دوگانه سازی بین اربعین و حج کار اشتباهی است

فعال رسانه ای و بین المللی بر لزوم استفاده از رسانه ها به خصوص شبکه های اجتماعی در انتقال پیام حج تاکید کرد و گفت:در کشور ما بعضا تلقی می‎شود که این امر به افزایش قدرت عربستان می‎انجامد؛ پس از گسترش راهپیمایی اربعین در سالهای اخیر، متاسفانه چنین تلقی شد که دوگانه سازی بین اربعین و حج در حال رخ دادن است که به هر شکلی که انجام شود کار اشتباهی است.

فعال رسانه ای و بین المللی بر لزوم استفاده از رسانه ها به خصوص شبکه های اجتماعی در انتقال پیام حج تاکید کرد و گفت:در کشور ما بعضا تلقی می‎شود که این امر به افزایش قدرت عربستان می‎انجامد؛ پس از گسترش راهپیمایی اربعین در سالهای اخیر، متاسفانه چنین تلقی شد که دوگانه سازی بین اربعین و حج در حال رخ دادن است که به هر شکلی که انجام شود کار اشتباهی است. به گزارش ستاد راهنمای زائر به نقل از عقیق، محمد خواجویی در نشست تخصصی «حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام» که در دفتر بعثه مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که پس از واقعه 11 سپتامبر، اسلام هراسی در جهان شدت گرفت گفت: البته پس از روی کارآمدن داعش و از بین رفتن داعش، موضوع اسلام هراسی رنگ و بو و شکل سابق خود را ندارد.وی افزود: بلکه امروز موضوع ایران هراسی  و اسلام انقلابی که از سوی ایران مطرح شده است در دستور کار رسانه‎های غربی قرار گرفته است.فعال رسانه ای و بین المللی، عنوان کرد: کوبیدن ایران امروز در اولویت همه برنامه‎های رسانه‎ای غربی قرار گرفته است؛ وقتی که حکومت عربستان پیش قراول ارتباط با رژیم صهیونیستی می‏‎شود مساله ساده ای نیست که بتوانیم از آن بگذریم.   خواجویی اظهارکرد: برگزاری کنفرانس صلح با اسراییل در بحرین برگزار می‎شود و این مساله کاملا هدفمند و پیچیده است؛ بخشی از کشورهای اسلامی در حوزه برنامه‎های سیاسی و امنیتی خود با اسراییل و آمریکا حرکت همسان دارند.فعال رسانه‎ای یادآورشد: انتقال پیام، کارکرد یک رسانه است و حج نیز یک ابر پیام است زیرا در هر سال حجمی میلیونی از مردم مسلمان کشورهای مختلف جهان را در کنار هم داریم  مناسک مشترک و نمادین انجام می‎دهند و هر کدام از آنها زمینه‎ای برای رسانه‎ای شدن است.   وی گفت: از دیگر سوژه‎های رسانه‎ای در کنار حضور گسترده مردم، پیام صلح طلبی و مسالمت جویی مسلمانان است؛ با توجه به اینکه اکثر احکام حج در بین مسلمانان، اختلاف نظری وجود ندارد، این صلح و اشتراک بیش از پیش به چشم می‎خورد و همین مساله به ظرفیتی مهم در توسعه وحدت خواهد بود.فعال رسانه ای و بین المللی با ذکر این مطلب که برخی تصور می‎کنند که تبلیغ بیش از حد حج، افزایش و تقویت جایگاه عربستان سعودی است، اظهارکرد: البته یکی از زمینه‎های قدرت فرهنگی عربستان، موضوع حج است و در ایام حج همه ارکان رسانه‎ای عربستان به دنبال قدرت نمایی عربستان هستند.   خواجویی بیان کرد: در کشور ما نیز بعضا تلقی می‎شود که این امر به افزایش قدرت عربستان می‎انجامد؛ پس از گسترش راهپیمایی اربعین در سالهای اخیر، متاسفانه چنین تلقی شد که دوگانه سازی بین اربعین و حج در حال رخ دادن است که به هر شکلی که انجام شود کار اشتباهی است.وی با ذکر این مطلب که رسانه‎های کلاسیک کارکردهای خاص خود را دارند ولی رسانه‎هایی که در سالهای اخیر در عرصه انتقال پیام، تاثیرگذارتر هستند، شبکه‎های اجتماعی هستند، تصریح کرد: با تاسف در حج از کارکرد این رسانه‎ها غافل شده‎ایم.   خواجویی از ایجاد یک پدیده جهانی شبکه ای اطلاع رسانی خبرداد و گفت: امروزه  با یوزرهایی مواجه هستیم که هر کدام از آنها یک رسانه هستند و در حج هر انسان، یک رسانه خواهد بود.این فعال رسانه‎ای عنوان کرد: در این زمینه کمتر گزارشی برای مخاطبان دیگر فرهنگ‎ها در حوزه رسانه‎ای تولید کرده‎ایم و فعالان حج و زیارت باید بیش از پیش وارد تولید محتوا شوند.وی گفت: رسانه‎هایی در جهان اسلام وجود دارند که می‎توانند ظرفیت بسیار خوبی برای انتقال پیام باشند؛ رسانه المیادین به تنهایی بار سنگینی در حوزه رسانه‎ای مقاومت دارد؛ شاید ظاهر این شبکه با ظاهر رسانه‎های ما متفاوت باشد، ولی در انتقال پیام مقاومت بسیار موفق بوده‎اند.   خواجویی اظهارکرد: تولید محتوا و کار تشکیلاتی از مهمترین کارهایی است که در توسعه فعالیت‎های رسانه‎ای در زمینه حج می‎توان انجام داد.وی یادآورشد: رسانه‎های اجتماعی امروزه کارکرد بالاتری نسبت به رسانه‎های کلاسیک در موضوع حج دارند؛ ولی متاسفانه کمتر از این حوزه استفاده کرده‎ایم.

به گزارش ستاد راهنمای زائر به نقل از عقیق، محمد خواجویی در نشست تخصصی «حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام» که در دفتر بعثه مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که پس از واقعه 11 سپتامبر، اسلام هراسی در جهان شدت گرفت گفت: البته پس از روی کارآمدن داعش و از بین رفتن داعش، موضوع اسلام هراسی رنگ و بو و شکل سابق خود را ندارد.وی افزود: بلکه امروز موضوع ایران هراسی  و اسلام انقلابی که از سوی ایران مطرح شده است در دستور کار رسانه‎های غربی قرار گرفته است.فعال رسانه ای و بین المللی، عنوان کرد: کوبیدن ایران امروز در اولویت همه برنامه‎های رسانه‎ای غربی قرار گرفته است؛ وقتی که حکومت عربستان پیش قراول ارتباط با رژیم صهیونیستی می‏‎شود مساله ساده ای نیست که بتوانیم از آن بگذریم.

 

خواجویی اظهارکرد: برگزاری کنفرانس صلح با اسراییل در بحرین برگزار می‎شود و این مساله کاملا هدفمند و پیچیده است؛ بخشی از کشورهای اسلامی در حوزه برنامه‎های سیاسی و امنیتی خود با اسراییل و آمریکا حرکت همسان دارند.فعال رسانه‎ای یادآورشد: انتقال پیام، کارکرد یک رسانه است و حج نیز یک ابر پیام است زیرا در هر سال حجمی میلیونی از مردم مسلمان کشورهای مختلف جهان را در کنار هم داریم  مناسک مشترک و نمادین انجام می‎دهند و هر کدام از آنها زمینه‎ای برای رسانه‎ای شدن است.

 

وی گفت: از دیگر سوژه‎های رسانه‎ای در کنار حضور گسترده مردم، پیام صلح طلبی و مسالمت جویی مسلمانان است؛ با توجه به اینکه اکثر احکام حج در بین مسلمانان، اختلاف نظری وجود ندارد، این صلح و اشتراک بیش از پیش به چشم می‎خورد و همین مساله به ظرفیتی مهم در توسعه وحدت خواهد بود.فعال رسانه ای و بین المللی با ذکر این مطلب که برخی تصور می‎کنند که تبلیغ بیش از حد حج، افزایش و تقویت جایگاه عربستان سعودی است، اظهارکرد: البته یکی از زمینه‎های قدرت فرهنگی عربستان، موضوع حج است و در ایام حج همه ارکان رسانه‎ای عربستان به دنبال قدرت نمایی عربستان هستند.

 

خواجویی بیان کرد: در کشور ما نیز بعضا تلقی می‎شود که این امر به افزایش قدرت عربستان می‎انجامد؛ پس از گسترش راهپیمایی اربعین در سالهای اخیر، متاسفانه چنین تلقی شد که دوگانه سازی بین اربعین و حج در حال رخ دادن است که به هر شکلی که انجام شود کار اشتباهی است.وی با ذکر این مطلب که رسانه‎های کلاسیک کارکردهای خاص خود را دارند ولی رسانه‎هایی که در سالهای اخیر در عرصه انتقال پیام، تاثیرگذارتر هستند، شبکه‎های اجتماعی هستند، تصریح کرد: با تاسف در حج از کارکرد این رسانه‎ها غافل شده‎ایم.

 

خواجویی از ایجاد یک پدیده جهانی شبکه ای اطلاع رسانی خبرداد و گفت: امروزه  با یوزرهایی مواجه هستیم که هر کدام از آنها یک رسانه هستند و در حج هر انسان، یک رسانه خواهد بود.این فعال رسانه‎ای عنوان کرد: در این زمینه کمتر گزارشی برای مخاطبان دیگر فرهنگ‎ها در حوزه رسانه‎ای تولید کرده‎ایم و فعالان حج و زیارت باید بیش از پیش وارد تولید محتوا شوند.وی گفت: رسانه‎هایی در جهان اسلام وجود دارند که می‎توانند ظرفیت بسیار خوبی برای انتقال پیام باشند؛ رسانه المیادین به تنهایی بار سنگینی در حوزه رسانه‎ای مقاومت دارد؛ شاید ظاهر این شبکه با ظاهر رسانه‎های ما متفاوت باشد، ولی در انتقال پیام مقاومت بسیار موفق بوده‎اند.

 

خواجویی اظهارکرد: تولید محتوا و کار تشکیلاتی از مهمترین کارهایی است که در توسعه فعالیت‎های رسانه‎ای در زمینه حج می‎توان انجام داد.وی یادآورشد: رسانه‎های اجتماعی امروزه کارکرد بالاتری نسبت به رسانه‎های کلاسیک در موضوع حج دارند؛ ولی متاسفانه کمتر از این حوزه استفاده کرده‎ایم.

به راحتی عضو خبرنامه شوید

و پیش از دیگران آخرین اخبار و اطلاعیه ها مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید