «دینار» داشته باشند. سال گذشته زائرانی که فقط پول ایرانی همراه داشتند، برای تبدیل ارز در عراق با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه شدند. ایرج مسجدی به زائران اربعین پیشنهاد کرد حداقل «۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دینار عراقی همراه خود داشته باشند. » هم اکنون هر دینار حدود ۱۰ تومان است.بانک مرکزی ایران نیز چندی پیش با آن‌که گفته بود ارز اربعین را نمی‌تواند تامین کند اما اعلام کرد: برای هر زائر اربعین، ۱۰۰ یورو به عنوان ارز مسافرتی درنظر گرفته است که مبلغ آن حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید