اظهارات ضد و نقیض مسؤولان درباره تأمین ارز زائرین اربعین

درحالی مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین از دستور رئیس جمهور و اسحاق جهانگیری برای تأمین ارز زائران اربعین به دینار و در داخل خبر داده است که رئیس کل بانک مرکزی این موضوع را رد کرد.
5/5

به گزارش تسنیم، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به دستور رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول وی و همچنین وزیر کشور برای تأمین ارز مورد نیاز زائران اربعین گفته است: به احتمال زیاد این ارز مورد نیاز در داخل کشور تأمین می‌شود تا زائران مشکلی در این زمیه نداشته باشند.

امیر مرادی با بیان اینکه پیشنهاد ستاد مرکزی اربعین تخصیص 100 هزار دینار عراقی به هر زائر است، افزود که نرخ آن اما باید از سوی بانک مرکزی اعلام شود.

=برای پیگری کم و کیف این موضوع و جزئیات قیمت‌گذاری، تأمین و نحوه واگذاری این ارز به سراغ رئیس کل بانک مرکزی رفتیم، اما عبدالناصر همتی از اساس منکر قیمت گذاری ارز برای زائران و همچنین تصمیم برای تأمین و واگذاری دینار به زائران اربعین شد.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: بانک مرکزی به هیچ وجه قرار نیست در مورد ارز برای زائران اربعین و ایام محرم و عاشورای حسینی وارد بحث قیمت گذاری شود.

عبدالناصر همتی تصریح کرد: ما هیچ قیمت‌گذای نداریم و اساساً بنا نیست دولت وارد بحث قیمت گذاری شود.قیمت ارز را بازار تعیین می‌کندو نرخ همان نرخ بازار است. توصیه من این است که از هم اکنون زائرانی که می‌خواهند ایام اربعین به عتبات سفر کنند از همین حالا از طریق صرافی‌ها برای خرید ارز اقدام کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اظهارات مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین در مورد پیشنهاد تخصیص 100 هزار دینار عراقی به هر زائر، با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع گفت: ما اساساً دینار عراق در اختیار نداریم که بخواهیم به زائران واگذار کنیم و تأکید می‌کنم بحث قیمت گذاری هم مطرح نیست لذا زائران دلار یا یورو، هرچه را که می‌توانند از طریق بازار و صرافی‌ها باید تأمین کنند.

در همین حال احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در مورد تناقض میان اظهارات مدیر اجرایی این ستاد و رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای نهایی کردن این سازوکار و نحوه اجرای آن هنوز در حال مذاکره با دولت و بانک مرکزی عراق هستیم و مسئله هنوز نهایی نشده است.

وی افزود: ابتدا باید با دولت عراق در این مورد به توافق برسیم زیرا تأمین دینار برای زائران باید از سوی عراق و بانک مرکزی این کشور صورت گیرد. به همین دلیل پس از آنکه مذاکره با دولت عرق نهایی شد آن زمان برای بحث قیمت‌گذاری با بانک مرکزی هماهنگی لازم صورت خواهد گرفت تا نرخ از طریق این بانک اعلام شود.

محمدی‌فر اظهار داشت: پیشنهاد ما استفاده از ارز دینار برای زائران است اما باید زیرساخت‌های آن از سوی دولت عراق نیز فراهم شود تا ارز در داخل ایران در اختیار زائران قرار گیرد. مذاکرات بدین منظور در جریان است و هنوز نهایی نشده بنابراین نمی‌توان اطلاع رسانی قطعی در این زمینه انجام داد./ قدس آنلاین

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید