حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی کمالی، کارشناس دینی در گفتوگو با خبرنگار قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه پیادهروی اربعین حسینی رزمایش حکومت مهدوی است، ابراز داشت: پیامبر اکرم (ص) در طول حیات خویش تلاشهای زیادی برای برپایی یک جامعه، بر اساس موازین اسلامی انجام دادند بهگونهای که در حدیثی نسبت به این رنج و زحمتها این گونه میفرمایند: «هیچ پیامبری مانند من در راه رسالت، آزار و رنج ندید».(مناقب آل أبیطالب، ابن شهرآشوب، ج۳، ص: ۲۴۷).
وی با بیان اینکه نمود این تلاشهای پیامبر اکرم (ص) را میتوان حول محور امت اسلامی تبیین کرد، افزود: نمونه بارز تشکیل امت اسلامی را میتوان در حضور پیامبر (ص) در شهر یثرب (مدینه) دید. ایشان در اولین اقدامی که در این شهر انجام دادند میان دو قوم بزرگ اوس و خزرج که سالیان متمادی با یکدیگر جنگ داشتند(تاریخ العرب القدیم، ص۴۸۱) پیوند برقرار کردند.
ویژگی عمده امت اسلامی
حجتالاسلام کمالی بیان داشت: بعدها نیز که مسلمانان مکه به سوی مدینه هجرت کردند، رسول خدا (ص) میان ایشان عقد اخوت بستند.(الصحیح من سیره النبی الاعظم، ج۴، ص۲۲۷) تا امت اسلامی از پایههای مستحکمتری برخوردار شود. از ویژگیهای عمده امت اسلامی این بود که تمام هویتها از عرب و عجم، سیاه و سفید و… حول یک محور و آن هم هویت اسلام جمع شده بودند.
وی ادامه داد: به گونهای که ارزش هر کسی نه با ملاکهای مادی مانند ثروت و قومیت و… سنجیده میشود، بلکه تقوا و پایبندی وی به اسلام ملاک ارزشمندی بود. در بخشی از این جامعه آنچنان گذشت و از خودگذشتگی شکل گرفته بود که یک خانواده انصار حاضر شده بودند اموالش را با برادر مهاجر خویش تقسیم کند.( الطبقات، ص۵۲۳) بدون اینکه هیچ چشم داشتی نسبت به آن فرد داشته باشد.
«اربعین» جلوهای از یک امت اسلامی است که در آن منیتها مضمحل میشود
این کارشناس دینی با اشاره به تفرقه میان مسلمانان بعد از رحلت نبی خاتم (ص) تصریح کرد: اما متأسفانه بعد از وفات پیامبر اکرم (ص) جامعه دچار تشتت شد و دوباره ملاکهای دوران جاهلیت مانند نژاد، رنگ و … به میان مسلمانان بازگشت. در طول تاریخ حرکاتی برای زنده کردن دوباره این ارزشها انجام شد، ولی متأسفانه این تلاشها چندان مثمر ثمر واقع نشد و جلوه زیادی در تاریخ پیدا نکرد.
وی گفت: اما اکنون بعد از هزار و چهارصد سال به برکت اربعین حضرت سید الشهدا (ع) برای برههای از زمان ارزشهای والای انسانی و اسلامی دوباره در جامعه نمود پیدا کرده است. اربعین، جلوهای از یک امت اسلامی است که در آن تمام منیتها در اسلام مضمحل میشود.
حجتالاسلام کمالی اظهار داشت: به گونهای که میزبان عراقی تمام دارایی خویش را برای خدمت کردن به زائرین اباعبدالله الحسین (ع) هزینه میکند و هیچ گاه به نژاد، رنگ و… مهمان خویش نظری نمیافکند. از سوی دیگر مهمان نیز در تلاش است که نسبت به میزبان خویش با احترام و قدردانی برخورد کند.
«اربعین» سرآغازی برای معرفی جامعه اسلامی موعود به جامعه بشری است
وی افزود: در واقع میتوان «اربعین» را سرآغازی برای معرفی جامعه اسلامی موعود به جامعه بشری دانست که از ناعدالتیها و ملاکهای جاهلی خسته شده است. به همین خاطر در زمان پیادهروی اربعین نه تنها مذاهب مختلف اسلامی در آن شرکت میکنند بلکه ادیان دیگر نیز برای دیدن شکوه این حرکت عظیم اسلامی خویشتن را به عراق میرسانند.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در حقیقت اربعین فرصت مناسبی است که ارزشهای والای انسانی که در طول تاریخ با دور شدن انسان از خداوند متعال از جامعه بشری رنگ باخته است، دوباره به فطرتهای پاک بشری عرضه شود، ارزشهایی مانند گذشت، فداکاری و… . از اینرو است که صاحبان زر و زور که سالها متمادی دین اسلام را دین خشونت و بربریت معرفی میکردند، به سانسور و تحریف این اجتماع بزرگ بشری روی آوردهاند.
پیادهروی اربعین رزمایشی برای معرفی جامعه مهدوی است
وی ادامه داد: آنها میخواهند تا از یک رو جامعه بشری با حرکت امام حسین (ع)که اساسش مقابله با ظلم و جور بود آشنا نشود و از سوی دیگر تشنگان حقیقت از معارف الهی اربعین سیراب نشوند که اگر این اتفاق بیفتد ندای «هیهات من الذله» تمام کره خاکی را پر خواهد کرد و دیگر انسانها نه تنها بردگان صاحبان قدرت نخواهند شد، بلکه برای نجات دیگر فرزند آدمی نیز از دست این شیاطین انسی تلاش خواهند کرد.
حجتالاسلام کمالی ابراز داشت: پیادهروی اربعین را باید رزمایشی دانست برای معرفی جامعه مهدوی که در قرآن وعده آن داده شده است، در حقیقت اربعین تجربه ایمان و چشیدن دین و زندگی در حرکت است، که هر کسی میتواند آن را همراه با هیجانات و جاذبهها و لذت مهاجرت و ایثار و ایمان بچشد.
وی گفت: در واقع اربعین نمونه کوچکی از مدینه فاضلهای است که پیامبر اکرم (ص) در مدت حیات خویش برای تحقق آن تلاش کردند و ان شاء الله با دست مبارک حضرت حجت (عج) در تمام کره خاکی شکل خواهد گرفت.