آماده‌ایم زائران را با نصف قیمت کاروان‌های غیرمجاز به عتبات ببریم

معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به آمادگی این سازمان برای اعزام زائران با رعایت نکات بهداشتی، از نبود نظارت بر کاروان‌های غیرمجاز گلایه کرد و گفت: بیش از ۶ هزار ایرانی در ماه رمضان از مرزهای زمینی و هوایی خارج شده‌اند.
5/5

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگویی رادیویی با اشاره به فعالیت کاروان‌های غیرمجاز عتبات اظهار داشت: فعالیت این کاروان‌ها می‌تواند تبعات حذف متولی قانونی زیارت را در پی داشته باشد.

بیش از ۶ هزار ایرانی در ماه رمضان عازم عتبات شدند

وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت تنها متولی اعزام زائران به عتبات است، افزود: با شیوع کرونا و صدور مصوبه ستاد کرونا مبنی بر ممنوعیت سفر به عتبات، همه اعزام‌های رسمی به عراق از سوی سازمان حج و زیارت متوقف شد. اما پس از مدتی کاروان‌های غیرمجاز برقرار شدند و زائران را بدون رعایت نکات بهداشتی به عتبات اعزام کردند.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت به برگزاری جلساتی با نمکی وزیر بهداشت و همچنین مسؤولان ستاد کرونا اشاره کرد و گفت: در این جلسات آمادگی سازمان حج و زیارت برای برقراری سفر‌های عتبات را مطرح کردیم و حتی ابراز داشتیم که در صورت ازسرگیری این سفر‌ها از بین افراد ۱۸ تا ۵۵ سال که بیماری زمینه‌ای نداشته باشند و در شهر‌های قرمز و نارنجی نباشند، پس از جوابیه منفی آزمایش کرونا اعزام می‌کنیم. اما تاکنون ستاد کرونا در این زمینه موافقتی برای برقراری سفر‌های زیارتی به عتبات نکرده است.

آماده اعزام زائران با نصف هزینه کاروان‌های غیرمجاز هستیم

حجت‌الاسلام رحمانی با بیان اینکه از اول تا ۲۶ ماه رمضان در مرز‌ها ۱۵ هزار و ۷۷۲ نفر ایرانی و عراقی تردد کردند، خاطرنشان کرد: ۶ هزار و ۱۰۱ نفر ایرانی در این مدت از مرز‌های زمینی و هوایی خارج شدند که البته هیچ پروتکلی هم در این زمینه اجرایی نشد. با این وجود، ما انتظار داشتیم روزانه ۵۰۰ نفر را با رعایت نکات بهداشتی اعزام کنیم تا دلالان بدانند که نمی‌توانند از مشتاقان زیارت سوءاستفاده کنند. چرا که در این مدت برخی از کاروان‌های غیرمجاز حتی تا ۲۰ میلیون تومان از عاشقان حسینی برای اعزام‌ها اخذ کردند.

وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت با پیش‍‌بینی اعزام‌های متنوع و حتی ارزان قیمت آمادگی برقراری سفر‌ها با رعایت نکات بهداشتی را دارد، گفت: ما حاضریم با نصف هزینه‌هایی که کاروان‌های آزادبر زائران را به عتبات اعزام می‌کنند، مشتاقان سفر به کربلا را عازم عتبات کرده و در کنار نکات بهداشتی، عزت و سلامت زائران را نیز تضمین کنیم.

دفاتر حج و زیارت ۱۵ ماه بیکار هستند

حجت‌الاسلام رحمانی در ادامه با بیان اینکه دفاتر حج و زیارت ۱۵ ماه بیکار هستند، گفت: برخی از آن‌ها به ما فشار می‌آوردند تا کاروان آزادبر داشته باشند و در قالب بهتری با رعایت نکات بهداشتی افرادی که مجبور به سفر هستند، اعزام کنند. اما چون معیار عملکرد ما، نظر ستاد کرونا است و هرچه تصمیم بگیرند همان را عمل می‌کنیم، با این امر مخالفت کردیم؛ به طوری که از ابتدای کرونا تاکنون یک زائر هم به عراق اعزام نکردیم.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ما نمیخواهیم قانون شکنی کنیم، تصریح کرد: بسیاری از افراد به صورت گروهی و انفرادی در ایام کرونا به عتبات اعزام شدند که ما درخواست کردیم که حداقل حالا که سفر به عتبات ممنوع است، افرادی که به عراق سفر می‌کنند را ساماندهی کنیم تا بر اساس دستورالعمل ستاد کرونا به عراق بروند که ستاد کرونا تاکنون برای این امر هم اجازه‌ای برای سازمان حج و زیارت صادر نکرده است. این امر در حالی است که ما آمادگی داریم در شرایط کرونا با رعایت نکات بهداشتی افراد به عراق اعزام کنیم.

منبع: فارس

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید