این روزها با نزدیک شدن به مراسم پیاده روی اربعین حسینی، دستور کار جدیدی در اختیار رسانههای فارسی زبان قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری برنا، معمولاً بحث اقتصادی سوژه اصلی سیر خبرهای رسانههای فارسی زبان است و در هر خبری دنبال این خط را دنبال میکنند که با پررنگ نشان دادن مسائل اقتصادی و ایجاد تناقض میان مردم و دولت و یا حتی اعتقادات مذهبی، به اهداف خود دست پیدا کنند.
این در حالیست که این رسانهها نسبت به هزینه کردهای کشورهای غربی در منطقه برای ایجاد آشوب بی تفاوت هستند؛ در این گزارش قصد داریم به بررسی هزینهکردهایی که کشورها برای اخلال در امنیت و آرامش برخی کشورهای کشور دیگر میپردازند، اشاره کنیم:
چندی پیش بود که شبکه المیادین لبنان اعلام کرد: نتایج یک تحقیق نشان داد که ارزش قراردادهای تسلیحاتی امضا شده میان ریاض و واشنگتن از مارس ۲۰۱۵ نزدیک به ۲۸.۴ میلیارد دلار است که ۲۰ قرارداد آنها به ارزش ۱.۲میلیارد دلار در دوره ریاست جمهوری «جوبایدن» در سال جاری میلادی امضا شدهاند.
عربستان سعودی در مدت مشابه حدود ۳۴ میلیارد دلار برای خرید تسلیحات از طرفهای دیگر هزینه کرده و بر این اساس، خرید نظامی عربستان از منابع آمریکایی از زمان تجاوز به یمن تاکنون حدود ۶۳ میلیارد دلار برآورد شده است.
عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گستردهای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهیهای سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.
نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار دادهاند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بیسابقه است، روبه رو هستند.
این در حالیست که شبکه خبری ایران اینترنشنال که رسانهای وابسته به جریان سعودی و اسرائیل است، در این خصوص در سکوت کامل خبری به سر میبرد.
هزینه صدها میلیارد دلاری آمریکا در خاورمیانه
دولتهای آمریکا برای دخالت در امور منطقه، مقابله با کشورهای مستقل و مقاومت و به بهانه مبارزه با تروریسم میلیونها دلار در افغانستان، پاکستان و عراق هزینه کردهاند تا جان بیش از پانصد هزار انسان را در این کشورها بگیرند.
گواه این ادعا را میتوان در صحبتهای ترامپ یافت که اعلام کرده بود ۷هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کرده و از این موضوع ناراحت است. او ازتعبیر «به هدر رفتن هزینهها» در خاورمیانه اشاره کرد و به موضوع از دست دادن نیروها نیز اشاره کرده است.
ساخت کلیدواژه «جیب مردم»
با این وجود، حالا چند روزی است که رسانههای فارسی زبان با کلیدواژه «جیب مردم» در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، سیلی از پستها و پیامها را دست به دست میکنند. کلیدواژه «جیب مردم» و اخبار مرتبط به اربعین، ۸۸ بار در تلگرام و ۲۲۵ بار درتوئیتر مطرح شده است.
این کلیدواژه نیز به بهانه وام پنج میلیون تومانی که دولت به زائران اربعین اعطا میکند آغاز شد. به عنوان مثال روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در تیتری مدعی شد دولت ایران با اعطای وام به زائران سعی در باشکوه نشان دادن پیادهروی اربعین دارد و از طرفی نیز اعطای وام را در مقابل مشکلات اقتصادی بیان کرده تا از این طریق تعارض مردم با دولت را بیان کند. البته از دنبال کردن رسانههایی که این خبر را منتشر کردند می توان فهمید که این خط خبری و نوع مواجهه با این مساله از کجا به این رسانهها دیکته شده است. در همین راستا بررسی وب سایت توانا وابسته به جریان منافقین نیز نشان می دهد که این تیتر در روزنامه ایندیپندنت دیکته شده از سمت و سوی اردوگاه منافقین است.
به اینها باید شبکه سعودی ایران اینترنشنال را نیز اضافه کرد که این رسانه هم در مواجهه با مراسم پیاده روی اربعین، تلاش کرده تا نشان دهد که دولت در حال هزینه کردهای زیاد برای اربعین آن هم از جیب مردم است.
اربعین از جیب مردم است یا بمباران کشورهای فقیر؟
به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، شور و شوق حضور مردم در پیادهروی خودجوش است و عطای وام قرضالحسنه ۳ تا ۵ میلیونی به زائران حسینی بدون مراجعه به بانک که ازسوی دولت صورت پذیرفته، در ازای تسهیل در امورات زائرانی است که شعف پیادهروی در مسیر اربعین را دارند. اتفاقی که در طول سال یک بار رخ میدهد و به جهت رضایت قلبی مردم است، نه مورد ظلم قرار دادن کشورهای بیگناه و آسیبپذیر! بزرگنمایی و وارونه نشان دادن موضوعاتی که به خواست و تمایل مردم اشاره دادن در مقابل کتمان جریاناتی نظیر هزینهکردهای چند صد میلیاردی کشورها برای ویرانی و به خون کشیدن جان مردم بیپناه از جمله شیوههایی که رسانههای فارسی زبان به آن چنگ میزنند.