سرگردانی زائران اربعین بین فرودگاهها

زائران عتبات عالیات بین فرودگاه نجف و بغداد بلاتکلیف مانده‌اند و سازمان هواپیمایی به عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی طی سال‌های اخیر نتوانسته مشکل شرکت‌های هواپیمایی و مسئولان فرودگاه نجف را حل کند.

زائران عتبات عالیات بین فرودگاه نجف و بغداد بلاتکلیف مانده‌اند و سازمان هواپیمایی به عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی طی سال‌های اخیر نتوانسته مشکل شرکت‌های هواپیمایی و مسئولان فرودگاه نجف را حل کند. آیا ایرلاین‌های داخلی آن‌طور که ادعا می‌کنند به فکر مردم هستند؟ طی سال‌های اخیر یکی از مواردی که با روح و روان مردم بازی کرده، پروازهای اربعین بوده است. به روال هر سال شرکت‌های هواپیمایی، مسئولان سازمان هواپیمایی و تنی چند از دست‌اندرکاران این بخش در فاصله حدود 45 روز مانده به آغاز پروازهای اربعین دور یک میز می‌نشینند و برای این ایام تصمیم‌گیری می‌کنند. محور برنامه‌ریزی‌ها نیز تعیین قیمت برای پروازهای نجف و بغداد است و مثلا خبری از ارتقای خدمات پروازی و تکریم مسافران نیست. امسال این جمع کارشناس و دست‌اندرکار مصوب کردند نرخ بلیت رفت و برگشت تهران-نجف یک میلیون 200 هزار تومان و مشهد-نجف یک میلیون و 500 هزار تومان به فروش برسد. قرار بود از اواسط ماه گذشته فروش بلیت از طریق آژانس‌ها و دفاتر معرفی شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری آغاز شود، اما این برنامه شروع نشده خیلی زود پایان یافت. در همان روزهای ابتدایی بلیت پروازهای اربعین با قیمت مصوب نایاب شد، ولی در عوض در بازار به اصطلاح سیاه پروازهای تهران-نجف-تهران و مشهد-نجف-مشهد به ترتیب رکورد قیمت 2 و 3 میلیون تومانی را ثبت کردند. سازمان هواپیمایی کشوری ابتدا هرگونه افزایش قیمت نرخ بلیت‌ها را تکذیب کرد، اما در ادامه به گرانفروشی پروازهای اربعین اذعان و از مردم درخواست کرد تخلفات را به آنها گزارش کنند. اما با وجود شکایت‌های پی در پی مردم از بازار لجام‌گشیخته روازهای اربعین تا لحظه تنظیم گزارش فروش بلیت با قیمت‌های سرسام‌آور ادامه دارد و اقدامی در این رابطه انجام نشده است. به غیر از قیمت‌های عجیب و غریب پروازهای اربعین، مسئله‌ای دیگر هر سال زائران عتبات عالیات را رنج می‌دهد. بدهکاری ایرلاین‌های داخلی به فرودگاه خصوصی شده نجف همزمان با ایام اربعین به چالشی اساسی تبدیل می‌شود که متضرر اول و آخر این ماجرا فقط مردم هستند. مسئولان فرودگاه نجف با فرا رسیدن ایام اربعین و افزایش تقاضا برای سفر به این شهر اقدام به افزایش نرخ سوخت هواپیما می‌کنند. همچنین آنها این ایام را فرصت مناسبی برای تسویه طلب‌های خود از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی می‌دانند و در این رابطه حداکثر فشار را وارد می‌کنند. این رویه باعث شده تا هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک بدهکار بزرگ نتواند تا این لحظه پروازی به مقصد نجف برای ایام اربعین داشته باشد. گفته می‌شود بدهی ایران‌ایر به فرودگاه نجف میلیون دلاری است و تا این بدهی پرداخت نشود خبری از فرود هواپیماهای هما در فرودگاه نجف نیست. وضعیت سایر شرکت‌های هواپیمایی در تعامل با فرودگاه نجف چندان مناسب نیست و ایرلاین‌های ایرانی تهدید کرده‌اند پروازهای نجف در صورت تداوم فروش سوخت با نرخ بالا (فرودگاه نجف) به فرودگاه بغداد منتقل می‌شود. طی روزهای اخیر پروازهای متعدد نجف به همین سرنوشت دچار شده‌اند و به نظر می‌رسد مسافران هوایی، اربعین امسال را نیز با اعمال شاقه پشت سر خواهند کگذاشت. در این بین سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی کشور طی نشان داده که خیلی علاقه مند نیست وارد داستان احقاق حقوق مسافران شود. علی عابدزاده رییس این سازمان در این‌باره گفته است: فرودگاه نجف نرخ خدمات فرودگاهی و قیمت سوخت را افزایش داده است، شرکت‌های هواپیمایی به مصر هستند نرخ‌ بلیت پروازها افزایش نیابد که در این راستا در صدد انتقال پروازهای نجف به بغداد هستند. وی با بیان این‌که به دنبال هماهنگی های لازم هستیم تا نرخ پروازهای اربعین افزایش نیابد، افزود:‌ این مسئله را به مسئولان ایرانی و عراقی اطلاع داده‌ایم که هنوز نتیجه را به ما اطلاع نداده‌اند. با توجه به این مشکل برخی شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند که پرواز خود را به جای نجف به بغداد انتقال دهند که تعدادی از ایرلاین‌ها این کار را انجام داده‌اند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که تقاضا برای سفرهای اربعین با هواپیما زیاد و در عین حال عرضه کم است، تاکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی، فروش بلیت را از طریق آژانس‌های محدودی انجام دادند، با این حال گزارش‌هایی مبنی بر گران‌فروشی به سازمان اعلام شده که با آن برخورد کرده‌ایم. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) تا این لحظه غایب بزرگ پروازهای اربعین است. این شرکت به دلیل بدهی به فرودگاه نجف سهمی از پروازهای اربعین امسال ندارد. سایر شرکت‌ها نیز می‌گویند به خاطر رفاه حال مردم پروازهای خود را از نجف به بغداد منتقل می‌کنند، اما واقعیت این است که ایرلاین‌ها هیچ توجهی به حقوق مسافران ندارند. آیا اگر شرکت‌های هواپیمایی داخلی به فکر راحتی و آسایش مسافران بودند، بازار سیاه بلیت پروازهای اربعین به وجود می‌آمد؟ چرا باید هر سال همزمان با ایام اربعین شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تصمیم بگیرند برای رفاه حال مردم، پروازهای خود از نجف را به فرودگاه بغداد منتقل کنند. آیا ایرلاین‌های همیشه ناراضی نمی‌توانند در طول سال در این زمینه برنامه‌ریزی کنند و اگر قرار است چنین اقدامی را عملیاتی کنند زودتر دست به کار شوند تا در اوج سفرهای عتیات عالیات مردم جور ندانم‌کاری آنها را نکشند. آنچه مسلم است این‌که وزارت راه و شهرسازی نتوانسته مدیریت مناسبی بر حمل‌ونقل هوایی زائران عتبات عالیات به خصوص در ایام اربعین داشته باشد. وزیر راه و شهرسازی همچنان به دنبال روایت کردن داستان حقوق شهروندی است بی آن‌که توجهی به مصائبی که بر مسافران هواپیماهای ایرلاین‌های داخلی می‌شود، داشته باشد. به خصوص در ایام اربعین. شرکت‌های هواپیمایی همچنان در نبود نظارت دقیق و جامع دستگاه های ذی‌ربط به جولان خود در حمل‌ونقل هوایی ادامه می‌دهند.

آیا ایرلاین‌های داخلی آن‌طور که ادعا می‌کنند به فکر مردم هستند؟ طی سال‌های اخیر یکی از مواردی که با روح و روان مردم بازی کرده، پروازهای اربعین بوده است. به روال هر سال شرکت‌های هواپیمایی، مسئولان سازمان هواپیمایی و تنی چند از دست‌اندرکاران این بخش در فاصله حدود 45 روز مانده به آغاز پروازهای اربعین دور یک میز می‌نشینند و برای این ایام تصمیم‌گیری می‌کنند. محور برنامه‌ریزی‌ها نیز تعیین قیمت برای پروازهای نجف و بغداد است و مثلا خبری از ارتقای خدمات پروازی و تکریم مسافران نیست. امسال این جمع کارشناس و دست‌اندرکار مصوب کردند نرخ بلیت رفت و برگشت تهران-نجف یک میلیون 200 هزار تومان و مشهد-نجف یک میلیون و 500 هزار تومان به فروش برسد.

قرار بود از اواسط ماه گذشته فروش بلیت از طریق آژانس‌ها و دفاتر معرفی شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری آغاز شود، اما این برنامه شروع نشده خیلی زود پایان یافت. در همان روزهای ابتدایی بلیت پروازهای اربعین با قیمت مصوب نایاب شد، ولی در عوض در بازار به اصطلاح سیاه پروازهای تهران-نجف-تهران و مشهد-نجف-مشهد به ترتیب رکورد قیمت 2 و 3 میلیون تومانی را ثبت کردند.

سازمان هواپیمایی کشوری ابتدا هرگونه افزایش قیمت نرخ بلیت‌ها را تکذیب کرد، اما در ادامه به گرانفروشی پروازهای اربعین اذعان و از مردم درخواست کرد تخلفات را به آنها گزارش کنند. اما با وجود شکایت‌های پی در پی مردم از بازار لجام‌گشیخته روازهای اربعین تا لحظه تنظیم گزارش فروش بلیت با قیمت‌های سرسام‌آور ادامه دارد و اقدامی در این رابطه انجام نشده است.

به غیر از قیمت‌های عجیب و غریب پروازهای اربعین، مسئله‌ای دیگر هر سال زائران عتبات عالیات را رنج می‌دهد. بدهکاری ایرلاین‌های داخلی به فرودگاه خصوصی شده نجف همزمان با ایام اربعین به چالشی اساسی تبدیل می‌شود که متضرر اول و آخر این ماجرا فقط مردم هستند. مسئولان فرودگاه نجف با فرا رسیدن ایام اربعین و افزایش تقاضا برای سفر به این شهر اقدام به افزایش نرخ سوخت هواپیما می‌کنند. همچنین آنها این ایام را فرصت مناسبی برای تسویه طلب‌های خود از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی می‌دانند و در این رابطه حداکثر فشار را وارد می‌کنند.

این رویه باعث شده تا هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک بدهکار بزرگ نتواند تا این لحظه پروازی به مقصد نجف برای ایام اربعین داشته باشد. گفته می‌شود بدهی ایران‌ایر به فرودگاه نجف میلیون دلاری است و تا این بدهی پرداخت نشود خبری از فرود هواپیماهای هما در فرودگاه نجف نیست. وضعیت سایر شرکت‌های هواپیمایی در تعامل با فرودگاه نجف چندان مناسب نیست و ایرلاین‌های ایرانی تهدید کرده‌اند پروازهای نجف در صورت تداوم فروش سوخت با نرخ بالا (فرودگاه نجف) به فرودگاه بغداد منتقل می‌شود. طی روزهای اخیر پروازهای متعدد نجف به همین سرنوشت دچار شده‌اند و به نظر می‌رسد مسافران هوایی، اربعین امسال را نیز با اعمال شاقه پشت سر خواهند کگذاشت.

در این بین سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی کشور طی نشان داده که خیلی علاقه مند نیست وارد داستان احقاق حقوق مسافران شود.

علی عابدزاده رییس این سازمان در این‌باره گفته است: فرودگاه نجف نرخ خدمات فرودگاهی و قیمت سوخت را افزایش داده است، شرکت‌های هواپیمایی به مصر هستند نرخ‌ بلیت پروازها افزایش نیابد که در این راستا در صدد انتقال پروازهای نجف به بغداد هستند.

وی با بیان این‌که به دنبال هماهنگی های لازم هستیم تا نرخ پروازهای اربعین افزایش نیابد، افزود:‌ این مسئله را به مسئولان ایرانی و عراقی اطلاع داده‌ایم که هنوز نتیجه را به ما اطلاع نداده‌اند. با توجه به این مشکل برخی شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند که پرواز خود را به جای نجف به بغداد انتقال دهند که تعدادی از ایرلاین‌ها این کار را انجام داده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که تقاضا برای سفرهای اربعین با هواپیما زیاد و در عین حال عرضه کم است، تاکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی، فروش بلیت را از طریق آژانس‌های محدودی انجام دادند، با این حال گزارش‌هایی مبنی بر گران‌فروشی به سازمان اعلام شده که با آن برخورد کرده‌ایم.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) تا این لحظه غایب بزرگ پروازهای اربعین است. این شرکت به دلیل بدهی به فرودگاه نجف سهمی از پروازهای اربعین امسال ندارد. سایر شرکت‌ها نیز می‌گویند به خاطر رفاه حال مردم پروازهای خود را از نجف به بغداد منتقل می‌کنند، اما واقعیت این است که ایرلاین‌ها هیچ توجهی به حقوق مسافران ندارند. آیا اگر شرکت‌های هواپیمایی داخلی به فکر راحتی و آسایش مسافران بودند، بازار سیاه بلیت پروازهای اربعین به وجود می‌آمد؟

چرا باید هر سال همزمان با ایام اربعین شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تصمیم بگیرند برای رفاه حال مردم، پروازهای خود از نجف را به فرودگاه بغداد منتقل کنند. آیا ایرلاین‌های همیشه ناراضی نمی‌توانند در طول سال در این زمینه برنامه‌ریزی کنند و اگر قرار است چنین اقدامی را عملیاتی کنند زودتر دست به کار شوند تا در اوج سفرهای عتیات عالیات مردم جور ندانم‌کاری آنها را نکشند.

آنچه مسلم است این‌که وزارت راه و شهرسازی نتوانسته مدیریت مناسبی بر حمل‌ونقل هوایی زائران عتبات عالیات به خصوص در ایام اربعین داشته باشد. وزیر راه و شهرسازی همچنان به دنبال روایت کردن داستان حقوق شهروندی است بی آن‌که توجهی به مصائبی که بر مسافران هواپیماهای ایرلاین‌های داخلی می‌شود، داشته باشد. به خصوص در ایام اربعین. شرکت‌های هواپیمایی همچنان در نبود نظارت دقیق و جامع دستگاه های ذی‌ربط به جولان خود در حمل‌ونقل هوایی ادامه می‌دهند.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید